2010-12-04, 15:41
Medlem
UlkMulkens avatar
När jag jobbar sitter jag ofta i möten där det är centralt att uppfatta allt viktigt som sägs. Jag antecknar därför mycket för att ha detta som stöd senare.

Dock har jag under hela min tid i arbetslivet (d.v.s. hos flera arbetsgivare) mötts av kritik för att jag missar att uppfatta viktig information. Tilläggas kan att jag efter mina respektive möten uppfattar att jag bär med mig i huvudsak all information, d.v.s. jag känner inte behov av att komplettera informationen. När den information jag missat presenteras för mig infaller inget som helst igenkännande, informationen är "ny" för mig.

Kritiken kommer både från personer som är positivt respektive negativt inställda till mig som person.

Ytterligare information: Jag har inga allvarliga koncentrationsproblem, är intelligentare än genomsnittet, har alltid haft arbeten som kräver hög kompetens osv. Tror därför inte att det kan handla om ADHD eller liknande...

Frågan är:
1) Vad tror ni egentligen är problemets kärna?
2) Vad kan jag göra åt det?
Citera
2010-12-04, 16:05
Medlem
Rosens Rauks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlkMulken
När jag jobbar sitter jag ofta i möten där det är centralt att uppfatta allt viktigt som sägs. Jag antecknar därför mycket för att ha detta som stöd senare.

Dock har jag under hela min tid i arbetslivet (d.v.s. hos flera arbetsgivare) mötts av kritik för att jag missar att uppfatta viktig information. Tilläggas kan att jag efter mina respektive möten uppfattar att jag bär med mig i huvudsak all information, d.v.s. jag känner inte behov av att komplettera informationen. När den information jag missat presenteras för mig infaller inget som helst igenkännande, informationen är "ny" för mig.

Kritiken kommer både från personer som är positivt respektive negativt inställda till mig som person.

Ytterligare information: Jag har inga allvarliga koncentrationsproblem, är intelligentare än genomsnittet, har alltid haft arbeten som kräver hög kompetens osv. Tror därför inte att det kan handla om ADHD eller liknande...

Frågan är:
1) Vad tror ni egentligen är problemets kärna?
2) Vad kan jag göra åt det?

Skaffa dig ett intressantare arbete så att det känns meningsfullt att prestera bättre kanske? Min egen uppfattningsförmåga står i direkt proportion till mitt intresse för ämnet. Självklart kan jag traggla saker, men har jag där ett genuint intresse så minns jag information bättre, kan relatera till den på ett annat sätt och mina arbetsgivare har aldrig varit annat än stennöjda med mina prestationer.

Tyvärr så tror jag att ditt problem är rätt djuplodande.
Citera
2010-12-04, 17:52
Medlem
Har du samma problem när du t.ex läser en bok eller lyssnar på texten i musik?

Blir du ofta eller fort utmattad i huvudet, känns som du får slut på energi och blir tom?

Svävar lätt iväg i dina egna tankar?

Är en ganska lugn och introvert person?

Isåntfall misstänker jag att du kan ha ADD eller liknande. Om du lider av det och känner att den dåliga uppfattningsförmågan påverkar ditt liv, kontakta läkare och få undersökt exakt vad som är orsaken.

edit : Såg nu att du skrev att du inte har stora koncentrationsproblem. Då vet jag faktiskt inte, men påverkar det ditt arbete och du känner att något inte är som det ska så kontakta läkare och förklara dina problem och be om att få det undersökt.

Sova 7-8h varje natt och äta ordentligt och varierat så du får i dig alla fetter,vitaminer,mineraler du behöver kan hjälpa också, slarvar du med dom sakerna kan det vara orsaken.
Senast redigerad av Johan86 2010-12-04 kl. 17:56.
Citera
2010-12-04, 19:46
Medlem
UlkMulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86
Har du samma problem när du t.ex läser en bok eller lyssnar på texten i musik?

Blir du ofta eller fort utmattad i huvudet, känns som du får slut på energi och blir tom?

Svävar lätt iväg i dina egna tankar?

Är en ganska lugn och introvert person?

Isåntfall misstänker jag att du kan ha ADD eller liknande. Om du lider av det och känner att den dåliga uppfattningsförmågan påverkar ditt liv, kontakta läkare och få undersökt exakt vad som är orsaken.

Tack för tipset. Ska kolla saken.
Citera
2010-12-04, 23:44
Medlem
Vitakattens avatar
uppmärksamhetsnedsättning. knapra på concerta så löser det sig! tjingis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in