2010-12-03, 19:27
Medlem
ajmons avatar
Tjenare, har kollat runt lite på reptiler och är väldigt sugen på att skaffa detta. Men enda hindret är plats, vill väldigt gärna ha någon slags ödla.

Vilken är den minsta ödlan som går att få tam? inte någon salamnder eller något sådant.
Utan runt 20-30cm fullvuxen. kanske något mer.
Citera
2010-12-03, 19:28
Medlem
Zelogaths avatar
Leopardgecko och skäggagamer är lätthanterliga, går att tämja samt är inte så svåra att ta hand om
Citera
2010-12-03, 20:12
Medlem
rednandslimys avatar
Man får inte reptiler tama. Det går inte om man nu tänker som tam om katt och hund. Det går att få reptiler handvana och hanterbara. Reptiler är inget man ska plocka med i onödan. De ska vara i sina terrarier förutom vid städning och enstaka "hälsocheck" ett par ggr om året.

Vad innebär platsbrist för dig? Hur stort terrarie har du möjlighet till?
Kan du orka med insektsätande ödlor?

Skäggagamer är inte 20-30 cm. Möjligen första året och en bit in på andra året. Dessutom rimmar orden platsbrist och skäggagam väldigt illa.
Citera
2010-12-03, 20:51
Medlem
det finns dvärg skäggagamer blir nog max 25 cm har jag för mig, sen finns dabbagamer blir heller inte så värst stora. leopardeckos är fula mer mask än ödla
Citera
2010-12-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jetts
det finns dvärg skäggagamer blir nog max 25 cm har jag för mig, sen finns dabbagamer blir heller inte så värst stora. leopardeckos är fula mer mask än ödla

juste kolla in www.repti.net där kan du nog hitta info och ödlor
Citera
2010-12-03, 21:02
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:

Dabbisar håller sig i samma storlek som skäggagam om inte ibland lite större.
Dvärgskäggis ( Pogona Henrylawsoni) är förvisso mindre men vill gärna ha lite yta att röra sig på.
Citera
2010-12-03, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Dabbisar håller sig i samma storlek som skäggagam om inte ibland lite större.
Dvärgskäggis ( Pogona Henrylawsoni) är förvisso mindre men vill gärna ha lite yta att röra sig på.
oj oj här kan man latinska nämn Ö.
finns det inte underarter hoss dabbagmen med?
jag har aldrig sett en dabbis som är lika lång som en skäggis skulle va kul om du kan visa mig
den ska helst gå o få tag på med-

hur stor yta tycker du en Pogona Henrylawsoni ska ha?

peace
Citera
2010-12-03, 22:58
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
oj oj här kan man latinska nämn Ö.
finns det inte underarter hoss dabbagmen med?
jag har aldrig sett en dabbis som är lika lång som en skäggis skulle va kul om du kan visa mig
den ska helst gå o få tag på med-

hur stor yta tycker du en Pogona Henrylawsoni ska ha?

peace

Helt korrekt att det finns underarter. Det man får tänka på är att visaa är ovanliga i hobbyn vilket gör att det mest finns 2-3 olika underarter att välja på.

Uromastix acanthinurus 35-40 cm
Uromastyx aegyptia Över 60 cm.
Uromastyx hardwicki 25-30 cm.

Det är framför allt de två översta man brukar kunna hitta.

Dvärgskäggis ska enligt lag ha 0,64 m2. Det är 80 långt, 80 brett och en minimihöjd på 40 cm. Det är om ödlan är 31-40 cm lång.
Citera
2010-12-03, 23:00
Medlem
Zanizailas avatar
För det första: Salamandrar och ödlor är inte släkt. Salamandrar är ambfibier, ödlor är reptiler.

Men men.

Som redandslimy så undrar jag hur stort terrarium du har plats för? Och som honom (?) säger jag även att reptiler ska inte kelas med, de blir inte tama (men kan acceptera mänsklig hantering), och mår bäst i sina terrarium. Har djuren tillräckligt stora terrarium, med rätt temperatur, luftfuktighet, gömställen och (om arten kräver det) möjligheter att gräva/klättra, så behöver de i princip aldrig lämna dem.
Citera
2010-12-04, 03:24
Medlem
spjuits avatar
Leopardgeckon är en liten och praktisk nybörjarödla. Jag vet däremot inte hur sociala dom är.
Vill du inte hålla på så mycket med ödlan så bör du undvika agamer då dom väldigt gärna kommer ut ur terrariet då och då. Dom blir väldigt fästa vid ägaren.

Tänk efter vilka kriterier du själv har och kolla upp hur olika ödlor ska skötas.
Hitta en ödla som passar dig, om du försöker anpassa dig själv efter ödlan så kommer du tappa lusten att ta hand om den och då är det ödlan som blir lidande.

När det kommer till köp av terrarium, köp gärna ett större än minimum. Litet utrymme = rastlös ödla.
Citera
2010-12-04, 13:35
Medlem
ajmons avatar
Jag kan skaffa plats så att terrariumet kan vara ~1 m.
Citera
2010-12-04, 14:00
Medlem
Ödlor är inte ett dugg sociala, vill man ha något sådant får man nog skaffa ett annat djur.

Vi har haft några stycken dabagamer hemma, de är i ganska hanterliga storlekar. Nackdelen är väl att de ska ha lite insekter att äta då och då, men det är egentligen inte nödvändigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in