2010-12-04, 13:47
Medlem
Strobenhausens avatar
Den första januari träder en ny lag i kraft, nämligen att du skall ha papper på att du kan köra bakgavellyft på lastbil, blir du stannad av kontrollant och de upptäcker att du INTE har någon utbildning för bakgavellyft, då får du böter (?) och omedelbart sluta använda bakgavelliften, jag gjorde detta prov i veckan på jobbet och insåg snabbt att frågorna på provet är precis vad man lär sig om man utför arbeten med BGL varje dag.

Kommentarer ? Tänkte bara tipsa alla chaufförer om detta så ni kan ta upp det med er arbetsgivare.

Där har ni kursen:

http://www.tya.se/tya/kurser/bakgavellyft.asp
Citera
2010-12-04, 13:57
Medlem
GL.Terrors avatar
Men det låter som lagstadgarna är lite off,,skulle skämas om jag vore snut, att sätta dit någon för det men jag har tillstånd för mobila arbetsplattformar enligt SS-ISO 18878:2004 undrar om jag får köra bakgavellyft med det?
Citera
2010-12-04, 14:12
Medlem
Strobenhausens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GL.Terror
Men det låter som lagstadgarna är lite off,,skulle skämas om jag vore snut, att sätta dit någon för det men jag har tillstånd för mobila arbetsplattformar enligt SS-ISO 18878:2004 undrar om jag får köra bakgavellyft med det?

Ja, det är jävligt rörigt allt det där !
Citera
2010-12-04, 15:10
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strobenhausen
Den första januari träder en ny lag i kraft, nämligen att du skall ha papper på att du kan köra bakgavellyft på lastbil, blir du stannad av kontrollant och de upptäcker att du INTE har någon utbildning för bakgavellyft, då får du böter (?) och omedelbart sluta använda bakgavelliften, jag gjorde detta prov i veckan på jobbet och insåg snabbt att frågorna på provet är precis vad man lär sig om man utför arbeten med BGL varje dag.

Kommentarer ? Tänkte bara tipsa alla chaufförer om detta så ni kan ta upp det med er arbetsgivare.

Där har ni kursen:

http://www.tya.se/tya/kurser/bakgavellyft.asp
Spontant känns det hela ganska onödigt då alla som kan läsa klarar provet. Jag har aldrig kört bakgavellyft tidigare och fick alla rätt enbart med hjälp att läsa igenom texten som hörde till provet (kommer aldrig använda min behörighet, men fick den gratis).
Ska det vara någon poäng med det hela, så borde det göras svårare, och de som jobbar med det dagligen borde få en licens/kort av hävdvunnen rätt eller nått.
Citera
2010-12-04, 15:23
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Vad menar dom är problemet?
Det enda farliga med en sådan är att folk hoppar ner innan den når marken och skadar sig.
Citera
2010-12-04, 17:03
Medlem
toby79s avatar
Men det där är väl i stort sett samma sak som truckkortet. Dvs du får ju inte böter för att köra truck utan kortet. Däremot måste du ha det för arbetsmiljöns skull. Förmodligen som N.E.R.D skrev. Folk hoppar ner från den eller lyfter för tung last osv så det vållar onödiga skador på personal och gods.
Citera
2010-12-04, 18:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.E.R.D
Vad menar dom är problemet?
Det enda farliga med en sådan är att folk hoppar ner innan den når marken och skadar sig.

Det handlar väl mest om att inte överlasta lyften och placera godset rätt när lyften används.

Men vad jag undrar är om det också behövs kurs för att använda de bakgavellyftar som sitter på de lätta hyrlastbilar (för B-kort) vi brukar hyra på Statoil när vi behöver frakta t.ex. datorer på jobbet?
Citera
2010-12-04, 18:52
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det handlar väl mest om att inte överlasta lyften och placera godset rätt när lyften används.

Men vad jag undrar är om det också behövs kurs för att använda de bakgavellyftar som sitter på de lätta hyrlastbilar (för B-kort) vi brukar hyra på Statoil när vi behöver frakta t.ex. datorer på jobbet?
Det där är ju bara för arbetsmiljön. Privat lyder du ju inte under arbetsmiljölagen. Så det är bara att tuta och köra.
Sker det i arbetet så som du beskriver så är det ju lämpligt att du tar upp detta med din chef så får de fixa en utbildning. Den tar ju bara några minuter och kostar inte mycket.
Citera
2010-12-04, 22:14
Medlem
Milwaukees avatar
Okej att man kan klämma sig eller överlasta den, men inte är det väl ett så stort problem att man behöver gå kurser för det? En kurs på 40 minuter är dessutom bara skrattretande. Sunt förnuft borde räcka.
Citera
2010-12-05, 00:18
Medlem
DRD4s avatar
Du glömde att man måste ha blöja på sig så ifall man kissar i byxorna när man kör ett fordon, kisset kan rinna ner genom byxorna och in i förarstolen, förmodat att sätesvärmen är defekt och på full värme så kan hela bilen förvandlas till en elektrisk stol på två röda och då kan man döden dö, inte bra!

sverige världens största dagis. och om det nu är eu regler? så lär ju 70% av eu ha dispens från skiten, idioti!

såg just
https://www.flashback.org/t886862

att en femtonåring utan utbildning för traktor snart får framföra http://www.youtube.com/watch?v=wHojquH-HqI lite paradoxalt va?
Senast redigerad av DRD4 2010-12-05 kl. 00:22. Anledning: såg en grej efter som passa in
Citera
2010-12-05, 00:38
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
att en femtonåring utan utbildning för traktor snart får framföra http://www.youtube.com/watch?v=wHojquH-HqI lite paradoxalt va?
Eller en http://www.youtube.com/watch?v=8KTRs7J9aJg&feature=channel

AM - moped klass 1 (även moped klass 2, traktor, motorredskap)

Kan inte hitta men borde det inte finnas någon viktbegränsning på ekipaget?
Citera
2010-12-05, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
sverige världens största dagis. och om det nu är eu regler? så lär ju 70% av eu ha dispens från skiten, idioti!

Regler på sånt här, men ingen lag mot mobiltelefons pratande under körning.
Går ju inte en veckan utan en Near-miss med mobiltelefons cpn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in