2019-10-20, 11:38
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så ateister kan fira "jesusbiten", inget är värre än den andra?

Jag kan tända ljus och ha en festhelg där man träffas året om, jag behöver inte ha ett speciellt datum för det.

Respekterar? Så det är inget konstigt med en ateist som vill ha Jesus med i julen?
Dina svar tyder på någon konstig uppfattning om vad ateist innebär

Vad är ateist för dig?
För mig är det sakna tro p någon gud.

Jag kan gå på julmässa för att det är vackert, jag kan gå på kyrkans konserter för jag gillar musik.
Och det utan att hyckla, jag sitter tyst om det blir något religiöst inslag, om kyrkan bjuder så ger jag kollekt som kompensation.

Nu passar julen bra för träffar när "alla" är lediga en lång tid.
Ateisten an fira vad han vill, jag brukar höja en skål för Gambrinius, ölets skyddshelgon, dumt, javisst, men kul.

En ateist somvill ha jesus med har inte jag träffat, men det är inte upp till mig, det kanske är en sökare.

Jag respekterar det mesta men har lite svårt med dogmer och auktoriteter.
Citera
2019-10-20, 11:57
Medlem
Citat:
Jesus föddes med stor sannolikhet inte på vintern, eftersom herdar inte hade sina får utomhus på vintern.

Så du firar Jesu födelsedag på en fel dag, flera månader felaktigt. Vilken annan födelsedag skulle man acceptera att man är flera månader fel? Jag har sett folk som blir upprörda om man bara är en dag försenad att fira födelsedagen.
Som sagt så vet jag det.
Jesus är troligtvis född på våren.
Men det är ganska ovidkommande.
Vi som tror firar för att Han föddes.
Och det är hoppingivande i den mörka tiden!
😊
Citera
2019-10-20, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Som sagt så vet jag det.
Jesus är troligtvis född på våren.
Men det är ganska ovidkommande.
😊

Står det något sådant i bibeln?
Citera
2019-10-20, 12:35
Medlem
Fan, jag som ateist måste nu kanske jobba på söndagarna. Jag har aldrig tänkt på det tidigare men varför ska jag helga vilodagen.
Citera
2019-10-20, 13:13
Medlem
Citat:
Säg något som skiljer mellan Jv och bibeln.

Om samhället t.ex. återigen inför nazism (jag antar att du inte stödjer det), är det då du som utsätter barnen när du förbjuder dom att hälsa Hitlerhälsningen, eller är det samhället som tvingar sina medborgare?

Samhället tvingar alla att fira jul, inte fysiskt, men med psykiska påfrestningar som t.ex. att hälsa "God jul".

Nej. Samhället tvingar ingen att fira jul.
Det enda som framkommit här är att det betraktas som oartigt att inte besvara en önskan om något gott med en liknande önskan om gott. På samma sätt betraktas det som oartigt av en icke-muslim att försöka hälsa en muslim med handslag eftersom vi "otrogna" också är orena och således tvingar muslimen att tvätta händerna igen, eller att äta med vänster hand (som är reserverad för att torka sig i arslet) i vissa kulturer.

Det betraktas också som oartigt att medvetet inte svara på uppriktiga frågor, som när jag frågat dig vid upprepade tillfällen nu vad du anser det vara för skillnad på skinka köpt vid juletid och julskinka, men du har valt att vara oartig och ignorera frågan.

Mycket skiljer jv från bibeln, men den största skillnaden är väl att bibeln är en bok medan jv är en sekt.
Om jag lever i ett nazi-land och förbjuder mina barn att sträcka ut armen och säga "sieg heil" så är det självklart jag som tvingar mina barn att vara annorlunda.
Eftersom godjulhälsningen egentligen inte är något annat än en tillönskan om frid och glädje över helgdagarna, kan det inte vara fel av en ateist att besvara en sådan hälsning. Inte av dig heller, även om den styrande kretsen hittat på annat i syfte att markera er särställning och hålla er utanför samhället så långt det går.
Senast redigerad av avfallit 2019-10-20 kl. 13:16.
Citera
2019-10-20, 13:52
Medlem
Citat:
Då kan ateisten också ta nattvarden, hylla Jesus och offra till hinduismens gudar.

