Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-11-30, 23:13
Bannlyst
Hejsan.

Jag söker ett program till OS X som skriver över oallokerat utrymme med åtminstone ett pass. Med andra ord så vill jag att allt utrymme på hårddisken på min MacBook som inte används ska skrivas över så att jag kan känna mig säker att saker som jag har raderat verkligen är raderade då också.

Några tips?
Citera
2010-11-30, 23:32
Medlem
systems avatar
Skivverktyg. Finns i Program/Verktygsprogram
Citera
2010-11-30, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av system
Skivverktyg. Finns i Program/Verktygsprogram

Tack.

Det första alternativet, "skriv över med nollor", är det detsamma som att skriva över den oallokerade datan bara en gång? Varför finns det inget alternativ att skriva över datan 3 gånger, utan bara 7 och 35?
Citera
2010-11-30, 23:45
Medlem
systems avatar
Nu sitter jag inte med min Mac och jag inte kolla, men jag vill bestämt minnas att det ska finnas sådana alternativ.
Citera
2010-12-01, 08:01
Moderator
Rassas avatar
Som artikeln från Apple Support förklarar: skriv över med nollor en gång, sju gånger eller 35 gånger:

http://support.apple.com/kb/HT3680

"There are three erasure options that offer different levels of security:

Zero Out Deleted Files: This is the quickest free space erasure option, and provides good security. It writes zeros over the unused disk space (one pass).

7-Pass Erase of Deleted Files: This option provides better security and takes seven times longer than "Zero Out Deleted Files." It writes over the unused space in the disk seven times.

35-Pass Erase of Deleted Files: This option provides best security and takes thirty five times longer than "Zero Out Deleted Files." It writes over the unused space in the disk thirty five times."
Citera
2010-12-01, 08:09
Moderator
Rassas avatar
Vänta nu, jag missförstår nog. Du vill alltså inte radera hela disken, utan bara skriva över utrymme där raderade filer har funnits? I så fall kan man använda "Säker papperskorgtömning" i Finder-menyn när man ska radera en fil. Hur man skriver över redan ledigt utrymme vet jag inte just nu. Nåt defrag-program som Drive Genius lär väl i och för sig städa upp ordentligt:

http://www.prosofteng.com/products/drive_genius.php
Citera
2010-12-01, 17:55
Medlem
andropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSunEmpire
Hejsan.

Jag söker ett program till OS X som skriver över oallokerat utrymme med åtminstone ett pass. Med andra ord så vill jag att allt utrymme på hårddisken på min MacBook som inte används ska skrivas över så att jag kan känna mig säker att saker som jag har raderat verkligen är raderade då också.

Några tips?

yo, jag antar att du inte vill skriva över hela disken med nollor, då resten av din kanske vitala data går åt helvete.

som tur är finns det utmärkta möjligheter för detta i darwin och med hjälp av en machete och min guidning genom terminaldjungeln så ska vi nog kunna lösa detta.

OK,
du har tagit bort filer, och du vill skriva över den oallokerade datan med något random.

börja med att starta terminalen.

först ska vi undersöka hur många lediga block du har på din hårddisk - då vi inte vet var filerna låg tidigare så skriver vi över 99% av ditt lediga hårddiskutrymme med random data.

så, skriv följande i terminalen:
Kod:
df -k

kolla längst till kolumnen längst till höger, och identifiera raden där det står "/". detta är din rootvolym och det är där vi ska lägga krutet. skriv ned siffrorna under Available, t.ex. 215669660.

ok, tillbaka till terminalen. nu ska vi pipe:a /dev/random till en fil på din hårddisk och skriva en jävla massa block.

där det står count= skriver du in värdet vi fick ut tidigare, men subtrahera med 102400 [100 mb], då vi inte vill fylla disken helt och hållet.

Kod:
dd if=/dev/random of=/random.data.att.fylla.volymen.med bs=1024 count=<dittvärde>

tryck enter, och vänta.

när kommandot är färdigt så kör:
Kod:
rm /random.data.att.fylla.volymen.med 

för att ta bort vår random data och frigöra utrymmet igen.
upprepa detta tills du känner att din paranoia över att ha haft barnporr på hårddisken är borta
Senast redigerad av andropa 2010-12-01 kl. 18:26.
Citera
2010-12-01, 20:13
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSunEmpire
Tack.

Det första alternativet, "skriv över med nollor", är det detsamma som att skriva över den oallokerade datan bara en gång? Varför finns det inget alternativ att skriva över datan 3 gånger, utan bara 7 och 35?
Kanske finnns där bara 1, 7 eller 35 gånger, trots allt. Har inte kollat. Om du, av någon anledning, vill skriva över just tre gånter (varför?) så kan du ju utföra 1-passoperationen tre gånger.

Du hittar alltså detta i Skivverktyg > Radera > Radera ledigt utrymme
Citera
2010-12-01, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av system
Kanske finnns där bara 1, 7 eller 35 gånger, trots allt. Har inte kollat. Om du, av någon anledning, vill skriva över just tre gånter (varför?) så kan du ju utföra 1-passoperationen tre gånger.

Du hittar alltså detta i Skivverktyg > Radera > Radera ledigt utrymme

Anledningen till att jag vill skriva över tre gånger är för att en gång känns för lite och sju gånger känns overkill och tar dessutom väldigt lång tid enligt Mac's uppskattning om hur lång tid det tar för min 250 GB-hårddisk i min MacBook.
Citera
2010-12-02, 07:36
Moderator
Rassas avatar
Det går att skriva över oanvänt utrymme utan att radera hela disken, jag rättar mig själv och ger mig en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in