2010-11-30, 10:12
Medlem
Watterwalkers avatar
Jag undrar hur en patron är uppbyggd och fungerar. Speciellt vill jag gärna veta hur patronerna får luft så att smällen kan existera. Är luften inne i patronen eller hur är det?
Citera
2010-11-30, 10:20
Bannlyst
Syre finns lagrat i "krutet".
Citera
2010-11-30, 10:23
Medlem
Watterwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
Syre finns lagrat i "krutet".

Jaha... hur mycket syre behövs då?
Citera
2010-11-30, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Watterwalker
Jaha... hur mycket syre behövs då?
3,2liter under ett tryck av 22 kp när det atmosfäriska trycket är 0,7b.
Citera
2010-11-30, 10:33
Medlem
Watterwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
3,2liter under ett tryck av 22 kp när det atmosfäriska trycket är 0,7b.

Ursäkta min okunnighet men vad betyder det där?
Citera
2010-11-30, 10:40
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
En konventionell patron är uppbyggd av en patronhylsa, en kula, en tändhatt och drivladdning (krut). Tändhatten är placerad i botten av av patronhylsan och det är denna som slagstiftet i vapnet slår emot.

När slagstiftet träffar tändhatten så antänder denna drivladdningen/krutet och detta ger upphov till snabbt expanderande gaser i patronhylsan. Dessa gaser expanderar och trycker på så sätt iväg kulan från patronhylsan och kulan leds tillsammans med den expanderande gasen ut genom pipan på vapnet.
Citera
2010-11-30, 10:45
Medlem
Hur mycket syre..? Krut innehåller kemiskt uppbyggt syre. För att därför få rätt effekt av patronen så bestämmer man inte hur mycket luft som ska vara i patronen, utan hur mycket krut man ska ha i den.

Eftersom att krutet i sig har det syre som krävs för att ska en förbränning. Hur mycket syre krutet binder per atom det har jag ingen aning om, men det är ganska så oväsentligt.
Citera
2010-11-30, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
En konventionell patron är uppbyggd av en patronhylsa, en kula, en tändhatt och drivladdning (krut). Tändhatten är placerad i botten av av patronhylsan och det är denna som slagstiftet i vapnet slår emot.

När slagstiftet träffar tändhatten så antänder denna drivladdningen/krutet och detta ger upphov till snabbt expanderande gaser i patronhylsan. Dessa gaser expanderar och trycker på så sätt iväg kulan från patronhylsan och kulan leds tillsammans med den expanderande gasen ut genom pipan på vapnet.

Bra svar! Gaserna från krutet har även man stor nytta av i automatiska vapen, då gaserna leds tillbaka genom gascylindern som pressar pistonghuvudet bakåt, patronen kastas ut, och pistongen når bakplattan, sedan pressar framföringsfjädern fram mekanismen så att slutstyckets patronförarklack får kontakt med patronen som ligger i magasinet, och pressar fram patronen till mynningen, med hjälp av gaserna från det första skottet.

Det är samma sak som när man gör det manuellt.

OT men ändå
Citera
2010-11-30, 11:07
Medlem
Watterwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Bra svar! Gaserna från krutet har även man stor nytta av i automatiska vapen, då gaserna leds tillbaka genom gascylindern som pressar pistonghuvudet bakåt, patronen kastas ut, och pistongen når bakplattan, sedan pressar framföringsfjädern fram mekanismen så att slutstyckets patronförarklack får kontakt med patronen som ligger i magasinet, och pressar fram patronen till mynningen, med hjälp av gaserna från det första skottet.

Det är samma sak som när man gör det manuellt.

