Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-03, 10:43
Medlem
Stompzs avatar
Det går inte att starta en film i mer än 2 sekunder, oavsett vilken mediaspelare jag använder utan att datorn fryser och jag måste vålda av den. Detta är grymt irriterande då det ända sättet jag kan se film är via icefilms. Har prövat allt ifrån windows mediaplayer, vlc, realplayer, divx player, smplayer m.m.

Har också prövat att uppdatera mina drivrutiner men hittade inga nya. Och det har fungerat förrut, vet inte vars ifrån det kom.

Några tips?
Citera
2010-12-03, 10:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du kontrollerat RAM-minnet? Ladda hem memtest86+ och utför en analys.
Citera
2010-12-03, 11:21
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stompz
Det går inte att starta en film i mer än 2 sekunder, oavsett vilken mediaspelare jag använder utan att datorn fryser och jag måste vålda av den. Detta är grymt irriterande då det ända sättet jag kan se film är via icefilms. Har prövat allt ifrån windows mediaplayer, vlc, realplayer, divx player, smplayer m.m.

Har också prövat att uppdatera mina drivrutiner men hittade inga nya. Och det har fungerat förrut, vet inte vars ifrån det kom.

Några tips?

Icefilms är genom divx player.

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du kontrollerat RAM-minnet? Ladda hem memtest86+ och utför en analys.
Ett memtest är bara skit att göra. 96% av alla gånger visar den fel.

Vad du kan göra istället är att berätta om din dator lite, hur mycket RAM du har t.ex.?
Citera
2010-12-03, 13:55
Medlem
mickelinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plotti
Och detta påstående har du givetvis belägg för?
Citera
2010-12-06, 08:35
Medlem
Stompzs avatar
[quote=Plotti]

Vad du kan göra istället är att berätta om din dator lite, hur mycket RAM du har t.ex.?[/QUOTE

4.0GB RAM, i5 CPU 2.4Ghz Intel Core M 520
Citera
2010-12-06, 13:36
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickelind
Och detta påstående har du givetvis belägg för?

Har gjort tester som jag läst om som bevisat att memtests är rent skit. Har själv testat att sätta in dåliga minnen som varit sönder, där den visat att dom fungerat helt perfekt.
Citera
2010-12-06, 15:18
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:

Memtest86+ är väldigt bra att köra. Det är 100% säkert på att peka ut trasigt minne och MCH/NB om man låter det köras ett dygn. Sen ska man fortsätta med OCCT för att stressa CPU och sen köra FURMARK för att stressa nätagg och SB. För test av hårddiskar använder man respektive tillverkarens diagnosprogram.
Citera
2010-12-06, 15:53
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Memtest86+ är väldigt bra att köra. Det är 100% säkert på att peka ut trasigt minne och MCH/NB om man låter det köras ett dygn. Sen ska man fortsätta med OCCT för att stressa CPU och sen köra FURMARK för att stressa nätagg och SB. För test av hårddiskar använder man respektive tillverkarens diagnosprogram.

Har du egen erfarenhet av att det fungerat? För under alla mina år som jag jobbat som IT-konsult så har memtest86+ bara visat fel. Aldrig hjälpt mig och kommer aldrig göra det, bättre att bara byta RAM och se om det blir bättre.

Däremot så har vissa moderkort inbyggt RAM-test som man kan köra igång vid uppstart, vilket fungerat hyfsat.
Citera
2010-12-07, 00:40
Medlem
Stompzs avatar
Hjälp till att komma på med lösningar till mitt el problemo istället lads
Citera
2010-12-07, 06:22
Medlem
Låter fortfarande som Windows fel.

Ibland räcker det inte att uppdatera eller installera över gamla. Man tar bort gamla innan man lägger in nya (drivrutiner, codec, program, spel mm beroende på vad man har för problem). Men inte ens då är det säkert att det gamla inte lämnat kvar saker som orsaka fel.

Sen kan du ha virus, trojaner, adware, spyware mm

För att vara säker att felet inte är i Windows bör man installera om allt. Helst samtidigt ta bort och skapa nya partitioner som (snabb) formateras.

Memtest har jag aldrig haft tålamod med. Kan jag återskapa felet så testar jag hellre 1 minne i taget i alla platser och sen kombinationer och hoppas att åtminstone 1 av minnena är OK. Memtest får var nästa steg.
Senast redigerad av panpo98 2010-12-07 kl. 06:25.
Citera
2010-12-07, 06:31
Medlem
mickelinds avatar
Citat:
Har gjort tester som jag läst om som bevisat att memtests är rent skit. Har själv testat att sätta in dåliga minnen som varit sönder, där den visat att dom fungerat helt perfekt.
Ok. Men faktum är att de två gånger jag kört det med felande minnen så har det fungerat. Men skit samma. Det var ju inte detta tråden handlade om.
Citera
2010-12-07, 09:56
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Låter fortfarande som Windows fel.

Ibland räcker det inte att uppdatera eller installera över gamla. Man tar bort gamla innan man lägger in nya (drivrutiner, codec, program, spel mm beroende på vad man har för problem). Men inte ens då är det säkert att det gamla inte lämnat kvar saker som orsaka fel.

Sen kan du ha virus, trojaner, adware, spyware mm

För att vara säker att felet inte är i Windows bör man installera om allt. Helst samtidigt ta bort och skapa nya partitioner som (snabb) formateras.

Memtest har jag aldrig haft tålamod med. Kan jag återskapa felet så testar jag hellre 1 minne i taget i alla platser och sen kombinationer och hoppas att åtminstone 1 av minnena är OK. Memtest får var nästa steg.

Säger som ovan, formatera om och se om de hjälper.

Citat:
Ursprungligen postat av mickelind
Ok. Men faktum är att de två gånger jag kört det med felande minnen så har det fungerat. Men skit samma. Det var ju inte detta tråden handlade om.

Ja, diskussionen får gå vidare i en enskild tråd där jag ska försöka övertala er att de är skit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in