2004-07-15, 18:02
Medlem
KemiRockarFetts avatar
När ni gör raketer var köpte ni spindeln och pressverktygen ? Det går att köpa från USA men jag tänkte bygga det själv. Det är väldigt lätt att tillverka raketer om man har en press samt de här verktygen. Alla raketer blir dessutom likadana i prestandan. Svartkrut går på 10 kr kg att göra om man vet hur man får tag i billig KNO3 så kostnaden för raketer på ett halvt kg drivmedel blir låg.
Citera
2004-07-23, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
När ni gör raketer var köpte ni spindeln och pressverktygen ? Det går att köpa från USA men jag tänkte bygga det själv. Det är väldigt lätt att tillverka raketer om man har en press samt de här verktygen. Alla raketer blir dessutom likadana i prestandan. Svartkrut går på 10 kr kg att göra om man vet hur man får tag i billig KNO3 så kostnaden för raketer på ett halvt kg drivmedel blir låg.

Det lilla jag fått erfara är gör verktygen själv (så mycket man kan billigare) svåra är
väl pressen?
Citera
2004-07-23, 10:31
Medlem
KemiRockarFetts avatar
m

Citat:
Ursprungligen postat av bincca
Det lilla jag fått erfara är gör verktygen själv (så mycket man kan billigare) svåra är
väl pressen?

Pressen är lätt, du har en stålram på en platta sen har du en domkraft som du pressar med.
Var kan man köpa papprör som passar för raketer? När jag var yngre rullade jag egna papprör men det är väldigt jobbigt och de blir inte lika bra som köpta.
Svenskakemi hade en size men var köper man dem annars?
Citera
2004-07-23, 14:17
Medlem
Citat:
Pressen är lätt, du har en stålram på en platta sen har du en domkraft som du pressar med.
Var kan man köpa papprör som passar för raketer? När jag var yngre rullade jag egna papprör men det är väldigt jobbigt och de blir inte lika bra som köpta.
Svenskakemi hade en size men var köper man dem annars?

Har gjort/testat några olika pressar men slutar alltid vid samma sak är den inte centrerad så kränger man sönder hylserna eller pajar man div verktyg för eller senare.Har hittat en gammal kugghjuls press (eller vad dom heter)
på skroten får se om man kan få den u fungera bra mycket snabbare/smidigare än en hydral press.

Ja det är dessa papp hylsorna är enormt tids ödande å rulla själv .Skulle vara bra med en sorts maskin/hjälp så det gick fortare.Kolla efter olika förbuknings tex på jobb eller dyl där gömmer sig lite hylser här å där annars vet ej.
Citera
2004-07-23, 22:33
Medlem
varelses avatar
Är inte hundra på vad ni snackar om men när jag var inne på att bygga mig en raket hittade jag mycket info här : http://www.nakka-rocketry.net/

/chris
Citera
2004-07-24, 01:18
Medlem
KemiRockarFetts avatar
nakka är bra

Citat:
Ursprungligen postat av varelse
Är inte hundra på vad ni snackar om men när jag var inne på att bygga mig en raket hittade jag mycket info här : http://www.nakka-rocketry.net/

/chris

Rickard Nakka har koll. Hans sida är bra för där har man massa teori om hur man bygger mer seriösa raketer. Kortfattat så bygger hans raketer på bränslet salpeter och socker. Han har gjort massa tester på jusst den mixen tex analyserat förbränningsgaserna. Varför han gillar salpeter och socker är för det är enkelt och inte giftigt och billigt. Salpeter och socker gjuter han ihop på ett oljebad och man får då en mkt hård och stark och om man är noga en homogen smälta utan bubblor. Det man inte vill ha i en raket som dessa är bubblor av luft inne i bränslet, det som då händer är att man får plötsliga tryckökningar när bubblan öppnas och en större yta än tänkt avger gas. Salpeter och socker ger alltså raketbränsle som inte krackelerar så lätt och som har bra egenskaper och är enkelt. En nackdel är att det drar till sig fukt, så när man gjort sin stav , ser ut som en cylider för han vill ha ungefär konstant brännyta, titta på hans texter om det, så får man fetta in staven o förvara den i plast.
Salpeter och socker blandningen brinner sakta vid normalt tryck, så han låter naturligtvis för att få mkt gasutveckling på kort tid , raketen arbeta under högt tryck, det gör han genom att sätta till lite svartkrut i raketen i början. När svartkrutet har brunnit upp så har rätt arbetsttryck uppnåtts o socker salpeter mixen brinner då och upprätthåller ett stady state. Hans halv kgs raketer har jag för mig brann ur på en halv sekund, vilket ger en enorm inpuls.
Nästa sak som är viktig är hur dysan ska se ut. Den ska komprimera gaserna för att sen låta gaserna nästan genomgå en fri expansion ut för att på såvis få gasen att lämna raketen med så hög fart som möjligt. Dysan är extremt viktig och är en stor del av raketen.

