Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-11-30, 09:37
Medlem
Wilderss avatar
Har fått en förfrågan att hjälpa till att installera fem stationära elevdatorer på en mindre utbildning och frågan dök då upp hur man bäst "låser ner" dessa datorer så eleverna inte ställer till med saker.

De är tyvärr inte anslutna till någon domän så allt måste göras lokalt på datorerna. Det vi vill göra är att se till att eleverna inte kan installera program, rota runt i kontrollpanel/administrativa verktyg och även spärra vissa tidsslukande sidor som t.ex. Facebook, Youtube osv.

Har ni några tips på hur vi ska gå till väga?
Citera
2010-11-30, 09:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Pratar vi om Windows? I så fall kan man begränsar rättigheterna med hjälp av ett administratörskonto.
Citera
2010-11-30, 09:44
Medlem
Hej,

Varför kör du inte en opensource domän hanterare för detta? Så som http://www.zentyal.org/
Citera
2010-11-30, 10:00
Medlem
ozzyruless avatar
Ha ett adminstratörskonto åt dig, och ett "vanligt" konto till resten? Så då kan dom inte instellera något
Citera
2010-11-30, 10:03
Medlem
Wilderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Pratar vi om Windows? I så fall kan man begränsar rättigheterna med hjälp av ett administratörskonto.

Citat:
Ursprungligen postat av ozzyrules
Ha ett adminstratörskonto åt dig, och ett "vanligt" konto till resten? Så då kan dom inte instellera något

Japp, Windows. Hur mycket kan man låsa "vanliga" konton? Jag har faktiskt väldigt dålig erfarenhet av att göra detta lokalt på maskiner, har mest erfarenhet av domäner och styra användarkonton den vägen. Men det är väl bara lite trial and error så löser det sig.

Har ni tips på något vettigt sätt att spärra sidor? Nu vet jag inte hur deras internetanslutning ser ut och vilka möjligheter det finns att spärra via nätverksutrustning, men det borde väl gå att göra på något sätt i windows? Finns det inte någon "föräldrakontroll" eller liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av X-Pecta
Hej,
Varför kör du inte en opensource domän hanterare för detta? Så som http://www.zentyal.org/

Ja varför inte, ska kika på den där. Men less is more i det här fallet, ju enklare jag kan lösa det desto bättre.
Citera
2010-11-30, 10:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vilken utgåva och version av Windows?
Citera
2010-11-30, 10:11
Medlem
Har personligen inte prövat men testa http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?familyid=d077a52d-93e9-4b02-bd95-9d770ccdb431&displaylang=en
Citera
2010-11-30, 10:18
Medlem
Wilderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vilken utgåva och version av Windows?

Det har jag inte fått något svar på, datorkunskapen på plats är lite bristfällig varpå frågan kom till mig... Eftersom datorerna har 1-2 år på nacken gissar jag på XP/Vista.

Citat:
Ursprungligen postat av X-Pecta
Har personligen inte prövat men testa http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?familyid=d077a52d-93e9-4b02-bd95-9d770ccdb431&displaylang=en

Det där såg intressant ut, tackar!
Citera
2010-11-30, 11:28
Medlem
Fryspunkt eller vad det heter? Som återställs efter en restart.
Det har datorerna på vårat gymnasiebibliotek
Citera
2010-11-30, 12:14
Medlem
drwatsons avatar
Ha ett separat konto för dig/användare och titta på Local Security Policies (borde funka för XP o Vista, ej kollat på W7).
Citera
2010-11-30, 12:43
Medlem
sommarlovs avatar
Begränsa inte alls!

Ungarna kommer se det som en sport att installera spel och sabba i allmänhet!

Datorena ska PXE-boota varje morgon, hämta en imagefil från en server.
Plopp, plipp, så är de nyinstallerade varje morgon!

Namnet har ramlat ur huvet, vad heter programmet??
Citera
2010-11-30, 18:38
Medlem
qrizzes avatar
Vi flyttar denna till Windows.

Tråd flyttad

//mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera