2010-12-01, 23:39
Medlem
Epeemasters avatar
Ja i sverige ska detta otyg förbjudas.
2010-12-01, 23:43
Medlem
Naturaltilts avatar
Det bör inte förbjudas under deras fria tid. Vem har rätt att säga åt dem att de inte får klä sig som de vill? Man skadar väl inte någon annan genom att ha på sig heltäckande slöja?

När det kommer till arbete så tycker jag att det är upp till arbetsgivaren att besluta.
Senast redigerad av Naturaltilt 2010-12-01 kl. 23:48.
2010-12-02, 00:02
Bannlyst
Ja för fan! Förbjud all religionsutövning!
2010-12-02, 00:06
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maax500
Låt folk klä sig hur dom vill på stan eller i hemmet, låt arbetsgivaren själv bestämma vilka regler som ska gälla på jobbet
Bästa inlägget på hela veckan!
2010-12-02, 00:10
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTester
Hittade ingen annan tråd om detta, jag kanske har tittat i fel forum, om det redan finns en får mod gärna låsa tråden.

http://www.dn.se/debatt/forbud-mot-niqab-strider-mot-diskrimineringslagen-1.1219208

Personligen tycker jag att det kanske kan vara rimligt att man får bära ansiktstäckande kläder så länge man är villig att låta sig identifieras vid behov av personal/polis/etc. men religiösa skäl ska ju inte värderas högre än vilka andra personliga skäl som helst.

I ett fritt samhälle kan ju varje människa välja att se ut hur den vill, om det sen är nazi uniform, munk, nunne dräkt eller indianskrud saknar helt betydelse. Men! Att välja att gå omkring maskerad måste av naturliga skäl inkräkta på möjligheterna till interaktion med andra. Inte ens den grundläggande rätten till skydd kan man påräkna om man vägrar identifiera sig. Så det blir ett jobbigt liv.
Men nu är ju inte Sverige ett fritt samhälle och DO bara en av alla dessa PK institutioner med vilkas hjälp staten rättfärdigar sina mest uppseendeväckande stolligheter.
2010-12-02, 00:13
Medlem
magquars avatar
Ja det ska vara förbjudet.
2010-12-02, 00:18
Medlem
Malewhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maax500
Låt folk klä sig hur dom vill på stan eller i hemmet, låt arbetsgivaren själv bestämma vilka regler som ska gälla på jobbet

Håller med. Ska vi förbjuda niqab/burka kan vi lika gärna börja förbjuda mössor, kragar, snusnäsdukar osv. Det använder man ju också för att täcka ansikte! Låt människor klä sig hur de vill och låt arbetsgivaren bestämma vem h*n ska anställa. Löjlig icke-debatt enligt mig.
2010-12-02, 00:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrbas
Det är väl upp till var och en? Och om arbetsgivaren stör sig på det anställer han väl inte denna individ.
Och då blir det lätt ett djävla jehu i tidningar medmera och företaget tvingas betala stora skadestånd....
2010-12-02, 08:21
Medlem
SleepaZs avatar
Religion-->P.I

/mod
2010-12-02, 08:37
Medlem
volvo 240s avatar
Ja det ska förbjudas på allmänna platser och alla statliga oganisationer osv.

Vi har väl ändå maskeringsförbud?
2010-12-02, 10:29
Medlem
engladKarls avatar
Ja, tänkte detsamma. Vi får väl inte springa runt med en rånarluva hursomhelst på stan. De får klä sig hur de vill hemma, men jag anser att inom alla yrken som innehåller möten med andra människor ska man kunna se ansiktet. Gillar de inte det får de hitta ett annat jobb, vägrar de att ta ett annat jobb så får de flytta hem. Som någon av de de intervjuade på TV igår, jag skulle tycka att det var fel om en lärare fick för sig att klä sig i en nunnas eller munks kläder var dag. Hemma får ni göra vad ni vill, men ska jobba med att ta hand om barn, sälja saker med mera så får ni anpassa er.
2010-12-02, 10:34
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Vi har väl ändå maskeringsförbud?

Då kanske det är just den lagen det är fel på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in