• 1
  • 2
2010-11-29, 17:55
Medlem
punk_rockrs avatar
Hej. Uppgraderade min Xp dator till Windows 7 för kanske ett och ett halvt år sedan. Precis efter installationen då jag drog ner nödvändiga program och konfigurerade datorn lite började jag få bluescreens regelbundet. Ofta skedde det i samband med att jag drog ner något program ex. Winrar.

Efter en jävla massa omstarter lyckades jag tillslut få hem dom flesta drivrutinerna etc och bluescreensen avtog en del, men märkte med driverchecker att nätverkskortets drivisar vägrade att tankas hem/installeras. Och så här har det varit tills idag. programmet visar att nätverkskortet behöver uppdateras och jag laddar hem skiten och installerar. Men när jag söker igenom igen står det lika dant, att dom behöver uppdateras. Kan detta ha något samband med mina blue screens som fortfarande kommer med jämna och ojämna mellanrum?

Läst en hel del på google också då det var någon som löste problemet genom att byta minnen men jag har ju aldrig haft problem med detta innan på XP. Även felsökt hårddisken efter problem utan att ha fått fram nåt.

Snälla hjälp mig, är så oerhört trött på det här!

P.S datorns kraft är det inga fel på. Den ska klara av windows 7 lätt.
Citera
2010-11-29, 18:05
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punk_rockr
Uppgraderade min Xp dator till Windows 7 för kanske ett och ett halvt år sedan.
Det första jag kommer att tänka på är att du kanske har någon inte helt stabil slutlig version. Windows 7 släpptes inte officiellt förrän 22 oktober 2009 och den svenska versionen ytterligare senare.

Vad får du för info om du öppnar en kommandoprompt och ger kommandot VER ? En ominstallation med "rätt" version kanske gör susen, om du har någon RC eller liknande.
Citera
2010-11-29, 18:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Den stora frågan är vad felkoden säger. Har du noterat denna felkod?

Skvrallrar eventloggen något?
Citera
2010-11-29, 23:02
Medlem
punk_rockrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Vad får du för info om du öppnar en kommandoprompt och ger kommandot VER ? En ominstallation med "rätt" version kanske gör susen, om du har någon RC eller liknande.

Version 6.1.7600 står det.
Citera
2010-11-29, 23:02
Medlem
punk_rockrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Den stora frågan är vad felkoden säger. Har du noterat denna felkod?

Skvrallrar eventloggen något?

nästa gång jag åker på en bluescreen får jag ta och skriva ner skiten antar jag. eller går det att kolla loggar nånstans om senaste fel/bluescreen på datorn?
Citera
2010-11-29, 23:06
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Version 6.1.7600 står det.
Det är officiella saluversionen, så då kan det inte bero på beta-buggar.

Själv har jag aldrig någonsin åkt på en blåskärm under Windows 7, men har bekanta som har hamnat där vid några enstaka tillfällen. Har oftast berott på minnesfel eller grafikkortet.

Men kolla loggarna, som CyrusGNetWork skrev.
Citera
2010-11-29, 23:35
Medlem
punk_rockrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Det är officiella saluversionen, så då kan det inte bero på beta-buggar.

Själv har jag aldrig någonsin åkt på en blåskärm under Windows 7, men har bekanta som har hamnat där vid några enstaka tillfällen. Har oftast berott på minnesfel eller grafikkortet.

Men kolla loggarna, som CyrusGNetWork skrev.

hur kollar man dom? måste man vänta på en till bluescreen (lär ju komma förr eller senare förvisso).
Citera
2010-11-29, 23:39
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
hur kollar man dom?
Finns många sätt att komma dit, men skriv bara loggboken i sökfältet under Startknappen, så får du en gräddfil dit.
Citera
2010-11-30, 00:01
Medlem
927s avatar
skit i driverchecker. låt oss säga att du har nic-drivare från 2009 så ska dom det funka utan problem ändå men självklart är det inget fel att tanka hem senare från rätt ställe.
kolla med programmet bluescreenview, där står allt
Citera
2010-11-30, 00:36
Medlem
Unicorners avatar
Vad har du för version av operativet? x86 eller x64? om x64 - klarar din processor verkligen av det?
Citera
2010-11-30, 01:09
Medlem
punk_rockrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unicorner
Vad har du för version av operativet? x86 eller x64? om x64 - klarar din processor verkligen av det?

har x64 och ja, det ska den göra. AMD Phenom 2,5 Ghz quad-core. funkar väl?
Citera
2010-11-30, 01:12
Medlem
Unicorners avatar
Yes, den klarar x64. Testa ladda ner SpeedFan eller något annat program som mäter temperaturen i datorn, överhettning kan leda till BSOD.

SpeedFan finns här: http://www.almico.com/sfdownload.php
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in