Citat:
Ursprungligen postat av varelse
Är inte hundra på vad ni snackar om men när jag var inne på att bygga mig en raket hittade jag mycket info här :
http://www.nakka-rocketry.net/
/chris

Rickard Nakka har koll. Hans sida är bra för där har man massa teori om hur man bygger mer seriösa raketer. Kortfattat så bygger hans raketer på bränslet salpeter och socker. Han har gjort massa tester på jusst den mixen tex analyserat förbränningsgaserna. Varför han gillar salpeter och socker är för det är enkelt och inte giftigt och billigt. Salpeter och socker gjuter han ihop på ett oljebad och man får då en mkt hård och stark och om man är noga en homogen smälta utan bubblor. Det man inte vill ha i en raket som dessa är bubblor av luft inne i bränslet, det som då händer är att man får plötsliga tryckökningar när bubblan öppnas och en större yta än tänkt avger gas. Salpeter och socker ger alltså raketbränsle som inte krackelerar så lätt och som har bra egenskaper och är enkelt. En nackdel är att det drar till sig fukt, så när man gjort sin stav , ser ut som en cylider för han vill ha ungefär konstant brännyta, titta på hans texter om det, så får man fetta in staven o förvara den i plast.
Salpeter och socker blandningen brinner sakta vid normalt tryck, så han låter naturligtvis för att få mkt gasutveckling på kort tid , raketen arbeta under högt tryck, det gör han genom att sätta till lite svartkrut i raketen i början. När svartkrutet har brunnit upp så har rätt arbetsttryck uppnåtts o socker salpeter mixen brinner då och upprätthåller ett stady state. Hans halv kgs raketer har jag för mig brann ur på en halv sekund, vilket ger en enorm inpuls.
Nästa sak som är viktig är hur dysan ska se ut. Den ska komprimera gaserna för att sen låta gaserna nästan genomgå en fri expansion ut för att på såvis få gasen att lämna raketen med så hög fart som möjligt. Dysan är extremt viktig och är en stor del av raketen.
Kortfattat:
En raketmotor ska arbeta med det tryck som är optimalt för bränslet och för att få ut tillräckligt med gas på kort tid.
En raketmotor ska ha ett bränsle som håller för trycket och inte krackelerar och ger stor förbränningsyta och tryckhöjning med möjlig explosion som följd.
Formen på bränslestaven ska vara utformad efter raketens ändamål
Dysan är extremt viktig för prestandan. En felaktig dysa och en kass raket.
Hans sida är väldigt bra.