OT men ändå

Nej nej, jag behöver all info jag kan få om sådant här
Citera
2010-11-30, 11:30
Medlem
Tja, ammunitionens hylsa är gjord av Tombak, en mässingslegering. Fördelaktigt att den inte rostar, och är mjuk så att kulan lätt kan fara ut. Korrosion blir det givetvis på det, men inte så farligt.
Kulan är ganska enkelt uppbyggd egentligen.
En rätt mängd krut så att kulan kan fara så långt som möjligt utan att krutet blåser bort pipan.
Krutet innehåller som tidigare sagt den mängd syre som behövs sammanbundet kemiskt, så man tillägger alltså inget syre...

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cartridge_Kalashnikov_AK-74.svg

I länken så beskrivs det hur kulan är uppbyggd rent praktiskt, och skillanden mellan olika kulor och dimensioner är marginell och ser praktiskt taget ut så överallt, förutom kanske ifall man har hel eller halv mantlad kula.

Hel mantlad kula använder man i armén för att kulan ska gå rakt igenom. Halvmantlad använder man vid jakt så att kulan ska göra så mycket skada som möjligt. Då är alltså blyspetsen synlig och blir som en "svamp" i kroppen när den träffar.
Citera
2010-11-30, 21:20
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Tja, ammunitionens hylsa är gjord av Tombak, en mässingslegering. Fördelaktigt att den inte rostar, och är mjuk så att kulan lätt kan fara ut. Korrosion blir det givetvis på det, men inte så farligt.
Kulan är ganska enkelt uppbyggd egentligen.
En rätt mängd krut så att kulan kan fara så långt som möjligt utan att krutet blåser bort pipan.
Krutet innehåller som tidigare sagt den mängd syre som behövs sammanbundet kemiskt, så man tillägger alltså inget syre...

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cartridge_Kalashnikov_AK-74.svg

I länken så beskrivs det hur kulan är uppbyggd rent praktiskt, och skillanden mellan olika kulor och dimensioner är marginell och ser praktiskt taget ut så överallt, förutom kanske ifall man har hel eller halv mantlad kula.

Hel mantlad kula använder man i armén för att kulan ska gå rakt igenom. Halvmantlad använder man vid jakt så att kulan ska göra så mycket skada som möjligt. Då är alltså blyspetsen synlig och blir som en "svamp" i kroppen när den träffar.

Nja, hylsan är tillverkad av värmebehandlad mässing.

Tombak används till kulmantlar.

Bilden i länken är inte helt korrekt

I Sverige finns en av världens mest välrenommerade och Europas största ammunitionsfabrik, Norma Precision AB i Åmotsfors.

Titta in på www.norma.cc där finns en film om patrontillverkning.
Citera
2010-12-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Nja, hylsan är tillverkad av värmebehandlad mässing.

Tombak används till kulmantlar.

Bilden i länken är inte helt korrekt

I Sverige finns en av världens mest välrenommerade och Europas största ammunitionsfabrik, Norma Precision AB i Åmotsfors.

Titta in på www.norma.cc där finns en film om patrontillverkning.

Tombak används även till hylsor. Åtminstone till den ammunitionen som vi använde i armén, 5,56 kaliber. Det är vad min sergeant och löjtnant sade, så det är väl min källa.
Bilden är inte helt korrekt därför att det är en amatör som har gjort den, men strukturen och principen är densamma.

Bra länk däremot! Ska jag in och kolla på!

EDIT: Tombak används precis som du säger till manteln, men det jag hittade om det (http://sv.wikipedia.org/wiki/Tombak_(legering))
så var det just till handeldsvapen. Jag kan slå fast däremot att den ammunitionen vi använde var gjord av tombak, till hylsan, men givetvis även till manteln inom armén på tex 7,62 kalibern. Men jag tror att även manteln är gjord av tombak i 5,56 när jag tänker efter...

EDIT II: Snackade nu lite med ett par informatörer, manteln på 5,56 sk ptr 5 och 5B är av tombak.
och som jag fattade på dem så är hylsan av mässing Du får ursäkta min okunnighet... haha, aja då vet vi ju det nu också
Senast redigerad av Rotardo 2010-12-01 kl. 20:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in