• 1
  • 2
2010-12-03, 13:32
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokey
Jag tycker folk som har koll på mode oftast är töntar för dom tycker det är något speciellt med det när det inte har något värde överhuvudtaget....

Det stämmer. Jag bryr mig inte heller om mode utan klär mig hellre bekvämt eller vad jag anser vara snyggt. Men tänker man på den traditionella "tönten" brukar man från t.ex. ett klassfoto från en gymnasieklass kunna se vilka som är "tjejtjusare", "vanliga" och "mer åt det töntiga hållet" på deras kläder. Tjejtjusarna har ofta större koll på vad tjejerna finner attraktivt (vilket ofta har med mode att göra), mindre detaljer som "töntarna" inte har.
Citera
2010-12-07, 16:19
Medlem
Aristofiless avatar
en lite överviktig typ med glasögon som målar tennsoldater, spelar tv-spel och sitter och dreglar över sina inplastade serietidningar (som han alldrig läser)

.... hmm vänta nu här.... det är ju jag !
Citera
2010-12-07, 16:47
Medlem
Tönt = person som är allmänt dum i huvudet, dryg, trög osv. Ofta ful också.
Nörd = person som har ett intresse han man mycket om och lägger ner mycket tid och pengar på det. Datornörd, hifinörd, osv, finns alla sorter.
Citera
2010-12-07, 17:19
Medlem
En nörd/tönt i mina ögon är en person som söker sig till ensamhet och inte vågar interagera med andra människor. Spenderar större delen av sin tid och pengar till att isolera sig ytterliggare genom t.ex. intensivt datorspelande eller dylikt
Citera
2012-08-30, 11:56
Medlem
en tönt för mej är en som retas mobbar är elak kan inte vara sej själv och så.

jag säger aldrig till en som retas tönt för jag har det inne i mej själv och jag tror hade man sagt det hade man blivit retad eller slagen.

en nörd för mej är en som är med i mensa supersmart har många specialintressen och sånt eller en som bara kan allt inom vissa ämnen.

tönt låter mer negativt i mina öron än nörd nörd låter mer positivt då tänker man jaså jag är smart trots allt tack tack.
Citera
2012-08-30, 23:04
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-s
Håller på att teckna en serie och behöver hjälp med lite input på olika personligheter. Just nu är det tönten/nörden jag har problem med(eller problem och problem-snarare vill jag kolla att jag ine mssat något).
Så kära fb:are lista det ni kommer på-inte bara det mest upenbara utan även mer subtila drag som kännetecknar tönten. Kläder, sätt, "personlighetsdrag" intresen, mm-ja allt ni kan komma på.

tackar på förhand!

Jag tycker att frågan är svår att besvara om man inte vet ålder på din personlighet.
Är det en i kille i 25-30 års åldern, som fortfarande pluggar, bor hemma, går omkring med ryggsäck och bara pratar om hur han spelar Wow?
Är det en man mellan 30 -35 som jobbar inom barnomsorg och bara kan uttrycka sig i pro-feminismistiska ordalag och som hela tiden använder ordet "hen" (i detta fall, bara för att han är super-maskulin i sitt alter-ego)

Stereotyper är väldigt svåra ibland, men försök att specificera tönten, så blir det lättare. Bara ett tips. Lycka till.
Citera
2012-09-08, 21:19
Medlem
amputechtures avatar
Kolla på Big Bang Theory! Där har du alla traits som behövs.
Citera
2012-09-10, 23:28
Medlem
Frostnatts avatar
Tönt har med det sociala att göra. Bristande social förmåga av en eller annan anledning. Det är den här typen som oftast framställs på film/TV. "Napoleon Dynamite" är väl urtypen, men jag vill mena att även personer som försöker på tok för mycket att framstå som coola är töntar. Titta på Jersy Shore (om du överlever mer än 10 sekunder) så hittar du bra exempel på den andra sorten. Oavsett vad är de svåra att umgås med.

Nörd har oftast med intelligens eller i alla fall sökandet efter kunskap. En nörd är någon som har ett extremt fokuserat intresse på något specifikt och är oftast väldigt smart/kunnig, i alla fall inom sitt/sina områden. Även viljan att lära sig saker för lärandets skull är en definition på en nörd. Kläder på första kategorin går inte att säga eftersom det bara handlar om ett specialintresse. Går vi på stereotypen som också är intelligent är de väl i regel ganska välklädda men de klär sig som om de är ungefär 30 år äldre.

Geek som inte direkt har ett svenskt ord är någon som har lite "udda" intressen som andra kan se som barnsliga. Intressen som manga, tvspel, rollspel, serietidningar, science fiction, cosplay, figurspel, fantasy osv. Det är den här typen som blivit mer eller midnre folklig som någon uttryckte det. Kläder beror lite på intresset, men tshirts med fyndiga internskämt (min avatar är ett ganska bra exempel) skulle väl vara en sak.

Sen kan dessa tre stereotyper naturligtvis kombineras med varandra.
Citera
2020-08-23, 12:23
Medlem
King-Fjomps avatar
Bland lågstadiebarn betyder tönt/nörd samma sak. Då betyder det att man inte säger intressanta saker och kanske att man är barnslig för sin ålder. Men när man är vuxen får begreppet tönt en mer filosofisk innebörd. Man ser töntighet som en karaktärsbrist.

Exempel på olika töntar: Taylor Swift som såvitt jag vet ALLTID sjunger låtar om sin pojkvän och deras förhållande. Hon har försvarat sig med att säga att Bruno Mars och Ed Sheraan också sjunger låter om förjållanden och att dom är män och minsann aldrig får sån kritik. Men jag vet att Ed Sheeran också gjort låtar som handlar om annat.

David Guetta som har pinnsmala modeller i alla musikvideos förutom i Titanium.

Halv-tönten Pitbull. Har också modeller med silikon i alla videos men dom är åtminstone kurviga.

Jockiboi som säger att han röstar på sverigedemokraterna och är räddhågsen.

Och slutligen: Folk som inte låter alla vara som dom vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in