Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-03, 14:39
Medlem
perberts avatar
Har just installerat windows 7 i bootcamp på min mac. Jag skulle sen installera solidworks, men setup.exe vill inte starta när jag dubbelklickar på filen. Får en förfrågan från W7 om jag vill köra filen. Men efter jag svarat ja på den, så händer inget mer.

Detta gäller W7 64 bit Ultimate.

Jag har dock installerat hela programmet på en annan svensk version av W7 64 bit och fått det att installera där. Så det borde inget vara nå fel på filen.

Programmet är från en iso-fil som jag öppnar i power iso

Sett på piratebay att säkert ett tiotal andra som också laddat ner samma version av SolidWorks, som också har problem med att exekvera setup-filen, fast det stora flertalet kunnat installera obehindrat.

Tack på förhand!
Citera
2010-12-03, 15:33
Medlem
Kimmeriens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perbert
Har just installerat windows 7 i bootcamp på min mac. Jag skulle sen installera solidworks, men setup.exe vill inte starta när jag dubbelklickar på filen. Får en förfrågan från W7 om jag vill köra filen. Men efter jag svarat ja på den, så händer inget mer.

Detta gäller W7 64 bit Ultimate.

Jag har dock installerat hela programmet på en annan svensk version av W7 64 bit och fått det att installera där. Så det borde inget vara nå fel på filen.

Programmet är från en iso-fil som jag öppnar i power iso

Sett på piratebay att säkert ett tiotal andra som också laddat ner samma version av SolidWorks, som också har problem med att exekvera setup-filen, fast det stora flertalet kunnat installera obehindrat.

Tack på förhand!

Testa Dependancy Walker, det ger en hint om vad som felas:

http://www.dependencywalker.com/

(Kör det på exe filen så talar den om vilka dll filer den kallar och vilka den eventuellt saknar)
Citera
2010-12-03, 17:07
Medlem
perberts avatar
Tack för tipset!
Kört Dependancy Walker på exe-filen i båda den version av w7 där det setupfilen funkar och i den som inte funkar.

Till synes är det samma DLL-er den anropar. Båda Windows ger error på den två översta DLL-er i listan fast i mitt äldsta windows så går filen fortfarande att köra.

Det är dock en väldigt lång lista med DLL-er men de översta 8 har iaf samma namn och jag antar att det är dem med error som man skall fokusera på. Och de är ju samma i båda versionerna av Windows fast det konstigt nog funkar i den gamla versionen av Windows 7.

Allra längs ner i Dependancy Walker är det en tilläggstext där det står:

Warning: At least one delay-load dependency module was not found.
Warning: At least one module has an unresolved import due to a missing export function in a delay-load dependent module.

Hur går man vidare nu? Är det nödvändigtvis ett DLL-problem? Någon aning om varför det skiljer i olika versioner av Windows 7 64-bit Ultimate?

Återigen, tack så mycket för hjälpen!
Citera
2010-12-03, 19:14
Medlem
Kimmeriens avatar
Glömde skriva resten
Öppna exe filen med dw. gå sedan till profile>start profiling.
Den kommer då köra exe filen och ge beskjed om exakt vilka funktioner som den stoppar upp på.
Det ger mer information än det som bara står när man öppnar filen.
Det kommer normalt upp varningar så det säger inte så mycket innan man kört profiling.

Gör detta för bägge versionerna så att det finns en referens att jämföra med.
Citera
2010-12-06, 12:08
Medlem
perberts avatar
Nu har jag fått till en lösning på problemet!

Tyvärr fick jag ingen hjälp av Dependancy Walker, men tack ändå!
Fick samma exakt samma rapport i båda versionerna, även när jag körde profileringen.

Men jag testade att starta upp mitt bootcamp genom VMware Fusion, dvs körde W7 under mitt mac-operativsystem. I Fusion finns det en funktion för att läsa iso-filer och andra skivabider från mac partisionen och få dem som en disk-emilering i i Windows. Då kunde jag i felande windows helt plötsligt läsa en fil som tidigare inte fungerat. Ser ingen logik i det, men det funkade för mig iaf.
Citera
2010-12-06, 22:13
Medlem
Kimmeriens avatar
Hehe ja det var ju märkligt men så är det ibland. Viktiga är ju att det löste sig till slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in