• 1
  • 2
2010-12-03, 17:40
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Henrik:

Så jag får parkera längre än 30 minuter efter klockan 18?

ja det får du. avgift börjar igen vid 8 på lördag.
Citera
2010-12-03, 17:41
Medlem
fattonys avatar
Citat:
Henrik:

Så jag får parkera längre än 30 minuter efter klockan 18?

Ja, det är iallafall så jag alltid har tänkt och jag har aldrig fått P-böter vid en sådan situation.
Citera
2010-12-03, 18:10
Medlem
bratemos avatar
Fan vad idiotiskt, då har jag betalat ca 36 kronor i onödan typ två gånger i månaden sedan i mars (fre / lör)

Valde att ställa mig närmre jobbet, och då är det 12 kronor i timmen 08-22, och brukar börja vid 20 eller 19 tiden.. Åh. 2 minuter längre bort gratis. DUUUMT.

Tack för all hjälp!
Citera
2010-12-03, 18:38
Medlem
toby79s avatar
Jag fick lära mig att man ska läsa en information i taget. Så för mig säger skylten att jag kan stanna i 30 minuter varje tillfälle alla dagar i veckan under dygnets alla timmar. Däremot måste jag betala under tid som kontorfolk arbetar. Men jag får inte stå där över 30 minuter oavsett om jag betalat för två timmar.

Jag kan tänka mig att det på platsen är en ganska tight trafikmiljö och det finns större kontorsbyggnader utan egna vettiga lastkajer i närområdet, så platserna är nog främst till för att hämta/lämna gods och personer inne i husen.
För att få bort såna som inte måste stanna där för kortare ärenden så är det avgift under kontorstid. Utanför kontorstid verkar det finnas hyggligt livlig aktivitet kvar i området, men inte tillräckligt för att motivera ett avgiftsuttag.
Citera
2010-12-03, 19:06
Medlem
Rubber.ducks avatar
Citat:
Jag blir helt jävla förvirrad nu.

Såhär ser skylten ut.

http://www.2shared.com/photo/7OpFim3b/Parkering.html

Alltså:

EFTER KLOCKAN 18 EN HELGFRI FREDAG (IDAG)

får jag stå här hur länge jag vill (Alltså _MER_ än 30 minuter) till och med kl 8.00 LÖRDAG då avgiftstiden börjar igen?

Jag kan alltså stå här FREDAG KVÄLL KLOCKAN 20.00 TILL OCH MED 02.00 LÖRDAG MORGON

Alltså parkerad i 6 timmar.
Korrekt?

OBS

DET FINNS INGEN STOPP ELLER PARKERINGSFÖRBUD SKYLT, MAN FÅR PARKERA EFTER 18, men hur länge

Du får parkera MAX 30 min.
Avgift alla dagar 08.00 - 18.00
Man ska läsa tilläggen var för sig alltså
Max 30 minuter gäller alltid. Men du får alltid parkera om det inte finns förbudsskyltar.
Avgiften gäller alla dagar då det finns tider inom parantes som betyder lördag och röda siffror som betyder söndag eller helgdag.
Senast redigerad av Rubber.duck 2010-12-03 kl. 19:08.
Citera
2010-12-03, 19:28
Medlem
Oj, oj, oj, oj, oj, oj...

Här var det många olika bud.

Det framgår inte av TS information hur tilläggstavlorna är uppdelade.

Variant 1:
------------
P
-----
Max 30 min
-----
Avgift
8-18
(8-18)
(8-18)
------------
Här gäller parkering i max 30 minuter dygnet runt alla dagar men du behöver bara betala för att stå där mellan 8 och 18 alla dagar.

Variant 2:
------------
P
-----
Max 30 min
Avgift
8-18
(8-18)
(8-18)
------------
Här får du parkera i max 30 minuter mellan 8 och 18 alla dagar och måste då betala avgift. Övrig tid är det fri parkering utan tidsbegränsning.

