2016-01-18, 22:40
Medlem
Mumfie0s avatar
Drar väl länken till mitt besök i Khalil Mamoon butiken i Kairo här med, alltid glädjer det nån. Enjoy!
http://m.imgur.com/a/rdnHX

En komplett KM var typ 200kr
Citera
2016-02-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumfie0
Drar väl länken till mitt besök i Khalil Mamoon butiken i Kairo här med, alltid glädjer det nån. Enjoy!
http://m.imgur.com/a/rdnHX

En komplett KM var typ 200kr

Wow! Rena himmelriket! Vilken model blev det?
Citera
2016-02-04, 22:05
Medlem
Mumfie0s avatar
Jadu. De på bordet i bilden är ju de jag köpte.
Köpte mest för skoj skull då jag redan har 3st KM och massa fina turkiska pipor.
Men blev en med isbehållare och några andra så jag smälter in bland de övriga wannabes!
(isbehållare är inget som hjälper utan ser bara kooolt ut)
Citera
2016-02-13, 13:52
Medlem
Tjena, hur länge håller sig en öppnad burk Al Fakher respektive en oöppnad?

Edit: Gäller 250g burkarna...
Senast redigerad av imbacool 2016-02-13 kl. 13:56.
Citera
2016-02-22, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imbacool
Tjena, hur länge håller sig en öppnad burk Al Fakher respektive en oöppnad?

Edit: Gäller 250g burkarna...

Om den är bra förvarad inte mycket solljus och luft säker burk runt 6 månader (öppnad). oöppnad 2 år beroende på när man köpte/såldes.
Citera
2016-03-03, 20:31
Medlem
Mumfie0s avatar
Finns det nåt ställe man kan sälja av lite Al Fakher på eller det är olagligt att sälja överallt?
Citera
2016-03-07, 01:52
Medlem
LeavingThePasts avatar
Har nu suttit och läst i tråden i flera timmar, har lite funderingar.

Hur utbrett är det med fake Alfakher i Sverige?
Hur vet jag om det jag köper på den lokala kiosken är fake?

Ska till Dubai inom kort och har läst på tullverket att import av tobak utan att betala skatt uppgår till 250 gram. Vilket är alldeles för lite för min del.
Någon som har erfarenhet av att importera från Dubai?
Hur mycket våga ni ta med?
Köpte ni på flygplatsen?

Sen så undrar jag om nån känner till nåt ställe som säljer Alfakher norr om Sthlm som är vettigt.

Intressant tråd förövrigt. finns några eldsjälar märker jag
Citera
2016-03-07, 09:27
Medlem
Pausfågels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeavingThePast

Ska till Dubai inom kort och har läst på tullverket att import av tobak utan att betala skatt uppgår till 250 gram. Vilket är alldeles för lite för min del.
Köpte ni på flygplatsen?

Sen så undrar jag om nån känner till nåt ställe som säljer Alfakher norr om Sthlm som är vettigt.

Enligt min uppfattning är det väldigt utbrett med fake Al Fakher, iaf här i Malmö. Skulle nästan våga påstå att 80% av det som säljs är fake..man får helt enkelt leta runt till man hittar en pålitlig butik som tar in äkta. Vissa påstår själva att det är äkta när det är uppenbart fake, om det beror på okunnighet eller ohederlighet vet jag inte. Men efter ett tag ser man direkt om det är äkta eller ej, finns dock vissa kopior som är extremt lika orginalen. Ifall det är de gamla förpackningarna (de med en beige zip-lock påse) så är det enklaste att känna om det verkligen finns en zip-lock i själva påsen..har sett fakes som är helt identiska med orginalförpackningen men då har zip-locken saknats (trots att det står zip-lock på påsen precis som vanligt). Känn med handen att den verkligen är återförslutbar.

