2010-11-28, 19:51
Medlem
stettler...s avatar
alltså om man t.ex. sticker in en nål i en plastbit eller om man sticker ett hål på isen så är hålet större än föremålet man använder, själv tror jag föremålet är större än hålet.
kanske en dum fråga men jag har undrat det sen jag var 7 år
Citera
2010-11-28, 19:54
Medlem
Det är klart att hålet är större än föremålet. Du kan ju inte få in ett föremål i ett hål som är mindre än föremålet. Det är löjligt uppenbart.
Citera
2010-11-28, 19:57
Medlem
Iveccs avatar
Om du har penetrerat något med ett föremål är det naturligtvis omöjligt att hålet skulle vara mindre än själva föremålet som användes till penetreringen - detta är uppenbart för alla som inte trollar.
Citera
2010-11-28, 19:58
Medlem
tantvrists avatar
Naturligtvis är hålet större än föremålet, annars skulle inte föremålet kunna penetrera hålet.

Och detta har du funderat över sen du var sju?
Citera
2010-11-28, 20:00
Medlem
stettler...s avatar
ja det var en dum fråga jag får be så om ursäkt.
tråden kan låsas.
Citera
2010-11-28, 20:04
Medlem
Hållet kan vara mindre, men då måste de penetrerade ämnet vara elastiskt. Då är hålet till synes mindre men kan göras större, men dock inte permanent.
Men jag vet inte hur man klassar ett hål storleksmässigt som är töjbart.
Citera
2010-11-28, 20:59
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Hållet kan vara mindre, men då måste de penetrerade ämnet vara elastiskt. Då är hålet till synes mindre men kan göras större, men dock inte permanent.
Men jag vet inte hur man klassar ett hål storleksmässigt som är töjbart.
Fittor är iof ett exempel på töjbara hål- alltså kan föremålet vara större än hålet. Dock vid penetration är hålet större.
Citera
2010-11-28, 21:37
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stettler...
ja det var en dum fråga jag får be så mycket om ursäkt.
tråden kan låsas
Nu skall du inte ge upp så lätt. Inom mekaniken finns det föremål som är större än det hål man pressar in dem i. Den tekniska termen för en sådan förbindelse är presspassning. Om "pinnen" är "mycket" större än hålet värmer man upp hålet innan man trycker i pinnen, detta kallas krymppassning. Tilläggas bör att detta gäller metalliska material och att storleksskillnaderna handlar om hundradels millimeter.
Din fråga var således inte så dum!
Citera
2010-11-28, 22:07
Medlem
stettler...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Nu skall du inte ge upp så lätt. Inom mekaniken finns det föremål som är större än det hål man pressar in dem i. Den tekniska termen för en sådan förbindelse är presspassning. Om "pinnen" är "mycket" större än hålet värmer man upp hålet innan man trycker i pinnen, detta kallas krymppassning. Tilläggas bör att detta gäller metalliska material och att storleksskillnaderna handlar om hundradels millimeter.
Din fråga var således inte så dum!

tack, det ska jag ta till mig, det var kanske lite det jag funderade på men jag brukar formulera mig dåligt, speciellt de senaste dagarna då jag inte sovit mer än 3-4 timmar varje kväll,
men än en gång tack så mycket för svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in