2010-12-01, 19:29
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Jag struntade i att jag var/är kass på matte, började på en högskoleingenjörsutbildning. Nu mår jag riktigt dåligt då jag inte har en jävla chans att klara universitetsmatten. Detta har gått ut över min psykiska hälsa då jag hela hösten pluggat stenhårt VARJE dag, för att sedan få 1 poäng på tentan. Jag pluggar med kompisar, pluggar själv, har lösningsförslag på samtliga uppgifter, perfekta förhållanden. Inget att skylla på än min egna oförmåga att räkna matte.

Min dröm om att bli ingenjör lever fortfarande, men det är nog fan slut snart...

Men oförmågan kan bottna i ointresse. Låt dig inte knäckas, det kan tära hårt på självförtroendet. Du har helt enkelt inte hittat rätt. Är du ointresserad av matte - läs något annat.
Citera
2010-12-01, 19:32
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ball21
Vilken ingenjörsutbildning har minst matte? Jag vet att alla ingenjörer läser matte men finns det inga undantag där man läser lite matte bara?

Du borde nog fundera på exakt vad du vill och vad du vill jobba med. Även varför du inte vill läsa matematik. Är det för att du är kass? Eller för att du tycker det är tråkigt. Du kanske tycker att du får jobba så hårt i det och därför blir det tråkigt jobbigt.

Att läsa till ingenjör ÄR matematik. Det finns kanske visa "ingenjörsinriktningar" som har mindre matematik totalt sett. Sedan kan man även välja en mindre högskola som har mycket lägre nivå på matten.
Citera
2010-12-01, 19:47
Medlem
Artygs avatar
Varför vill du bli civilingenjör om du inte tycker om matte?
Dels har man mycket rena mattekurser, sedan kommer mycket tillämpad matte i de övriga kurserna där du ska ta fram matematiska modeller för att bygga och optimera system.

Rent intuitivt känns det som att lantmätare pluggar minst matte.

Men att vilja bli civilingenjör och undvika matte är som att vilja spela hockey men ogilla kyla. Gilla fotboll men hata gräs. Gilla tuttar men hata fitta.

Det går inte ihop.
Citera
2010-12-01, 19:54
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jag är inne på samma spår som Temrek och Artyg. Matematiken är inte någon frikopplad del av utbildningen som vissa tycks tro. Så gott som alla kurser involverar beräkningar i någon form och då måste man vara väl inkörd på ämnet. Dels har man det logiska tänkandet, men framförallt har man vanan av matematik.
Citera
2010-12-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Jag är inne på samma spår som Temrek och Artyg. Matematiken är inte någon frikopplad del av utbildningen som vissa tycks tro. Så gott som alla kurser involverar beräkningar i någon form och då måste man vara väl inkörd på ämnet. Dels har man det logiska tänkandet, men framförallt har man vanan av matematik.

Vad tycker du om folk som säger "matte"? är de "obildade"?
Citera
2010-12-01, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Mja, du läste väl ett förberedande halvår el dylikt för att få behörighet. Högskoleingenjör med Ma B som antagningskrav finns inte. Var/vad läser du?

http://ingenjorsvagen.com/utbildning...uksuniversitet

Den läser jag
Citera
2010-12-01, 21:21
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eckelbarn
http://ingenjorsvagen.com/utbildning...uksuniversitet

Den läser jag

Okej. Du läser inte till högskoleingenjör.

http://www.slu.se/sv/utbildning/grun.../utbildningen/

Citat:
Innehållet i utbildningen är en blandning av teori och praktik och ger en kandidatexamen med möjlighet till vidare studier.

Mer info:

http://www.hsv.se/densvenskahogskola...0c8000656.html

Citat:
Examensbenämning: Bachelor of Science in Landscape Construction and Management

(En högskoleingenjörsexamen benämns "Bachelor of Science in Engineering")
Senast redigerad av NomadSoul 2010-12-01 kl. 21:31. Anledning: Länk
Citera
2010-12-01, 21:40
Medlem
Citat:
Okej. Du läser inte till högskoleingenjör.

http://www.slu.se/sv/utbildning/grun.../utbildningen/

Mer info:

http://www.hsv.se/densvenskahogskola...0c8000656.html

(En högskoleingenjörsexamen benämns "Bachelor of Science in Engineering")

haha, ofan. ja jag har ingen koll på det där.

En bra utbildning iaf som jag kan tipsa TS om. Och vi läser ingen matematik.
Senast redigerad av eckelbarn 2010-12-01 kl. 21:42.
Citera
2010-12-01, 21:56
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eckelbarn
haha, ofan. ja jag har ingen koll på det där.

En bra utbildning iaf som jag kan tipsa TS om. Och vi läser ingen matematik.

Tycker också den verkar intressant. Bra också att de koncentrerar sig på att göra landskapsingenjörer av er istället för att sträva efter ännu mer teori (många utbildningsanordnare vill gärna göra "högstatusutbildningar" av sina utbildningar, men det blir oftast sämre. Sjuksköterska kanske det tydligaste exemplet).
Citera
2010-12-01, 22:07
Medlem
Citat:
Tycker också den verkar intressant. Bra också att de koncentrerar sig på att göra landskapsingenjörer av er istället för att sträva efter ännu mer teori (många utbildningsanordnare vill gärna göra "högstatusutbildningar" av sina utbildningar, men det blir oftast sämre. Sjuksköterska kanske det tydligaste exemplet).

Ja, men den utbildningen har ganska hög status endå. Är en av de mest avancerade man kan läsa inom den branschen i Norden. Näst efter landskapsarkitekt då.

Men jag håller med dej. Fuck status.
Citera
2012-04-23, 23:40
Medlem
Citat:
Vilken ingenjörsutbildning har minst matte? Jag vet att alla ingenjörer läser matte men finns det inga undantag där man läser lite matte bara?

Matten använder du i alla andra kurser i stort sett under hela utbildningen, du lär dig inte matte för mattens skull utan för att använda den sen.

Generellt är inte dom jobbiga kurserna matten för där kan du bara plugga till tentor om du vill ha 3or men problemet blir sen i dom andra kurserna där du ska använda det du lärt dig och om man då inte har fått djup kunskap om matten så blir det problem. Tillexempel programmering, om man gör komplexa saker så är programmering = matematik det är ingen skillnad bara det att man skriver ner matten till kod i stort sett.
Citera
2013-10-12, 13:04
Medlem
Citat:

Mitt tips är att välja någon annan inriktning än mot ingenjör om du inte vill läsa matematik. Det är olika många renodlade matematik kurser på olika program men i grund och botten så använder en ingenjör matematik hela tiden, det är hela meningen med yrket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in