Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Med anledning av Schweiz tva folkomröstningar angaende förbud mot fler minareter samt utvisning av utlänningar som begatt brott i landet (bada omröstningarna gav resultatet ja, d.v.s. förbud mot fler minareter och omedelbar utvisning av utlänningar som dömts för brott i Schweiz), vill jag fraga:
Kan Europadomtolen ändra nationell lagstiftning? Hur stor betydelse har Europadomstolens beslut egentligen för enskilda länder?
Observera att ett folkomröstningsresultat inte är detsamma som en lagändring. Jag vet inte huruvida Schweiz lagstiftat mot fler minareter ännu. Dock brukar väl Schweiz respektera folkomröstningsresultat i betydligt större utsträckning än t. ex. Danmark (folket röstade NEJ till EU-medlemskap, men politikerna svarade med att halla ytterligare en folkomröstning i samma fraga - och resultatet av denna blev JA (!))
Minaretshistorien är/ska överklagas till Europadomstolen, enligt tidningarna, och möjligen blir ocksa utvisningsomröstningsbeslutet överklagat.
Europadomstolen har inga direkta sanktionsmöjligheter, men staterna är bundna att lyda domstolen enligt avtalet. Huruvida de gör det är en annan femma, men de civiliserade länderna tenderar göra det. Jag skulle gissa att Schweiz inte vill ställa sig på tvären.
Det som i det här fallet skulle kunna hända är att Europadomstolen slår fast att det strider mot EKMR (Gissningsvis artikeln om religionsfrihet och ett tilläggsprotokoll som handlar om asyl), men när de väl gjort det är det upp till Schweiz.
Och vad gälelr Danmarl röstade de nej till Maastricht-fördraget en gång, och ändrade sig när de fick lite undantag. De var med i EU (Fast då hette det EG) innan dess.