• 1
  • 2
2010-12-02, 19:22
Medlem
J0mp4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guruun
hmm så roten till all ondska är friterad mat
Hur tänkte du nu?
Citera
2010-12-02, 20:32
Medlem
BlueStars avatar
Utöver vad som redan nämnts så är även stress och sömnbrist två viktiga faktorer. Fetma är ju vanligast bland fattiga och låginkomsttagare och många av dem jobbar väldigt mycket, ibland med två eller t.o.m. tre jobb för att få det hela att gå ihop, och får därmed lite sömn vilket väsentligt ökar risken att gå upp mycket i vikt.

Traditionen att alltid åka bil vart man än ska gör inte heller saken bättre, då det minskar möjligheterna till bl.a. små korta promenader mellan olika destinationer på dagarna.

Sedan - och det här är ren spekulation från min sida - så tror jag hela instant gratification-kulturen, dvs att vilja ha allt och det omedelbart, samt att mer eller mindre hela tiden unna sig små belöningar som godis, kakor m.m., är mer utbredd i USA än på andra håll.
Citera
2015-08-24, 01:18
Medlem
swimmingpools avatar
konstigt att inte vi svenskar är tjockare än vi är med allt vårat fikande och lösgodis
Citera
2015-08-24, 17:26
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Mängden mat dom äter. Kaloriöverskott. Det är inget mysterium.
Alla är feta och ingen skäms längre.
Citera
2015-08-24, 17:44
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
konstigt att inte vi svenskar är tjockare än vi är med allt vårat fikande och lösgodis

Vi blir faktiskt kontinuerligt fetare - vi har gått upp flera positioner i fethetsligan dom senaste 15 åren.

Till skillnad från i USA så har vi ett något bättre socialt skyddsnät dock, (fortfarande, trots vansinne att försöka ta sönder det) och en allmänt något bättre skola.

Vi är med andra ord inte lika fattiga per kapita eller outbildade heller - därav vet vi ändå att vi inte ska äta FÖR mycket skit, och har råd med lite sallad och dylikt ändå.

P ga den goda tillgången till informationsteknologi och en hyfsad utbildning så är många i Sverige därför också väldigt intresserade av att må bättre - därav den stora trenden med olika dieter i Sverige dom senaste åren: LCHF, 5-2, 10-2, etc, etc.
Citera
2015-08-24, 19:19
Medlem
CarolynHaxs avatar
Peter Kadhammar skrev en artikelserie i Aftonbladet om Det feta USA: http://www.aftonbladet.se/nyheter/de...cle17591163.ab
Citera
2015-08-24, 19:33
Medlem
enfindams avatar
Det beror på att dom har en livsstil som förespråkar bilåkande och snabbmat i alla dess former. Deras matportioner är ofta gigantiska och "ät så mycket du orkar" har blivit ett begrepp. Tyvärr så har vi här i Sverige anammat mycket av deras livsstil och fetman sprider sig, framförallt bland ungdomar. En olycklig utveckling.
Citera
2025-08-14, 06:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Peter Kadhammar skrev en artikelserie i Aftonbladet om Det feta USA: http://www.aftonbladet.se/nyheter/de...cle17591163.ab
Intressant artikel av Kadhammar. Fetma som normalt. Snubben gick upp 60 kg på 10 år. Galet!

Här en nyare artikel:
https://www.epicresearch.org/article...nded-back-down

Fetmaepidemin i USA har planat ut under Bidens tid. 2024 var 75% överviktiga eller feta. (40% feta).

Men nu är det nya tider. Jag förmodar Trump och republikanerna gör vad de kan för att stoppa alla skattepengar som går till fetmabekämpning. Samtidigt har Ozempic kommit in på banan.

Det ska bli intressant att se utvecklingen i USA.
Citera
2025-08-14, 07:24
Medlem
zombie-nations avatar
Det blir nog så när man inte äter riktig mat, vänjer sig vid att allt ska vara fett och sött. Vi brukar ju inte proppa i våra småbarn snabbmat varje dag. Det man äter som liten påverkar en. Men något som är sjukt är att deras djur också är feta, jag menar visst, ger man en hund massa mat för att man har en sjuk inställning till mat, blir hunden fet. Men nästan alla katter jag har haft har kunnat kontrollera sitt eget foderintag, jag hade inte kunnat göra dem feta även om jag försökt. Säljer de annan sorts kattmat i USA som katterna blir beroende av och smockfeta? För de har sjukt feta katter, inte normalt alls.
Citera
2025-08-14, 16:03
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guruun
Ja som rubriken lyder varför är "alla" i usa så feta i jämnförelse med resterande I-länder? vad är det som gör att så stor del av landets befolkning lider av fettrelaterade sjukdomar? Hur kan det komma sig att länder som sverige, frankrike och övriga välmående europa som har lika goda förutsättningar för att tjocka på sig inte gör detta i samma utsträckning ?

söker nu efter lite djupare svar än McDonalds och chips
Du kan vara trygg med att Sverige, Frankrike och andra följer efter i samma fotspår det är bara att jänkarna ligger före oss i en livsstil som är helt förrödande där man äter skit och lever ett enormt orörligt liv. Att de har en privat ekonomi som tillåter mer konsumtion än vår gör också att det går snabbare för dem att lägga på sig fettet.

XXXXL ingår som en helt normal del i deras kultur.
Citera
2025-08-15, 10:50
Medlem
Sötade drycker är standardvalet, kanske utom för vuxna män i lögre klasser som drycker öl. Små mängder hemlagat, folk köper färdiglagad med mycket fett och socker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in