2010-11-30, 19:30
Medlem
3yearss avatar
Okej, det är så att jag knäcker mina leder väldigt många gånger dagligen. Så fort jag får chansen, tänker inte ens på det.

Jag kan knäcka min tumme 2 gånger och resterande fingrar på händerna 3 gånger.

Jag kan knäcka stortån 2 gånger och resterande tår 2 gånger. Samt att jag kan knäcka nacke och även 3 leder i hälen.

När jag väl knäckt en led så blir det ju cooldown så jag måste vänta men den är fan inte lång.. Känns som den blir kortare och kortare för varje gång samt att fingrarna måste jag vänta typ 20 sekunder på för att jag ska knäcka det igen. Jag vet att det inte är farligt att knäcka lederna sålänge det gör ont och det gör det inte men jag är seriöst beroende av detta fenomen. Jag tror även att jag knäcker mina leder i sömnen (påstår min flickvän iallafall..) och jag vänder mig nu till er på flashback, har ni haft samma problem? Hur gjorde ni? Vad skulle ni göra om ni hade problemet?
Citera
2010-11-30, 19:34
Medlem
Jag har samma problem! Fast jag vet inte om jag skulle säga att jag är berorende. fast iofs jag gör det ju varje dag så det kanske jag är! :O Jag har iaf hört att man kan få problem med händerna när man blir äldre om det nu är fingrarna man knäcker...ganska depprimerande för det är ju rätt skönt att knäcka fingrarna ibland!
Citera
2010-11-30, 19:37
Medlem
3yearss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theyearwas1990
Jag har samma problem! Fast jag vet inte om jag skulle säga att jag är berorende. fast iofs jag gör det ju varje dag så det kanske jag är! :O Jag har iaf hört att man kan få problem med händerna när man blir äldre om det nu är fingrarna man knäcker...ganska depprimerande för det är ju rätt skönt att knäcka fingrarna ibland!

Det där är helt inkorrekt. Knäckande leder=fungerande leder. Sålänge du inte kan knäcka dem hela tiden, alltså exakt när du vill, flera gånger efter varandra om du så vill. Det kan vara farligt. Det är vakum som samlas och låter när man knäcker. Att knäcka fingrarna är inte farligt sålänge det inte gör ont.

Så knäck på du bara!
Citera
2011-04-07, 23:33
Medlem
Poita_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3years
Det där är helt inkorrekt. Knäckande leder=fungerande leder. Sålänge du inte kan knäcka dem hela tiden, alltså exakt när du vill, flera gånger efter varandra om du så vill. Det kan vara farligt. Det är vakum som samlas och låter när man knäcker. Att knäcka fingrarna är inte farligt sålänge det inte gör ont.

Så knäck på du bara!
Mina gör skitont nu.
Citera
2011-04-08, 17:53
Medlem
bananscarls avatar
jag knäcker mer såväl fingrar, tår och fotleder. Det behövs ingen cooldown utan i mitt fall är det bara att köra på tills man tröttnar. Många säger att det är farligt och att fingrarna blir krokiga när man blir gammal, skitsnack säger jag! Jag har pratat med såväl ortopeder som sjukgymnaster om detta och ingen av dem har påpekat att det är farligt på något sätt, vissa gör det och andra inte helt enkelt.

Knäck on!
Citera
2011-04-09, 09:27
Medlem
TellA1000Liess avatar
Citat:
Okej, det är så att jag knäcker mina leder väldigt många gånger dagligen. Så fort jag får chansen, tänker inte ens på det.

Jag kan knäcka min tumme 2 gånger och resterande fingrar på händerna 3 gånger.

Jag kan knäcka stortån 2 gånger och resterande tår 2 gånger. Samt att jag kan knäcka nacke och även 3 leder i hälen.

När jag väl knäckt en led så blir det ju cooldown så jag måste vänta men den är fan inte lång.. Känns som den blir kortare och kortare för varje gång samt att fingrarna måste jag vänta typ 20 sekunder på för att jag ska knäcka det igen. Jag vet att det inte är farligt att knäcka lederna sålänge det gör ont och det gör det inte men jag är seriöst beroende av detta fenomen. Jag tror även att jag knäcker mina leder i sömnen (påstår min flickvän iallafall..) och jag vänder mig nu till er på flashback, har ni haft samma problem? Hur gjorde ni? Vad skulle ni göra om ni hade problemet?

