2010-11-29, 23:48
Medlem
Om man tänker tillbaka så var det mycket snö förra vintern, vissa säger att även denna vinter blir sådan men om vi vänder på det hela, tänk om vi skulle få 1 meter snö, sen får vi ytterliggare en meter dock på några dagar och efter 1 veckor kanske vi har 3-4 m snö och mer att invänta, skulle man klara av att leva i detta snöhav eller kan det gå så illa att man bör flytta eller nått liknande?

Tömma städer helt och hållet är svårt men att kanske försöka samla ihop sig fler personer i färre antal hus så att man är samlade och hus som ligger ute på landet där det är 100-talet meter mellan husen där får man som sagt bo tillsammans.

Hur skulle ni göra om det kom varningar om metervis med snöfall?

Själv bor jag mitt i stan så jag kan väl känna mig ganska trygg, dock har man en liten väg att skotta mellan dörren och ut till parkering och väg.

Men bodde man på landet vore det kanske värre, då får man ta skotern till grannen.......

Vad tror ni? Hur mycket snö skulle vi klara innan vi måste förändra vår livstil om ens tillfälligt?
Citera
2010-11-29, 23:53
Medlem
Lolzw00ts avatar
Ja, om vi är förberedda. En istid är nog dock lite mer än att ta skotern till grannen..
Citera
2010-11-30, 00:03
Medlem
Insignificunts avatar
Mäh, det är ju knappast att det börjar snöa något överjävligt som ger en istid, haha!
Citera
2010-11-30, 00:18
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Det beror på vilka som är ute på landet. Många jagar ute på landet och har bra kännedom om sina marker och så. Så att fälla ett djur skulle inte vara några större problem. Sen har de oftast bättre förutsättningar att skotta, samt skotta för varandra med sina maskiner. Många har dessutom mjölkkor eller nötkreatur, bara slakta en så klarar sig en familj i några veckor. Inne i stan skulle det däremot bli kaos. Om du sitter i din lägenhet och har snö upp till din balkong på andra våningen, vem ska ut och skotta tror du? Tar du traktorn? Utanför med all snö är det SÄKERT kommunen som är villiga att skotta, men ja, de kan ju inte vara ute överallt! Så kört är det nog för er i stan! Och när affärerna är igensnöade och du hoppar ut genom balkongen för att jaga, ja vad ska du jaga med? Och vad ska du jaga? Fåglar?

Jisses.
Citera
2010-11-30, 00:53
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastuper
...

Tömma städer helt och hållet är svårt men att kanske försöka samla ihop sig fler personer i färre antal hus så att man är samlade och hus som ligger ute på landet där det är 100-talet meter mellan husen där får man som sagt bo tillsammans.

Hur skulle ni göra om det kom varningar om metervis med snöfall?

Själv bor jag mitt i stan så jag kan väl känna mig ganska trygg, dock har man en liten väg att skotta mellan dörren och ut till parkering och väg.

...

Vid ett sådant scenario tror jag inte att vi kan räkna med att köra bil överhuvudtaget, plogarna skulle inte hinna med och det skulle tillslut ta för lång tid att köra bort all snö från innerstan.

Och de flesta svenskar är ju indirekt väldigt beroende av biltransport så det vore intressant att veta vad som skulle ske om det blev så extremt att mer eller mindre all biltrafik stannade av på grund av snön, undrar om staten har någon nationell krisplan redo inför extrema snöoväder?
Citera
2010-11-30, 11:54
Medlem
På tal om att skotta snö, jag minns förra årets snömängder och att det tillslut knappt inte fanns någonstans att göra av all snö som plogats upp.
Citera
2010-12-01, 14:01
Medlem
Jag gissar på att 100 % av oss är döda innan nästa istid. Fast gränsen mellan istid och interglacial är ju glidande, det är bara ett överenskommet begrepp.

Om homo sapiens klarar av det, ja. Kanske.
Citera
2010-12-01, 15:53
Medlem
Istid är väl att ta i, är det då det blir kallt och snöar igen och det blir totalt obeboeligt?

Men vi säger snöoväder på 2 m med snö och sen får vi ännu mer, ja kommunen lär ju få problem
då alla åkare ska ha betalt, det värsta av allt är att idag är det 1 december och bara nu i dagarna
är snöskottningspengarna slut för en av Sveriges kommuner.

Men tur att dom kan ta från andra konton, det är ju
ändå bara den förväntade summan som är slut.......

Sen vet jag inte, vi som bor i stan får väl försöka att flytta ihop oss och samlas i grupper än att folk ska bli lämnad ensamma.

Men det finns väl alltid nån krisplan, räddningstjänsten är nog beredd på det mesta iallafall.
Citera
2010-12-02, 02:22
Medlem
ankademikers avatar
Åh! Perspektiv och visdom. Det blir väl aktuellt vad man ska göra först 20 eller 50 generationer fram, så det bästa vi kan göra nu är att utveckla vår förmåga att samla sådan. Vi kan t ex vara goda föredömen för kommande generationer genom att hänga mer på flashback istället för att gneta med studier och sånt dött.

Helt apropå blir det nog ingen snöbollsjord denna istid, 100-3000 generationer efter vår, så lite studier kan väl godtas.

Behövs denna...:
Senast redigerad av ankademiker 2010-12-02 kl. 02:26.
Citera
2010-12-02, 21:25
Medlem
Allt det här med att kommunerna i så fall skulle få stora problem; vilka består kommunerna av? Människor. Om ditt hus är igensnöat är antagligen kommuntjänstemännens hus också det. Precis som plogförarnas. Visst, en del räddningstjänstemän, plogförare, m.fl. kommer säkert redan finnas ute på vägarna och kan röja bort snön innan den blir flera meter hög men det kommer knappast räcka...
Citera
2010-12-02, 23:37
Medlem
Friendslayers avatar
Beror väl på hur illa istid det blir?
Den senaste som slutade 10 000 år sedan var ju bara en kylig vårdag i jämförelse mot vad som kan hända.
http://en.wikipedia.org/wiki/Snowball_Earth är ju ett skrämmande exempel och skulle vara spiken i kistan för i princip allt större liv på jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in