Citat:
Ursprungligen postat av BlackSunEmpire
Hejsan.
Jag söker ett program till OS X som skriver över oallokerat utrymme med åtminstone ett pass. Med andra ord så vill jag att allt utrymme på hårddisken på min MacBook som inte används ska skrivas över så att jag kan känna mig säker att saker som jag har raderat verkligen är raderade då också.
Några tips?
yo, jag antar att du inte vill skriva över hela disken med nollor, då resten av din kanske vitala data går åt helvete.
som tur är finns det utmärkta möjligheter för detta i darwin och med hjälp av en machete och min guidning genom terminaldjungeln så ska vi nog kunna lösa detta.
OK,
du har tagit bort filer, och du vill skriva över den oallokerade datan med något random.
börja med att starta terminalen.
först ska vi undersöka hur många lediga block du har på din hårddisk - då vi inte vet var filerna låg tidigare så skriver vi över 99% av ditt lediga hårddiskutrymme med random data.
så, skriv följande i terminalen:
kolla längst till kolumnen längst till höger, och identifiera raden där det står "/". detta är din rootvolym och det är där vi ska lägga krutet. skriv ned siffrorna under Available, t.ex. 215669660.
ok, tillbaka till terminalen. nu ska vi pipe:a /dev/random till en fil på din hårddisk och skriva en jävla massa block.
där det står count= skriver du in värdet vi fick ut tidigare, men subtrahera med 102400 [100 mb], då vi inte vill fylla disken helt och hållet.
Kod:
dd if=/dev/random of=/random.data.att.fylla.volymen.med bs=1024 count=<dittvärde>
tryck enter, och vänta.
när kommandot är färdigt så kör:
Kod:
rm /random.data.att.fylla.volymen.med
för att ta bort vår random data och frigöra utrymmet igen.
upprepa detta tills du känner att din paranoia över att ha haft barnporr på hårddisken är borta