Konstigt, och ännu konstigare blir det när ateisten är så nedvärderande mot troende på Flashback, när troende yttrar om sin tillbedjan till olika gudar, ändå är ateisten fri att göra som den vill.

Som sagt, jag kan inte se det som annat än dubbelmoral, alltså inte bara dumt. Förresten varför tycker du det är dumt att höja en skål till en gud som ateist? Är det dumt för att det är dubbelmoral?

Att ta nattvarden vore hyckleri, då man deltar i en religiös ritual. Men det är inte omöjligt, vi brinner inte upp... huvudet börjar inte snurra på oss.

Däremot vet jag att ateister är välkomna till kyrkan, kyrkan utesluter inte gudsförnekare.

Men att ta nattvarden är ju en bekräftelse på tro.

Jag vet inte hur JV resonerar, er kyrka är väl stängd för alla andra än er själva. Men Svenska Kyrkans dörrar är ju alltid öppna för alla. Även för syndare och gudsförnekare. Det är lite fint av dem tycker jag.

Atesiter som rackar ner på andra, som tror sig vara förmer, som tror sig sitta påp en större sanning än andra... jaha, de är bullys, översittare och allmänt otrevliga. Samma skrot och korn finns bland religiösa också... JV är väl de enda enligt er som har den rätta läran? Alla andra är kättare, falska och fulla av synd.. är det inte så?

På vilket vis är ni då bättre?
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2019-10-20 kl. 13:55.
Citera
2019-10-20, 14:04
Medlem
Citat:
Står det något sådant i bibeln?
Står något vad?
Citera
2019-10-20, 14:19
Medlem
Citat:
Står något vad?

Att kristna ska fira Jesu födelsedag, fira julen och att det är hoppingivande i mörka tider.

Citat:
😊

Står det om något sådant i bibeln?

Det enda jag kan läsa i bibeln är att man ska fira Jesu död, inte jesu födelse.
Citera
2019-10-20, 15:41
Medlem
Citat:
Att kristna ska fira Jesu födelsedag, fira julen och att det är hoppingivande i mörka tider.

Står det om något sådant i bibeln?

Det enda jag kan läsa i bibeln är att man ska fira Jesu död, inte jesu födelse.
Att det är hoppingivande JA!
Att vi ska fira Jesus födelse?
Inte direkt så, men vi gör det för att vi firar Herrens Ankomst och vi ska vara glada, sjunga och tillsammans lovprisa Honom, det står det!
"Julen" som sådan är lite av ett hopkok annars.

Nej det står att vi ska "fira" Herrens ÅterUppståndelse! 😊
Hans Seger över döden och slaveriet!
Det firar vi! 🙌
Citera
2019-10-20, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Tror du ateisterna kommer att begära lösen av de kristna för att lämna tillbaks julen sen?

Kristenheten får göra som dom vill, det har dom alltid gjort. Och jag antar att ateister är lika ointresserade att hålla på det som är rätt och riktigt.
Citera
2019-10-20, 16:50
Medlem
Citat:
Att det är hoppingivande JA!
Att vi ska fira Jesus födelse?
Inte direkt så, men vi gör det för att vi firar Herrens Ankomst och vi ska vara glada, sjunga och tillsammans lovprisa Honom, det står det!
"Julen" som sådan är lite av ett hopkok annars.

Nej det står att vi ska "fira" Herrens ÅterUppståndelse! 😊
Hans Seger över döden och slaveriet!
Det firar vi! 🙌

Det vore trevligt om du även gav skriftställen.
Citera
2019-10-20, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Om du vill uttrycka det på det viset så får du såklart göra det. Sanningen är ju dock att vi inte behöver kidnappa julen eftersom vi inte behöver göra den till något speciellt. Vissa gillar den som den är, andra tar bort lite saker, åter andra lägger till lite saker. Alla får göra som dom själva vill.

Även göra våld på sin övertygelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in