2010-11-28, 13:58
Medlem
Jahapp så var det glöggsässong, mao jul(:/) nu igen då. Har funderat på den här skitsaken rätt länge nu, latt, fattig och grytlös som en skabbräv så är jag också våldsamt förtjust i glögg, såe... kan man alltså koka skiten i vattenkokare?, och nu snackar jag främst lättglögg med btw, efter ett par misslyckade spritfester i ungdomen är jag inte så förtjust i starkvarianten längre.

, eh hoppas jag landande i rätt forumdel nu...
Go Jul. .)
Citera
2010-11-28, 14:01
Medlem
För det första: Hur fan kan man inte ha en kastrull? Vad lever du på ? bröd och vatten eller?

För det andra: Prova, jag är också intresserad!
Citera
2010-11-28, 14:03
Medlem
ifall du ska ha lättglögg så tror jag att det inte ska vara några stora problem, ifall det är starkt kokar du bort alkoholen ifall du kör i vatten kokare för den ska du egentligen bara värma på
Citera
2010-11-28, 14:09
Medlem
Jag tror inte det kommer att gå så bra. Kommer kladda fast på värmeelementet i kokaren och bli bränt och äckligt. Har du ingen micro? Jag brukar micra en kopp med glögg, det fungerar mycket bra.
Citera
2010-11-28, 14:09
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjavel
Jahapp så var det glöggsässong, mao jul(:/) nu igen då. Har funderat på den här skitsaken rätt länge nu, latt, fattig och grytlös som en skabbräv så är jag också våldsamt förtjust i glögg, såe... kan man alltså koka skiten i vattenkokare?, och nu snackar jag främst lättglögg med btw, efter ett par misslyckade spritfester i ungdomen är jag inte så förtjust i starkvarianten längre.

Go Jul. .)

Hur lätt är din vattenkokare att rengöra? Låter som om det kan bli en förstörd vattenkokare om du inte spelar dina kort rätt.
Men visst, det borde gå, om du vara stänger av den innan det blir för varmt.
Citera
2010-11-28, 14:10
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjavel

Go Jul. .)

Varför inte använda den avdelning som heter "Alkohol och dryck" istället för Matlagning, metoder och redskap?

Vi flyttar

/Mod
Citera
2010-11-28, 14:11
Medlem
Jo, en tripp till google ger; http://www.vasabladet.fi/story.aspx?storyID=53528 nu har jag en rätt så ny vattenkokare med utan stänger och skit så känns inte som just kopparförgiftning är speciellt realistiskt, värt att notera är sista raderna där nere med;

cit. "...Överinspektör Tytti Itkonen vid Eviras enhet för förpackningspåskrifter tycker ändå att det inte behövs någon varning för vattenkokare.
-Det finns också en sådan fara att om man nämner vattenkokare på glöggförpackningar kommer folk att tänka på att så kan man ju också värma upp glöggen, säger Itkonen."

...verkar ju vara ett annat sätt att säga att det funkar då med andra ord. Blir till att testa sen...
Citera
2010-11-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Hur lätt är din vattenkokare att rengöra? Låter som om det kan bli en förstörd vattenkokare om du inte spelar dina kort rätt.
Men visst, det borde gå, om du vara stänger av den innan det blir för varmt.

mhm, jo det var det jag var lite orolig för men 1 gng kanske inte sabbar skiten nämnvärt ändå isf.
Citera
2010-11-28, 14:23
Medlem
Lundens avatar
Eftersom glöggen ändå bara ska bli varm så borde det väl funka? När du är klar sköljer du ur vattenkokaren(tror att du kan fylla den med vatten och lite diskmedel sedan koka för att den ska bli ren).
Citera
2010-11-28, 15:25
Medlem
lejonaxs avatar
Annars skulle det nog gå ganska bra att värma upp vatten, hälla det varma vattnet i ett kärl och sedan ner med glöggflaskan i det varma vattnet, lite mera tidskrävande kanske men det borde gå bra?
Citera
2010-11-28, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lunden
Eftersom glöggen ändå bara ska bli varm så borde det väl funka? När du är klar sköljer du ur vattenkokaren(tror att du kan fylla den med vatten och lite diskmedel sedan koka för att den ska bli ren).
Med tanke på sockerhalten i glögg så kommer detta att bränna fast och smaken på tevattnet i fortsättningen kommer inte bli en höjdare.
Citat:
Ursprungligen postat av lejonax
Annars skulle det nog gå ganska bra att värma upp vatten, hälla det varma vattnet i ett kärl och sedan ner med glöggflaskan i det varma vattnet, lite mera tidskrävande kanske men det borde gå bra?
Precis vad jag tänkte skriva!
Har man en liten behållare så går det även fylla detta med glögg och lägga ner i vattenkokaren och sen koka upp med vatten. Målet är ju ändå att få värme i glöggen.

Har du bil så är det annars bara att lägga ner flaskan i motorn och dra runt några mil.
Citera
2010-11-28, 17:17
Medlem
G11.s avatar
Har du en mikrovågsugn så funkar även det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in