2010-11-28, 13:02
Bannlyst
Hej jag har ett problem på min dator som jag inte vet hur jag ska fixa, men det börjar med att lillebrorsan ska spela lotro. Spelet laddar upp och sen kommer han och säger att datorn stänger av sig själv. Sen provar han att starta om den då kommer den till skrivbordet innan den stänger av sig. Sen så provar jag och då stänger den av sig vid början där Windows (xp) laddar. Sen så låter jag datorn vara lite innan jag sätter på den igen. Då stänger den av sig liten stund efter skrivbordet.

Min hypotes är att det kan vara mitt grafik kort, för runt ett halvår sedan så började fläkten att sluta snurra och datorn stängde av sig på grund av den blev för varm.

Kan det vara det som är orsaken nu också?

* stänger även av sig i säkerhetsmodus.
* Ju längre jag låter datorn vara avstängd ju längre kan jag ha på den.
* Ibland måste jag snurra grafikkorts fläkten manuellt med fingret för den ska börja, men nu är det svårt att få igång den.
* Stationär.
* full med damm.

Tack för all hjälp
Senast redigerad av TheSadx 2010-11-28 kl. 13:50.
Citera
2010-11-28, 13:07
Medlem
hasenfrasens avatar
Du nämner inte om det är en bärbar eller stationär. Trasig fläkt eller igentäppt med damm.

Det absolut vanligaste felet med bärbara förrutom sockerdricka i tangentbordet, söndertrampad bildskärm och trasig hårddisk pga av ovarsam fysisk behandling.
Citera
2010-11-28, 13:10
Medlem
Det här hände hela tiden för mig när jag inte hade blåst ut min laptop på 1 år. Stänger av efter en timme typ. Öppna upp den och blås ur den!
Citera
2010-11-28, 13:50
Bannlyst
Det är en stationär
Ganska mycket damm också
Citera
2010-11-28, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheSadx
Hej jag har ett problem på min dator som jag inte vet hur jag ska fixa, men det börjar med att lillebrorsan ska spela lotro. Spelet laddar upp och sen kommer han och säger att datorn stänger av sig själv. Sen provar han att starta om den då kommer den till skrivbordet innan den stänger av sig. Sen så provar jag och då stänger den av sig vid början där Windows (xp) laddar. Sen så låter jag datorn vara lite innan jag sätter på den igen. Då stänger den av sig liten stund efter skrivbordet.

Min hypotes är att det kan vara mitt grafik kort, för runt ett halvår sedan så började fläkten att sluta snurra och datorn stängde av sig på grund av den blev för varm.

Kan det vara det som är orsaken nu också?

* stänger även av sig i säkerhetsmodus.
* Ju längre jag låter datorn vara avstängd ju längre kan jag ha på den.
* Ibland måste jag snurra grafikkorts fläkten manuellt med fingret för den ska börja, men nu är det svårt att få igång den.
* Stationär.
* full med damm.

Tack för all hjälp
jag hade samma problem med min bärbara nyligen lämnade in den och domupptäkte att jag hade 2 antivirus program som krockade med varandra plus ränsade den på dam.

nu funkar den bra igen =)
Citera
2010-11-28, 16:08
Medlem
Drapåtrissors avatar
Du får nog köpa tryckluft på burk och blåsa ren den. Att använda en vanlig dammsugare är inte att rekomendera pg av risken med statisk elektrisitet.
Citera
2010-11-28, 17:07
Medlem
robomans avatar
Nyss fick min dator problemet att den stängde ner sig till något energisparläge helt plötsligt. När man startade om den dröjde det bara ett par minuter innan det hände igen. Nu kör jag felsäkert läge och den har klarat sig i alla fall fem minuter. Kan jag tänkas ha samma problem?

- Skärmen börjar dessutom flimra med röda prickar lite här och var. Dock inte nu i felsäkert läge.
- Jag har en stationär dator.
Citera
2010-11-28, 17:20
Bannlyst
Jag har rensat den för damm nu. Provade att sätta på den och jag kom upp till skrivbordet (den var där runt 2-3 minuter) sen så "frös" datorn som om den va i sovmodus. Alltså man kunde se skärmen och skrivbordet men sen frös bilden och man kunde inte göra något. Sen 2 minuter efteråt så stängde den av sig.

Snälla hjälp mig fbare
Citera
2010-11-28, 17:31
Bannlyst
Låter som om det "knäpper" lite i datorn 3-4 gånger innan den stängs av.
Ska se om jag hinner systemupprätta efter den 24 November å se om det hjälper. Fan blir galen snart.
Citera
2010-11-30, 14:42
Medlem
mongooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSadx
Låter som om det "knäpper" lite i datorn 3-4 gånger innan den stängs av.
Ska se om jag hinner systemupprätta efter den 24 November å se om det hjälper. Fan blir galen snart.

Låter som att det är hårddisken som lägger av när den blir varm(?). Hände mig förut när jag hade en gammal sleten hårddisk, varma sommardagar kunde bli till ett rent helvete. Du får inga bluescreens eller?
Senast redigerad av mongoose 2010-11-30 kl. 14:44.
Citera
2010-12-02, 18:13
Bannlyst
Har fått ett flertal bluescreens i det sistonde men inte innan datorn stänger av sig.

*Startar datorn.
*Funkar fint tills skrivbordet.
*Efter 2-3 minuter så fryser allt på skärmen (inget funkar)
* 30 sekunder så stänger den av sig.
Citera
2010-12-04, 00:10
Medlem
Din hypotes med grafikkortet låter helt rätt.
Dock är det nog inte kasst utan bara kylningen som är kass.
Köp ny grafikkorts kylare eller nytt grakikkort beroende på hur mycket du orkar pilla med det och vad du har för grafikkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in