Kortfattat:
En raketmotor ska arbeta med det tryck som är optimalt för bränslet och för att få ut tillräckligt med gas på kort tid.

En raketmotor ska ha ett bränsle som håller för trycket och inte krackelerar och ger stor förbränningsyta och tryckhöjning med möjlig explosion som följd.

Formen på bränslestaven ska vara utformad efter raketens ändamål

Dysan är extremt viktig för prestandan. En felaktig dysa och en kass raket.

Hans sida är väldigt bra.
Citera
2004-07-24, 01:22
Medlem
KemiRockarFetts avatar
mm

Citat:
Ursprungligen postat av bincca
Har gjort/testat några olika pressar men slutar alltid vid samma sak är den inte centrerad så kränger man sönder hylserna eller pajar man div verktyg för eller senare.Har hittat en gammal kugghjuls press (eller vad dom heter)
på skroten får se om man kan få den u fungera bra mycket snabbare/smidigare än en hydral press.

Ja det är dessa papp hylsorna är enormt tids ödande å rulla själv .Skulle vara bra med en sorts maskin/hjälp så det gick fortare.Kolla efter olika förbuknings tex på jobb eller dyl där gömmer sig lite hylser här å där annars vet ej.

Hittade en finsk papperstillverkare som gör fyrverkerirör, tror du dom svarar på emejl? Svar negativt. Man får väl ringa. JAg vill ha tag i rör som man vet att man kan få tag i jämt, med en standard dimension. Tex en tum i bottendiameter, för då vågar man lägga ner jobb på att konstrurera eller köpa från usa, ett presskit. Bara upp med en rörbit på spindeln i med kattströ och pressa dysan, sen i med krut och pressa med nästa hylsa etc. Man gör en raket på under ett par minuter och jag hade tänkt bygga med en 300 gram svartkrut som bränsle. Det innebär att en raket går på ca 3 spänn att bygga.
Citera
2004-07-24, 02:51
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Rickard Nakka har koll. Hans sida är bra för där har man massa teori om hur man bygger mer seriösa raketer. Kortfattat så bygger hans raketer på bränslet salpeter och socker.
Han håller sig till KNO3 som oxidationsmedel men vad gäller bränsle så har han några olika varianter. Nu även epoxy.
Citera
2004-07-24, 03:17
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Nästa sak som är viktig är hur dysan ska se ut. Den ska komprimera gaserna för att sen låta gaserna nästan genomgå en fri expansion ut för att på såvis få gasen att lämna raketen med så hög fart som möjligt. Dysan är extremt viktig och är en stor del av raketen.
Ja, den enkal formeln för drivkraften(N) är utloppshastigheten(m/s) * massflödet(kg/s)

Om man bara gör ett hål i något så kan utloppshastigheten aldrig överskrida ljudets hastighet, oavsett hålets storlek. Utformningen av dysan går ut på att ta sig runt den regeln(Uppfinningen kallas för övrigt "de Laval-munstycket") Gaserna skall få expandera och styras så att allt accelerreras bakåt. Expansion i sidled är ju värdelös. Motorerna i rymdfärjan når 5000 m/s (!) Låter nästan orimligt.

Citat:
Hans sida är väldigt bra.
Ja, det kan man lugnt säga
Citera
2024-12-19, 19:18
Medlem
Hittade du några papprör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto