2010-11-30, 21:28
Medlem
Arsenikarsles avatar
Tja, jag tänkte bara höra lite om det är fler än jag som går på antidepp men som känt att humöret sjunkit i takt med att det blev mörkare ute?
Jag har venlafaxine och det hindrar väl min ångest men inte att livet känns tomt och meningslöst.
Nån mer som känner igen sig?

Ska snacka med läkare i morgon om att öka dos eller byta preparat, får se hur det går.
Citera
2010-11-30, 21:36
Medlem
Minardis avatar
Det är väl ett allmänt känt faktum att folk som har tendens att bli deprimerade blir det mer under vintern när det är mörkt så för någon som redan är deprimerad bör väl vintern göra att man blir ännu mer deprimerad, så kör på hårt med doktorn och KRÄV mer medicin
Citera
2010-12-01, 01:18
Medlem
Vad står du på för dos idag ? Och vad hade du tänkt öka till?

Själv äter jag 225mg Efexor (Venlafaxin) om dagen men har också gått och funderat på en höjning.
Citera
2010-12-02, 06:15
Medlem
Arsenikarsles avatar
Läkarn ville inte höja min dos då vi kom in på mina misstankar om att jag kanske är manodepressiv.
Så nu får man vara sjukskriven till Januari istället fast hon var högst tveksam till att sjukskriva mig då hon inte tyckte jag verkade deppig.

Tar 150mg, vet ej hur mycket som skulle behöva höjas, det skulle väl läkaren bestämt isåfall?
Hade ej kunnat fixa det själv eftersom jag har kapslar, våga inte sitta och mäta upp rätt pulvermängd om man säger så :P
Citera
2010-12-04, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Läkarn ville inte höja min dos då vi kom in på mina misstankar om att jag kanske är manodepressiv.
Så nu får man vara sjukskriven till Januari istället fast hon var högst tveksam till att sjukskriva mig då hon inte tyckte jag verkade deppig.

Tar 150mg, vet ej hur mycket som skulle behöva höjas, det skulle väl läkaren bestämt isåfall?
Hade ej kunnat fixa det själv eftersom jag har kapslar, våga inte sitta och mäta upp rätt pulvermängd om man säger så :P
Aha ok.
Innehåller inte kapslarna små kulor ?
Jag har haft Venlafaxin/Efexor i kapselform tidigare och mina kapslar innehöll kulor och många när dom trappar ner så börjar dom räkna kulorna och på så sätt minska ytterst lite i taget.

Jag har idag 225mg's tabletter. Inte höjt något ännu.
Citera
2010-12-05, 14:58
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Efter vad jag har förstått är det inte så vanligt att venlafaxinmedicinering förorsakar mani/hypomani, särskilt inte om man redan tar 150 mg/dag utan symptom i den riktningen.

Bäst under vintern tror jag är att vara ute, när solen står som högst mitt på dagen, och exponera sig för det dagsljus som trots allt finns.

Edit: Många läkare menar att om man lider av manodepressivitet, så ska man överhuvudtaget inte stå på någon antidepressiv medicin. Då är det stämningsstabiliserare som gäller, typ lamotrigin (Lamictal).
Senast redigerad av Asteniker 2010-12-05 kl. 15:01.
Citera
2010-12-05, 21:26
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Efter vad jag har förstått är det inte så vanligt att venlafaxinmedicinering förorsakar mani/hypomani, särskilt inte om man redan tar 150 mg/dag utan symptom i den riktningen.

Bäst under vintern tror jag är att vara ute, när solen står som högst mitt på dagen, och exponera sig för det dagsljus som trots allt finns.

Edit: Många läkare menar att om man lider av manodepressivitet, så ska man överhuvudtaget inte stå på någon antidepressiv medicin. Då är det stämningsstabiliserare som gäller, typ lamotrigin (Lamictal).

Nejnej, inte medicinen!
Jag har Manodepp på både mor och farssidan och har ADHD diagnos idag men är lite rädd för att det ska luta åt Manodepp närsomhelst i livet, kanske redan nu då depressionerna börjat komma igång (det var bara en tidsfråga med tanke på vad jag dels har ärftligt och dels personligt).

Utomhusaktiviteter är bra men svårt när man jobbar heltid
Ska försöka gå tillbaka till jobbet då jag haft några bra dagar nu, har städat och hållit på som fan!
Citera
2010-12-05, 21:30
Avslutad
Nä inte jag, jag käkar också Venlafaxin. O Hannibal.Lecter meddelar att han käkat dessa men inte märkt av skillnad på vinter o sommar. Trots att han är schizo...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in