Ang. Dubai så brukar min brors fru åka dit rätt ofta och köper alltid med sig tobak till mig, har gått bra än så länge. Hon brukar ta med sig mellan 500-1000 gram åt gången. Därmed inte sagt att det är riskfritt..
Citera
2016-03-07, 17:41
Medlem
LeavingThePasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausfågel
Enligt min uppfattning är det väldigt utbrett med fake Al Fakher, iaf här i Malmö. Skulle nästan våga påstå att 80% av det som säljs är fake..man får helt enkelt leta runt till man hittar en pålitlig butik som tar in äkta. Vissa påstår själva att det är äkta när det är uppenbart fake, om det beror på okunnighet eller ohederlighet vet jag inte. Men efter ett tag ser man direkt om det är äkta eller ej, finns dock vissa kopior som är extremt lika orginalen. Ifall det är de gamla förpackningarna (de med en beige zip-lock påse) så är det enklaste att känna om det verkligen finns en zip-lock i själva påsen..har sett fakes som är helt identiska med orginalförpackningen men då har zip-locken saknats (trots att det står zip-lock på påsen precis som vanligt). Känn med handen att den verkligen är återförslutbar.

Ang. Dubai så brukar min brors fru åka dit rätt ofta och köper alltid med sig tobak till mig, har gått bra än så länge. Hon brukar ta med sig mellan 500-1000 gram åt gången. Därmed inte sagt att det är riskfritt..

Tack för svar.

Har du köpt på dig nåt du tror är fake av de nya förpackningarna, de fyrkantiga färgglada lådorna 250 g? och tror du dom är fake pga smak och utseende på tobaken eller lägger du större vikt på att kolla avvikelser i förpackningar.
Det är en djungel och jag vägrar betala Norrlands priser på 250-300 kr för 250 g om det är fake, även om det smakar helt okej. då kan man ju undra hur himmelskt originalet smakar.

Om jag gissar så tror jag att det jag köper är realdeal för det är så proffsigt packat och ser ut på samma sätt vare sig jag köpt det i sthlm eller i norrland men vem vet
Citera
2016-03-08, 04:47
Medlem
Mumfie0s avatar
Japp flygplatsen i Dubai hade helt okej utbud, inget jättestort men har de vanliga 3-5 smakerna. Och tror 250g kostade runt 40-50kr eller nåt så inte riktigt lönt att åka in till stan bara för köpa tobak men ska du ändå bo några dagar i Dubai så lär det finnas större utbud och med lite tur ännu billigare..

Reser du med någon hem så kan de ju ta 250g tobak också, blir det iaf 500g. Annars brukar det inte vara några problem att ta lite i handbagage och lite i incheckat bagage men man vet aldrig.
Citera
2016-03-08, 13:11
Medlem
Pausfågels avatar
Citat:
Tack för svar.

Har du köpt på dig nåt du tror är fake av de nya förpackningarna, de fyrkantiga färgglada lådorna 250 g? och tror du dom är fake pga smak och utseende på tobaken eller lägger du större vikt på att kolla avvikelser i förpackningar.
Det är en djungel och jag vägrar betala Norrlands priser på 250-300 kr för 250 g om det är fake, även om det smakar helt okej. då kan man ju undra hur himmelskt originalet smakar.

Om jag gissar så tror jag att det jag köper är realdeal för det är så proffsigt packat och ser ut på samma sätt vare sig jag köpt det i sthlm eller i norrland men vem vet

Har inte sett de nya förpackningarna i Sverige, köper på senare tid med mig om jag är i Spanien eller någon annanstans i EU (då kan man dessutom ta med sig upp till 1 kg per person om jag tolkar tullverkets information rätt).

Om man inte har kunnat se någon större skillnad på själva tobaken har man kunnat avgöra direkt på första blosset om det är äkta eller fake, stor skillnad i smak även om de finns fakes som smakar OK.

Har nästan helt slutat med vattenpipa för övrigt, upptäckt att en rejäl e-cigg ger samma känsla samt att det är hälsosammare, billigare, mindre meck, ger samma smak rakt igenom och man kan blanda egna smaker för en spottstyver!
Citera
2016-03-08, 19:26
Medlem
napsterspys avatar
Citat:

Köpte ni på flygplatsen?

Köp tobaken i dubai marina små butiker , ligger i bakgatan längst marina.
Flyga hem tobaken brukar inte vara ett problem, om man mellanlandar i valfritt eu land.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in