2010-11-28, 22:39
Medlem
hej! jag har precis köpt en LG LCD 32". Nu har jag gjort en automatisk kanalsökning, men de ända kanalerna jag får in är typ 1an, 2an, 4an och 6an. När jag zappar till tex 3an och 5an står det: "Ingen Cl-modul", och en svat bild. Vad är det? Hur ska jag jag få in kanalerna? Jag har kabel-TV från comhem.
Citera
2010-11-29, 00:59
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ölkorven
Hur ska jag jag få in kanalerna?
Du köper en Conax-modul och stoppar in i TV:n, sedan sätter du in ditt abonnemangskort från Comhem-boxen i modulen.

Comhem-boxen kommer du då inte att behöva längre, såvida du inte abonnerar på HD-kanaler där det krävs separat HD-box. Undantaget är SVT:s HD-kanaler som kommer att funka direkt i TV:n.
Citera
2010-11-29, 06:26
Medlem
Kabeltattarens avatar
Sök analogt istället för digitalt.
Citera
2010-11-29, 14:59
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Sök analogt istället för digitalt.
...förutsatt att det finns kvar några analoga kanaler på adressen förutom must carry-kanalerna.

Comhem stryper analoga utbudet för fullt och vill ha över kunderna till digitala utbudet.

Här kan man se vilka analoga kanaler som finns kvar där man bor:

https://www.comhem.se/portal/comhem/tv_analogt_utbud
Citera
2010-11-29, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Du köper en Conax-modul och stoppar in i TV:n, sedan sätter du in ditt abonnemangskort från Comhem-boxen i modulen.

Comhem-boxen kommer du då inte att behöva längre, såvida du inte abonnerar på HD-kanaler där det krävs separat HD-box. Undantaget är SVT:s HD-kanaler som kommer att funka direkt i TV:n.

Tack för svaret, men jag har inte varit tillräckligt tydlig. Jag bor i en studentkorridor, där alla i huset har tillgång till samma kanaler från comhem genom ett hål i väggen. Jag ska alltså inte betala extra för comhem, utan betalar det inbakat i hyran automatiskt.
Citera
2010-11-29, 17:08
Medlem
DennisOlofs avatar
ölkorven lätt fixat.

1. Du vet vilka kanaler du har fått in, antar du kör med antennsladd från uttaget. Kolla att du söker rätt så det är analog mottagning du tar in.

2. Kolla med de andra i korridoren (om dom har TV) vilka kanaler som dom får in. Är det samma som du och dom inte hittar några andra kanaler. Då är resten av kanalerna betalkanaler.

3. Fråga värden vilka kanaler som ingår i hyran, det är inte så att Comhem kör ut samma analoga utbud överallt, det kan skilja sig beroende på vart man bor

vonOlof, nja. Comhem har nog planer på att digitalisera alla kanaler på sikt, men man får inte glömma att cirka en miljon kunder fortfarande endast kör det analoga utbudet som man får i uttaget från Comhem, enligt deras egen statistik.

Däremot kan jag tänka mig att man har planer på att endast skicka en eller två kanaler analogt (som lagstiftningen kräver) och därefter flytta över alla gratiskanaler (som idag är analoga och ingår i hyran) till digitalt. Så att alla behöver skaffa en digitalbox för att titta på kanalerna, självklart gratis utan något kort. Men då får man dem digitalt. Bättre bild och ljud.

Om det blir så återstår att se.
Citera
2010-11-29, 17:14
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Jag bor i en studentkorridor, där alla i huset har tillgång till samma kanaler från comhem genom ett hål i väggen.
Aha, då är det sannolikt Comhems analoga utbud, om du inte har behövt någon digitalbox innan.

Följ Kabeltattarens instruktioner, så får du säkert till det.
Citera
2010-11-29, 17:21
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Comhem har nog planer på att digitalisera alla kanaler på sikt, men man får inte glömma att cirka en miljon kunder fortfarande endast kör det analoga utbudet som man får i uttaget från Comhem, enligt deras egen statistik.
På vår adress fimpade de alla analoga kanaler redan för ett drygt år sedan, bortsett från must carry-kanalerna.

Några gratiskanaler i det digitala utbudet har jag nog inte märkt av utöver SVT och AxessTV, när jag testat med inlånad DVB-C-utrustning.

Till vardags är jag paraboltittare och använder bara Comhem-distributionen när det ska tittas på olika kanaler (inom det analoga utbudet) i olika rum samtidigt.
Citera
2010-11-29, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
ölkorven lätt fixat.

1. Du vet vilka kanaler du har fått in, antar du kör med antennsladd från uttaget. Kolla att du söker rätt så det är analog mottagning du tar in.

2. Kolla med de andra i korridoren (om dom har TV) vilka kanaler som dom får in. Är det samma som du och dom inte hittar några andra kanaler. Då är resten av kanalerna betalkanaler.

3. Fråga värden vilka kanaler som ingår i hyran, det är inte så att Comhem kör ut samma analoga utbud överallt, det kan skilja sig beroende på vart man bor

Jo jag vet vilka kanaler jag kan få in då jag hade en gammal TV innan och ja det är antennsladd. När jag kanalsöker kan jag inte välja mellan digitalt och analogt, den söker efter båda automatiskt. Jag kan i princip bara välja mellan automatisk och manuell.
Citera
2010-11-29, 17:34
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Jag kan i princip bara välja mellan automatisk och manuell.
Att döma av de kanaler du har lyckats få in verkar det som att TV:n varken sökt analogt eller via DVB-C (som jag från början antog var inbyggt, men så kanske inte är fallet?), utan istället via DVB-T, alltså det marksända nätet.

I sådant fall kan antennsladden till uttaget ha fungerat som antenn och hittat SVT 1, 2, Barn/24, Kunskapskanalen, TV4, TV6, eventuell lokalkanal samt finska kanalen, sistnämnda beroende på var i landet du bor.
Citera
2010-11-29, 17:49
Medlem
ahh har hitta dem nu. Har både fått analoga och digitala kanaler. De analoga var "gömda" i ett eget system typ haha..ahh fan va kass jag är på det alltså ursäkta besväret!
Citera
2010-11-29, 17:53
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
ahh har hitta dem nu.
Slutet gott, allting gott!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera