2010-12-01, 18:58
Medlem
Hej,

Hur ser lagen/filmstudiorna (universal pictures etc) på att man använder deras filmaffischer på 'datasbas' hemsidor där man visar information om filmer (som till exempel www.imdb.com eller www.filmtipset.se )?

Jag driver själv en liten hemsida där filmaffischerna visas i ett 100x200px och jag antar att man måste kontakta dom och "fråga om lov" vilket jag har försökt göra utan resultat.

Eller kan det vara så att det hamnar under "Fair Use" lagen då man visar bilderna i ett så litet format?

Aja som ni ser har jag väldigt lite koll och jag hittar heller ingen konkret information, hoppas ni kan sprida lite ljus över ämnet
Citera
2010-12-02, 01:03
Medlem
Fair use är en amerikansk immaterialrättslig princip. Inget som är gångbart i sverige med andra ord. =)

Det du möjligen långsökt kan luta dig mot är citaträtten, men jag skulle inte tro att det håller. Återgivningsrätten gäller ej i digital form.

Däremot så lär du i praktiken kunna använda bilderna på det sätt du beskriver utan påföljd. Det ligger sannolikt som du säger i rättighetsinnehavarens intresse att du får använda bilderna på det viset.
Citera
2010-12-02, 01:20
Medlem
Bargents avatar
Filmaffischer bör regleras enligt antingen 49 a § (fotografisk bild) eller 1 § URL. (fotografiskt verk).

Oavsett har du ingen rätt att göra verket tillgängligt för allmänheten utan upphovsmannens tillstånd.

Edit: Därmed inte sagt att det i praktiken kommer att hända något om du gör det.
Senast redigerad av Bargent 2010-12-02 kl. 01:34.
Citera
2010-12-02, 10:02
Medlem
ApolloGrekens avatar
Antingen det är ett rent fotografi, som ju i detta fall är arrangerat och komponerat, eller en typisk filmaffisch med bild och text ska det bedömas som ett "konstnärligt eller litterärt verk". Därmed finns det någon som har upphovsrätten och verket får inte återges fritt.

Citaträtten kan knappast åberopas. Man får citera enligt "god sed", det närmaste vi har till "fair use", men jag anser att det förutsätter att du citerar för att t.ex. skriva om filmaffischer genom tiderna, inte för att bara illustrera din egen publikation.

Det är den hårda lagen. Det du gör är i högsta grad berömligt. Jag kan gissa att filmbolagens rutiner är sådana att tjänstemän i Sverige inte kan ge tillstånd till att du använder bilderna. Däremot är de nog egentligen glada om du hjälper till att göra reklam för deras filmer. De kan ju inte som i TPB-fallet hävda några förlorade intäkter, vem vill trycka en väggaffisch från en 100x200 pixlers bild.

Därför, ungefär som föregående skrev:
- det strider mot upphovsrättslagen
- den värsta konsekvensen är, tror jag, att dom beordrar dig att radera bilderna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in