• 1
  • 2
2010-12-04, 12:09
Medlem
Mulas avatar
Det här är en av haken med alla dessa "räntefria" lån. Missar du en enda avbetalning med en enda dag, så anses kontraktet brutet och det övergår till ett vanligt blancolån. Det står klart och tydligt i villkoren, och självklart tjänar kreditbolagen pengar som gräs på detta. Se det som lärpengar.
Citera
2010-12-10, 14:53
Medlem
Skribenten ovan har helt rätt. Hur fan tror du annars bankerna tjänar pengarna på sina räntefria lån? De hoppas givetvis att folk som du ska glömma bort att betala. Det är väl upp till dig att sätta in dig i avtalet du har ingått och inte svälja allt med hull och hår. De skulle väl kunnat skriva ner i avtalet att de skulle få dumpa 5 ton bajs i din lägenhet utan att du hade märkt det. Som kunsument har man ett stort ansvar att kolla upp saker och ting.
Citera
2010-12-10, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Nu har jag inga avbetalningar, och har stenkoll på räkningar och datum..

Men det händer, (inte så ofta nuförtiden) att jag betalar in försent.. Oftast då i samband med helg och röda dagar..

Men jag har aldrig fått någon straffavgift eller påpekande om det..

Men kreditbolag kanske är hårdare ??

Så kallade "vanliga" räkningar brukar inte vara alltför blodigt. Kommer pengarna in till en tidningspremunation någon dag för sent så hinner inte de reagera. Är du dock för sen med fordonsskatten en dag då har du en fin påminnelseavgift i brevlådan en dag senare. Detsamma gäller bankerna, de här grejerna tjänar de givetvis stora stålar på och hur vore det om de började ha en slapp attityd till inbetalningar?

För TS räkning så kan jag själv säga att jag var två dagar för sent med en inbetalning till min kreditkort för en massa år sedan. Istället för en räntefri månad då så var det full ränta på hela beloppet vilket var mindre skoj. Det här var dock självförvållat och något jag fick ta på mig.
Citera
2010-12-10, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prosit2
Ringde förut idag, en kärring sa då: Det är så, du har brytit avtalet, inget du kan göra *med sur röst*

Happ, vad jag nu tänker på är om jag betalar klart den? Det är betalt 20.000kr, datorn kostade totalt 24000kr.. dvs Wasa Kredit vill ha 6000kr extra.. men? Vad händer om jag betalar klart HELA datorn nu tro? Då betalar jag ju dom 4000kr som är kvar nu (på datorn, inte räntan), vad händer med resterande 6000kr (räntan)? Eftersom jag inte betalar ränta längre då jag betalar av, så försvinner en del av dom där 6000kr eller hur??

Det ända du kan göra är att ringa och försöka förhandla på ränta. Med andra ord säger du att du kan betala in hela beloppet direkt men då måste de göra något på den extra räntan.
Citera
2010-12-11, 21:01
Medlem
Vet var en dyr bil från Wasa Kredit står parkerad på nätterna. Betala och hämnas...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in