2010-11-27, 17:13
Medlem
Försöker lista ut hur termiska verkningsgraden hos en vanlig fyrtaktare räknas ut, och det går ju bra om jag följer formlerna, men det där med "specific heat ratio" greppar jag inte riktigt.
Vad tusan är det där för kvot egentligen? Jag har läst länken http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_capacity_ratio

Här är länken till hur man räknar på verkningsgraden: http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_capacity_ratio

Vore schysst om någon kunde förklara på ett begripligt sätt vad den där kvoten egentligen säger och har för betydelse i motorsammanhang.
Citera
2010-11-28, 04:15
Medlem
Klistrade visst samma länk två gånger ovan, här är alltså formeln för att räkna ut verkningsgraden: http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_cycle

Men frågan kvarstår: Vad är "specific heat ratio" egentligen?
Citera
2010-11-28, 09:54
Medlem
CapricciosaBuddahs avatar
Det är kvoten mellan Cp och Cv för det valdra ämnet. Alltså Den specifika värmekapaciteten vid konstant tryck delat med den specifika värmekapaciteten vid konstant volym.
Citera
2010-11-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapricciosaBuddah
Det är kvoten mellan Cp och Cv för det valdra ämnet. Alltså Den specifika värmekapaciteten vid konstant tryck delat med den specifika värmekapaciteten vid konstant volym.

Det har jag läst, men jag förstår inte vad det betyder. Vilka egenskaper (relevanta i motorsammanhang) hos gasen (luften) påverkar denna kvot. Vad skulle en hög respektive låg låg kvot innebära? Nu kör man ju oftast motorer i luft, men ändå.
Citera
2010-11-28, 13:18
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Det har jag läst, men jag förstår inte vad det betyder. Vilka egenskaper (relevanta i motorsammanhang) hos gasen (luften) påverkar denna kvot. Vad skulle en hög respektive låg låg kvot innebära? Nu kör man ju oftast motorer i luft, men ändå.

Kort svar: Relativa skillnaden mellan Cp och Cv avgör hur stor del av tillfört värme som går åt till att få gasen att expandera, vilket är det som skapar arbetet, och hur stor del som "bara" ändrar temperaturen på gasen. Blir kvoten liten så måste du tillföra stora mängder värme för att få gasen att expandera lite och utföra lite arbete vilket ger dålig effektivitet. Anledningen är att komplexa gaser som kan "lagra" mycket energi i sina rotations- och vibrationsrörelser har liten relativ skillnad mellan Cp och Cv.

Långt svar: Värmekapaciteten är allmänt ett mått på hur mycket energi du måste tillföra en substans för att få en given temperaturförändring. Hög värmekapacitet innebär att du måste tillföra mycket värme och vice versa. En gas kan lagra energi i sina inre frihetsgrader och detta kallas den inre energin. I en monoatomär gas (ex. Helium) kan de enskilda atomerna varken vibrera eller rotera så värme "lagras" enbart i atomens translationella kinetiska energi. I en gas som består av molekyler med mer än en atom så finns det ytterligare rörelser som molekylen kan utföra och lagra energi i, exempelvis just rotation och vibration.

Tillför jag värme vid konstant volym så utför gasen per definition inget arbete och förändringen i inre energi är lika med tillförd värme men gör jag det vid konstant tryck så kommer gasen att utföra ett arbete, den expanderar när jag tillför värme eftersom temperaturen höjs. Det tillförda värmet kommer alltså att "gå åt" både till arbetet som utförs och ökningen i inre energi. Därför är Cp högre än Cv - det krävs mer värme vid konstant tryck att uppnå samma temperaturförändring.

Värmekapaciteterna är relaterad till dessa antal frihetsgrader f genom (för en ideal gas)
γ = Cp/Cv = (f+2)/f = 1 + 2/f.
Har du många frihetsgrader blir kvoten alltså mindre och relativa skillnaden mellan Cp och Cv minskar. Detta betyder ungefär att det extra arbetet som utförs vid konstant tryck blir mindre i relation till den inre energin där mer värme kan lagras. Det motsatta gäller om kvoten blir större.

Anledningen till att kvoten dyker upp är att du har adiabatiska och isokora processer i den termodynamiska cykel du betraktar och om du räknar på det utförda arbetet och värmeutbytet med omgivningen i varje process kommer du fram till att både Cv och Cp är "inblandade". I en adiabatisk process exempelvis gäller att pV^γ är konstant (bevis på wikipedia) vilket används för att räkna ut arbetet.

Eftersom f varierar mellan 3 och ett väldigt stort tal så går γ mellan ≈ 1 och ≈ 1.7 vilket gör att effektiviteten i en Otto-cykel är störst då kvoten är som störst, alltså när skillnaden mellan Cp och Cv är som störst, alltså när antalet frihetsgrader är lågt, alltså när gasen är "okomplicerad". Anledningen är väl att man inte vill att energi ska lagras i interna frihetsgrader för mycket utan att den ska gå åt till att utföra arbete för att få en effektiv process. Annars måste du tillsätta enorma mängder värme för att gasen ska expandera lite och göra ett litet arbete.
Citera
2010-11-28, 13:27
Medlem
Nu föll bitarna på plats! Ett bättre svar kunde jag inte ha fått. Stort tack evolute!
Citera
2010-11-29, 01:49
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Återkopplar på Evolutes resonemang om frihetsgrader med ett exempel på en annan form av "motor". Ett vapen, projektilens utgångshastighet bestäms av gasens högsta egen hastighet som ges av två saker,, gasens temperatur och vad den består av.
Ett vanligt eldvapen ger sällan utgångs hastigheter på större än 1000 m/s , drivgas är vattenånga, koldioxid och kväve. Om man jämför med ett "light gas gun" som kan liknas vid ett luftgevär fast där den arbetande gasen är helium komprimerat av en komersiell krutladdning så erhålls höga utgångshastiger, flera km/s. Anledningen är att energin dels lagras, i det senare fallet, på translationsfrihetsgrader istället för rotation, vibration SAMT att man har ett lättare element och då kinetiska energin ges av en halv mv^2 innebär det en högre hastighet för lättare grundämnen.
Vätgas ger alltså högre hastigheter än syrgas av sistnämnda skäl trots att de är isostrukturella.
Det man brukar kalla summerad frihetsgradstillväxt per given temperatur är entropi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in