Variant 3:
------------
P
-----
Max 30 min
-----
Avgift
-----
8-18
(8-18)
(8-18)
------------
Här får du parkera i max 30 minuter mot en avgift men parkeringen gäller endast mellan 8 och 18 alla dagar. Övrig tid är det förmodligen parkeringsförbud eftersom det brukar vara ett generellt sådant inom tättbebyggt område.
Citera
2010-12-03, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubber.duck
Du får parkera MAX 30 min.
Avgift alla dagar 08.00 - 18.00
Man ska läsa tilläggen var för sig alltså
Max 30 minuter gäller alltid. Men du får alltid parkera om det inte finns förbudsskyltar.
Avgiften gäller alla dagar då det finns tider inom parantes som betyder lördag och röda siffror som betyder söndag eller helgdag.

Fast, det hela handlar ju om det är två eller en tilläggstavla. Står 30 min på en egen tavla så gäller den alltid, och sedan avgift 8-18 alla dagar. Står det däremot på en och samma tilläggstavla så gäller de tillsammans, dvs max 30 minuter och avgift ska erläggas mellan 8-18.

Övrig tid är beroende på om det råder parkeringsförbud på sträckan som innefattas av skylten, för om så är fallet gäller p-förbud övrig tid. Annars gäller antingen: parkering max 30 minuter, utan avgift mellan 18-8, eller fri parkering 18-8.
Citera
2010-12-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sicarius
Oj, oj, oj, oj, oj, oj...

Här var det många olika bud.

Det framgår inte av TS information hur tilläggstavlorna är uppdelade.

Variant 1:
------------
P
-----
Max 30 min
-----
Avgift
8-18
(8-18)
(8-18)
------------
Här gäller parkering i max 30 minuter dygnet runt alla dagar men du behöver bara betala för att stå där mellan 8 och 18 alla dagar.

Variant 2:
------------
P
-----
Max 30 min
Avgift
8-18
(8-18)
(8-18)
------------
Här får du parkera i max 30 minuter mellan 8 och 18 alla dagar och måste då betala avgift. Övrig tid är det fri parkering utan tidsbegränsning.

Variant 3:
------------
P
-----
Max 30 min
-----
Avgift
-----
8-18
(8-18)
(8-18)
------------
Här får du parkera i max 30 minuter mot en avgift men parkeringen gäller endast mellan 8 och 18 alla dagar. Övrig tid är det förmodligen parkeringsförbud eftersom det brukar vara ett generellt sådant inom tättbebyggt område.

Bra och informativt inlägg, men det saknas en viss information för att säkert kunna säga vad som gäller övrig tid. Detta då det på gatan kan finnas antingen parkeringsförbud på sträckan, eller så kan gatan omfattas av en sk. parkeringszon.
Citera
2010-12-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Bra och informativt inlägg, men det saknas en viss information för att säkert kunna säga vad som gäller övrig tid. Detta då det på gatan kan finnas antingen parkeringsförbud på sträckan, eller så kan gatan omfattas av en sk. parkeringszon.

Eller så kan det vara huvudled (då parkeringsförbud automatiskt är normen om inget annat anges), men det var kanske det du åsyftade.
Citera
2010-12-03, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Eller så kan det vara huvudled (då parkeringsförbud automatiskt är normen om inget annat anges), men det var kanske det du åsyftade.

Syftade faktiskt bara på normalt parkeringsförbud (skylt C35), förbud mot att parkera fordon, men det är precis som du säger samma sak även om gatan är huvudled. P-skylt + tilläggstavla anger undantag från regeln om parkeringsförbudet.
Citera
2010-12-06, 21:08
Medlem
bratemos avatar
Jag fick inte böter och kommer hursomhelst stå där i framtiden : ) Tack för hjälpen, ska fota skylten när jag har tid så alla vet vilken skylt jag menar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in