2010-11-27, 21:25
Medlem
I am back!

Alltså, skulle vilja veta lite mer om just programmet Teoretisk Fysik i Lund och sedan jämföra det Teknisk Fysik (främst vid KTH eller LTH p.g.a. att jag har hört en hel del dåligt om UU). Varför man ska gå vad etc.

Snor lite från vad jag har skrivit i andra trådar:

Så, vad läser man om man går teoretisk fysik i Lund som man inte gör på F? Är det svårare/lättare? Känns som om det är bara de absolut smartaste (LÄS inte jag) som läser teoretisk fysik. Vad är det för skillnader om man ser på möjligheter att läsa på Mastern och att doktorera?

Är som sagt inne på teknisk fysik vid KTH just nu eftersom det verkar som om de är de mest framstående med den utbildningen om man ska jämföra med andra högskolor.

Ni som har läst klart/läser/ska läsa någon av dessa utbildningar, svara gärna! Helt enkelt, varför rekommenderar ni vad? Bara ett kort svar uppskattas också!

Mvh
Senast redigerad av yuk 2010-11-27 kl. 21:47.
Citera
2010-11-27, 22:10
Medlem
nobnoobs avatar
Vill också ha svar! Tänkte precis göra en liknande tråd
Citera
2010-11-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobnoob
Vill också ha svar! Tänkte precis göra en liknande tråd

Hehe okej, bra. Nu bumpade du tråden! Men du får inte ta över den!
Citera
2010-11-28, 11:59
Medlem
bump
Citera
2010-11-28, 14:23
Medlem
nobnoobs avatar
Nu får väl fan någon se till och svara...

EDIT: Annars får väl vi diskutera själva, det jag undrar är framförallt:

* Vilken linje är svårast (teknisk fysik har man hört ska vara svår, men teoretisk låter ju inte som om det skulle vara lättare)

* Jobb. Skiljer de sig åt mycket efter? Är Teoretisk mer forskningsinriktad?

* Vilken är roligast. Generalisera, var går det bäst folk osv.
Senast redigerad av nobnoob 2010-11-28 kl. 14:26.
Citera
2010-11-28, 14:46
Medlem
1) Det här är ett forum, inte en chatt. Det kan ta lite tid innan folk svarar. Bumpar efter 18h är bara störigt. Likaså evinnerliga trådar om fysikutbildningar...

2)
a) Naturvetare har, enligt uppgift från naturvetarkåren i Lund, relativt svårt att få jobb. De är helt enkelt inte lika välkända på arbetsmarknaden som folk som läst teknisk fysik.

b) Efter Teknisk fysik är man behörig till forskarutbildningar inom fysik. Om man nu känner sig manad åt det hållet, finns det en inriktning på F vid namn teoretisk fysik.

c) Det beror på vad man gillar. definera bäst.

Jag vet inte så värst mycket om tempot eller svårigheten på teoretisk fysik, därom tvistas det friskt i diverse andra trådar på forat. Generellt av mina erfarenheter på Natfak, så har man antagligen färre undervisningstimmar och mer självstudier, jämfört med teknisk fysik.

Läs på lite själva, så kan ni nog så småningom bilda er en uppfattning om vad som ingår i programmen.

kandidat, ingång Teo.fys: http://www.thep.lu.se/utbildning/kandidatprogram/
civ ing. Tek.fys: http://www.tekniskfysik.lth.se/utbildningen/programmets_upplaegg/
Citera
2010-11-28, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zardas
1) Det här är ett forum, inte en chatt. Det kan ta lite tid innan folk svarar. Bumpar efter 18h är bara störigt. Likaså evinnerliga trådar om fysikutbildningar...

2)
a) Naturvetare har, enligt uppgift från naturvetarkåren i Lund, relativt svårt att få jobb. De är helt enkelt inte lika välkända på arbetsmarknaden som folk som läst teknisk fysik.

b) Efter Teknisk fysik är man behörig till forskarutbildningar inom fysik. Om man nu känner sig manad åt det hållet, finns det en inriktning på F vid namn teoretisk fysik.

c) Det beror på vad man gillar. definera bäst.

Jag vet inte så värst mycket om tempot eller svårigheten på teoretisk fysik, därom tvistas det friskt i diverse andra trådar på forat. Generellt av mina erfarenheter på Natfak, så har man antagligen färre undervisningstimmar och mer självstudier, jämfört med teknisk fysik.

Läs på lite själva, så kan ni nog så småningom bilda er en uppfattning om vad som ingår i programmen.

kandidat, ingång Teo.fys: http://www.thep.lu.se/utbildning/kandidatprogram/
civ ing. Tek.fys: http://www.tekniskfysik.lth.se/utbildningen/programmets_upplaegg/

Okej, kan hålla med om att det är irriterande men efter nästan 300 visningar känns det som om folk borde svara.

Tror du f.ö. inte att jag har läst på tillräckligt? Har läst allt som går att läsa på de olika hemsidorna och som jag skrev i trådstarten vill jag ha svar från folk som läser det eller har läst det. Det är inte i närheten av vad som står på hemsidorna.
Citera
2010-11-28, 15:49
Medlem
Jag tror ju iofs knappast att du kommer få särskilt mycket pålitligare information här, om det nu inte finns någon där ute som läst båda programmen...
Citera
2010-11-28, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zardas
Jag tror ju iofs knappast att du kommer få särskilt mycket pålitligare information här, om det nu inte finns någon där ute som läst båda programmen...

Nej förvisso inte.. men de borde kunna ge en mer objektiv syn på vad de tycker om utbildningen i sig tycker jag.. jag hoppas i alla fall det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in