Känner igen mig väldigt mycket, jag höll på som du för många år sedan. Jag slutade för att jag tyckte/tycker att det var/är ett störande beteende när jag själv höll på men även hos andra. Det enda jag inte kan sluta med är mina armbågar, där så blir det så vare sig jag vill eller inte.

Det enda rådet jag kan ge för att sluta är att tänka sig för varje gång man "knäcker sig" i början är det jättesvårt, man går ju på någon slags autopilot. Men efter ett tag så minskade mina knäckningar och det började ibland göra ont eller åtminstonde vara obehagligt att göra det och då är det lättare att lägga av. Är drygt 10 år sen jag knäckte mina fingrar och tår.

Eftersom du upplever det som ett problem så tycker jag att du ska försöka sluta, tyvärr kan jag inte ge bättre tips än jag gjort.

Lycka till att bli en knäck-fri människa!
Citera
2011-04-19, 20:10
Medlem
3yearss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TellA1000Lies
Känner igen mig väldigt mycket, jag höll på som du för många år sedan. Jag slutade för att jag tyckte/tycker att det var/är ett störande beteende när jag själv höll på men även hos andra. Det enda jag inte kan sluta med är mina armbågar, där så blir det så vare sig jag vill eller inte.

Det enda rådet jag kan ge för att sluta är att tänka sig för varje gång man "knäcker sig" i början är det jättesvårt, man går ju på någon slags autopilot. Men efter ett tag så minskade mina knäckningar och det började ibland göra ont eller åtminstonde vara obehagligt att göra det och då är det lättare att lägga av. Är drygt 10 år sen jag knäckte mina fingrar och tår.

Eftersom du upplever det som ett problem så tycker jag att du ska försöka sluta, tyvärr kan jag inte ge bättre tips än jag gjort.

Lycka till att bli en knäck-fri människa!

Jag knäcker fortfarande mina leder.. Knäcker rygg, nacke, armbågar, alla fingrar och alla tår. Det går åt helvete det här haha. Men jag måste typ knäcka lederna för att kunna sova.. Det har dock aldrig gjort ont när jag knäckt mina leder vilket jag antar är något väldigt bra :> Ska faktiskt försöka tänka på att jag verkligen knäcker dem för precis som du säger så tänker jag itne ens på det
Citera
2011-04-19, 20:46
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Jag knäcker fortfarande mina leder.. Knäcker rygg, nacke, armbågar, alla fingrar och alla tår. Det går åt helvete det här haha. Men jag måste typ knäcka lederna för att kunna sova.. Det har dock aldrig gjort ont när jag knäckt mina leder vilket jag antar är något väldigt bra :> Ska faktiskt försöka tänka på att jag verkligen knäcker dem för precis som du säger så tänker jag itne ens på det
Jag var sådär förut, men sen försvann det bara. Vet inte ens när. Förut avslutade jag varje dag med att ligga i sängen och liksom vrida ena vänster höft mot väggen på min högersida för att knäcka i stort sett hela ryggraden i en enda lång knäck. Mycket skönt. Nu gör jag det väldigt sällan.
Citera
2011-05-15, 23:41
Medlem
DGCFs avatar
Jag har dåliga nerver och skakiga händer, men jag upplever att händerna skakar väldigt mycket mindre när jag har knäckt lite. Kan vara placebo, vad vet jag.
Citera
2011-05-15, 23:58
Medlem
kalasetistans avatar
Vad jag vet, vet man heller inte riktigt varför de knäcker.
Citera
2012-05-08, 14:57
Medlem
Q1986s avatar
Jag känner igen mig i detta! Jag vill sluta men det är fan ett beroende som är asjobiggt
Citera
2015-11-18, 11:00
Avslutad
Har börjat få ont i vänster fot på ovansidan när jag går. Min sambo säger att jag knäcker tårna i sömnen bl.a. Hade en dålig vana för tio år sedan att knäcka fingrar och tår. Händer nån gång ibland att jag knäcker tån bredvid stortån och stortån på dagarna. Kan knäcka den väldigt många gånger. Till min fråga. Hur lindrar jag värken som hållit i, i två veckor nu? Voltaren?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in