2010-11-29, 19:42
Medlem
janniks avatar
Tjoo!
hade en rätt livlig/hetsig diskussion med ett par vänner häromdan. Frågan var om psykiskt och/eller fysiskt handikappade människor borde få ha barn!? Efter ett tag ändrades frågeställningen som såhär: Borde alkohol-, drog- och andra missbrukare, kriminella etc. få ha barn?

Personligen anser jag att så länge man kan ta hand om sig själv, är man också kapabel att ta hand om ett barn. En lag mot att någon grupp människor inte skulle få ha barn är enligt mig helt vanvettig och omöjlig att genomföra.
Sedan kan man ju fortfarande tycka att "nee, den här människan är ju helt dum i huvudet, den borde inte få ha ett barn under sin uppsyn", men en lag mot det...? Nej, det tycker jag absolut inte!

Så nu undrar jag vad ni anser!? (se frågeställningen i första stycket)

(Mod får gärna flytta tråden om den inte passar här...)
Citera
2010-11-29, 19:44
Bannlyst
Bara om dom adopterar djungelbarn.
Citera
2010-11-29, 19:47
Medlem
janniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle-Ben
Bara om dom adopterar djungelbarn.
vill du precisera dig? Du anser att (vilka?) ska få ha barn, men bara om dom "adopterar djungelbarn"? Har jag förstått saken rätt?
Citera
2010-11-29, 19:48
Medlem
Qnazels avatar
Detta är en svår fråga eftersom det är svårt att lagstadga på något vettigt vis. Men jag kan berätta om en familjesituation jag känner till.

En kompis till mig har bott hos fosterföräldrar, och de hade även en liten pojke som fosterbarn. Den killen var i viss mån utvecklingsstörd, han utvecklas långsammare än vanliga barn (3 år i hjärnan vid 7 års ålder t ex). Hans föräldrar har båda två utvecklingsstörningar och jag vet inte om de ville ha barn, eller om de bara inte fattade att skydda sig. Hur som helst så kunde de givetvis inte ta hand om barnet, som fick hamna i fosterfamilj. Det tycker jag inte är okej på något sätt, och att det är ett problem. Hur man ska lösa det är jag dock kluven till.
Citera
2010-11-29, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jannik
vill du precisera dig? Du anser att (vilka?) ska få ha barn, men bara om dom "adopterar djungelbarn"? Har jag förstått saken rätt?
Downisar.
Citera
2010-11-29, 19:55
Medlem
janniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qnazel
En kompis till mig har bott hos fosterföräldrar, och de hade även en liten pojke som fosterbarn. Den killen var i viss mån utvecklingsstörd, han utvecklas långsammare än vanliga barn (3 år i hjärnan vid 7 års ålder t ex). Hans föräldrar har båda två utvecklingsstörningar och jag vet inte om de ville ha barn, eller om de bara inte fattade att skydda sig. Hur som helst så kunde de givetvis inte ta hand om barnet, som fick hamna i fosterfamilj. Det tycker jag inte är okej på något sätt, och att det är ett problem. Hur man ska lösa det är jag dock kluven till.
menar du att du inte tycker att det är okej att dom fick lämna ifrån sig barnet eller att dom ens skaffade barn?
Citera
2010-11-29, 19:56
Medlem
LordMacleods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannik
Tjoo!
hade en rätt livlig/hetsig diskussion med ett par vänner häromdan. Frågan var om psykiskt och/eller fysiskt handikappade människor borde få ha barn!? Efter ett tag ändrades frågeställningen som såhär: Borde alkohol-, drog- och andra missbrukare, kriminella etc. få ha barn?

Personligen anser jag att så länge man kan ta hand om sig själv, är man också kapabel att ta hand om ett barn. En lag mot att någon grupp människor inte skulle få ha barn är enligt mig helt vanvettig och omöjlig att genomföra.
Sedan kan man ju fortfarande tycka att "nee, den här människan är ju helt dum i huvudet, den borde inte få ha ett barn under sin uppsyn", men en lag mot det...? Nej, det tycker jag absolut inte!

Så nu undrar jag vad ni anser!? (se frågeställningen i första stycket)

(Mod får gärna flytta tråden om den inte passar här...)

Om det räckte att man kunde ta hand om sig själv vore det lätt att skaffa barn, men det är ett mycket större ansvar.

Sen kan man nog inte lagstadga om det utan bedömma i enskilda fall såklart.
Endel borde inte "FÅ" skaffa barn för barnens skull.
Citera
2010-11-29, 19:59
Medlem
janniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle-Ben
Downisar.
Vad du var pratglad/skrivglad då..Du menar att förståndshandikappade människor inte borde få ha barn? Förutom om dom adopterar "djungelbarn" då alltså? Jag tolkar det som att du anser att dessa sk "djungelbarn" är mindre värda än "normala" (antar att du då menar europeiska) barn?
Citera
2010-11-29, 20:00
Medlem
Polacksallts avatar
Jag väljer att hänvisa till FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 16, som uttrycker att det är varje individs rättighet att bilda familj. Sedan måste vi som svenska medborgare rätta oss efter den rådande lagstiftningen som inbegriper såväl skydds-, som tvångslagar. Det är en statlig angelägenhet att genom myndighetsutövning ingripa vid misstankar om att ett barn far illa (SoL).
Alla har alltså rätt att skaffa barn förbehållet vissa krav: du ska ta hand om ungen också.
Men vad mig beträffar så borde varje person genomgå en licensprövning för att bli godkänd som blivande förälder. På samma sätt som att du behöver körkort för att vistas ute i trafiken. Föda barn kan vilken idiot som helst göra..
Citera
2010-11-29, 20:33
Medlem
bnegoXXXs avatar
Det ÄR en rättighet att få barn...vissa individer kanske skärper sig när dom får barn..
Citera
2010-11-29, 20:42
Medlem
Polacksallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bnegoXXX
Det ÄR en rättighet att få barn...vissa individer kanske skärper sig när dom får barn..

Har du ett handikapp? -Skärp dig!
Har du en psykisk störning? -Skärp dig!
Missbrukar du? -Skärp dig!
Lever du en kriminell livsstil? -Skärp dig!

Har verkligen full förståelse för ditt resonemang...
Citera
2010-11-29, 20:52
Medlem
Enitys avatar
Det kanske är en rättighet att reproducera sig för det är svårt att göra något åt det utan att sterilisera och det tycker ju makthavarna att man inte ska göra.

Däremot har jag mycket svårt att se att det skulle vara en rättighet att ha barn, för om det vore en rättighet så skulle inte barn omhändertas, alltså måste det anses vara en förmån att ha barn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in