2010-12-01, 10:35
Medlem
LightManges avatar
Hallo FB, jag undrar lite om nån av er kan vägleda mig igenom mitt HDD -> SSD. Jag vill köra Win7 från SSD'n, har ett nytt win7 och en ny SSD ligger här framför mig.

På datorn så har jag en 1tb disk med ca 100gb partition till C, där Vista är installerat. Hur gör jag enklast? Finns en del filer på C som jag vill ha kvar. Och en formatering av C äventyrar väl inte de andra diskarna som jag har? Jag vill ju liksom att SSD'n ska vara C i framtiden...

Tack på förhand !
Citera
2010-12-01, 11:19
Medlem
hasenfrasens avatar
Använd Acronic True Image och kopiera din nuvarande systemdisk till SSD-disken.

Koppla sen bort din gamla disk och koppla in din nya SSD-disk så att den är ENSAM i datorn vid första uppstarten. När du har bootat om datorn ett par gånger med SSD-disken kan du ansluta din gamla disk igen. Försäkra dig om i BIOS att din SSD är FÖRSTA hårddisk att starta från. Nu kan du antingen spara din gamla systemdisk som den är (som säkerhetskopia i ett par månader) eller zonka den om du har extern backup.
Citera
2010-12-01, 11:24
Medlem
Använde mig av denna guide då jag var i en likanande situation för ett par månader sen:
http://www.overclock.net/ssd/664738-...secondary.html

Bästa sättet att köra med SSD imo.

8th
Citera
2010-12-01, 12:24
Medlem
LightManges avatar
Okej, aa.. men alltså, jag har ju helt ny SSD och helt nytt operativ. Vill inte kopiera det gamla till den.

Så jag borde väl kunna plocka ut ALLA diskar (har 2 st med filer också) och sen stoppa i SSD'n, och stoppa in min nya win7 skiva och installera det operativet på SSDn. Men, sen vill jag ju bli av med mitt gamla vista operativ från den andra disken. jag vill ju inte ha 2 operativ och gärna kunna utnyttja de där 100 GB från den TB disken som jag dedikerade åt det gamla operativet. Bästa är att formatera den partitionen innan jag plockar ur allt, och då lär jag väl försöka döpa om de 100 gb till nått annat än C?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in