Innan du slår till på att anmäla dig till kursen så kolla upp, så gott det går, om det är en seriös arrangör. För det brukar ju då och då förkomma artiklar om folk som anmält sig till bartenderkurser, även andra typer av kurser, utomlands och det är rena bluffen!
Läste om en kurs för ett par år sedan där de inte hade haft tillgång till sprit någon gång under kursen, de hade fått simulera blandningarna med hjälp av vatten och apelsinjuice. De hade inte heller haft rätt sorters glas, rätt tillbehör eller något.
Om det är ett roligt jobb? Jag skulle kunna tänka mig att vara bartender på ett lyxigare ställe, lagom stillsamt, galanta damer som flirtar med en medan barpianisten sitter och klinkar stillsamt. Men fy fan för att stå bakom disken där musiken dånar, dyngfulla "småungar" hänger över disken och vrålar, röken ligger tät och det enda man får pytsa upp är Schtoor Schtark och Scchoots. Skulle dessutom behöva dela utrymmet med en gästbartender som Robinson-Robban så skulle jag dirket gå och begå självmord i ismaskinen. I vilkt fall som helst, lycka till!