2010-12-04, 12:12
Medlem
supernalles avatar
När jag satt och käkade nyss märkte jag att det var nåt på tok i en hörntand. Pillade lite för att sen dra ut en stor bit av tanden :-\
Är det här nåt akut som måste fixas eller kan jag vänta tills nästa vecka? Det tar inte sjukt eller så..
Citera
2010-12-04, 12:19
Medlem
ush..hände mig vid jul ifjol..käkade stenhård knäck som jag bet i..helt plötsligt känner jag hur det krashar när jag tugger..och märker att hela utsidan på en tand ramlat bort..allt utanför EN gammal lagning. Men lite borrning och fyllnad med plast blev det bra igen på ca 20 minuter..och en jävla massa pengar. kommer aldrig mer bita sönder stenhård knäck :

Har du ingen värk är det inte akut, men du kan få inflamationer som kan sprida sig till hjärtat och du dör...så fixa det så fort du kan.
Citera
2010-12-04, 12:44
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supernalle
När jag satt och käkade nyss märkte jag att det var nåt på tok i en hörntand. Pillade lite för att sen dra ut en stor bit av tanden :-\
Är det här nåt akut som måste fixas eller kan jag vänta tills nästa vecka? Det tar inte sjukt eller så..

Du kan nog vänta tills på måndag. Var bara noga med munhygienen och tugga på andra sidan.
Citera
2010-12-04, 13:01
Medlem
supernalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronken
ush..hände mig vid jul ifjol..käkade stenhård knäck som jag bet i..helt plötsligt känner jag hur det krashar när jag tugger..och märker att hela utsidan på en tand ramlat bort..allt utanför EN gammal lagning. Men lite borrning och fyllnad med plast blev det bra igen på ca 20 minuter..och en jävla massa pengar. kommer aldrig mer bita sönder stenhård knäck :

Har du ingen värk är det inte akut, men du kan få inflamationer som kan sprida sig till hjärtat och du dör...så fixa det så fort du kan.

Du försöker i alla fall skrämma upp folk ordentligt
Citera
2010-12-04, 13:02
Medlem
supernalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Du kan nog vänta tills på måndag. Var bara noga med munhygienen och tugga på andra sidan.

Yes, tyvärr kom jag på att det är röd dag på måndag här i Finland, så det måste väl vänta tills Tisdag. Men ska ringa tandläkarjouren imorgon bitti och se vad dom säger. Dom har stängt för idag så.
Citera
2010-12-04, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronken

Knäck är inte lämplig föda för andra än ungdomar med hela, starka tänder. Folk med fyllningar eller andra problem gör bäst i att låta bli...
Gör ischoklad och tryffel istället.
Citera
2010-12-04, 15:37
Medlem
pungsorks avatar
Har du inte värk så är det inga problem att vänta tills tisdag heller!
Det troliga är att du har gått med en spricka ett bra tag redan, och att
det bra var sista biten som släppte nu. Vid akuta skador på en frisk tand,
krävs avsevärt våld (typ hockeypuck) och det brukar då också bli rel svår
smärta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här