• 1
  • 2
2010-09-18, 12:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losec.Mupps
Här kommer min ärkebump.

Jag följer ett liknande recept som det ovan. Min älgstek som ligger på cirka 1,4 kg har snart marinerat i ett dygn och senare dennna eftermiddag ska jag laga till den. Jag kommer bryna den och sedan låta den koka under lock med marinaden (kanske behöver tillsätta vatten också).
Vilken temperatur vill jag ha i mitten av steken, dvs hur vet jag när den är klar? Och hur länge ska jag låta den vila efter den är färdiglagad?

Om ni har några andra förslag så uppskattas det också!
Hur länge och till vilken innertemperatur du bör laga steken kan endast du bestämma eftersom vi inte känner till din smakpreferens. Lite hjälp på traven: http://www.google.se/search?sourceid...nnertemperatur

~Paul~
Citera
2010-09-18, 12:33
Medlem
Losec.Muppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hur länge och till vilken innertemperatur du bör laga steken kan endast du bestämma eftersom vi inte känner till din smakpreferens. Lite hjälp på traven: http://www.google.se/search?sourceid...nnertemperatur

~Paul~

Tack för hjälpen, det är dock första gången jag lagar älg,
så jag vet inte riktigt vad som är att föredra

Citerar: "57 grader° för blodigt, 60 grader° för medium och 65 grader° för välstekt." Vad tycker du smakar bäst? Jag kommer servera köttet med en gräddig sås baserad på marinaden och rönnbärsgelé.
Citera
2010-09-18, 12:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för hjälpen, det är dock första gången jag lagar älg,
så jag vet inte riktigt vad som är att föredra

Citerar: "57 grader° för blodigt, 60 grader° för medium och 65 grader° för välstekt." Vad tycker du smakar bäst? Jag kommer servera köttet med en gräddig sås baserad på marinaden och rönnbärsgelé.
Det är som sagt mycket personligt. Mitt sätt är helt annorlunda. Jag kör så länge så att köttet nästan delar sig i fibrer när man trycker på det. Vet inte riktigt vilken innertemperatur det har i det läget. Har aldrig mätt.

De förslagna temperaturerna går ut på en helt annan tillagningsmetod och siktar på ett helt annat resultat.

~Paul~
Citera
2010-09-18, 12:37
Medlem
Losec.Muppss avatar
Citat:
Det är som sagt mycket personligt. Mitt sätt är helt annorlunda. Jag kör så länge så att köttet nästan delar sig i fibrer när man trycker på det. Vet inte riktigt vilken innertemperatur det har i det läget. Har aldrig mätt.

De förslagna temperaturerna går ut på en helt annan tillagningsmetod och siktar på ett helt annat resultat.

~Paul~

Okej, tack för hjälpen iaf.!
Citera
2010-09-18, 12:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Okej, tack för hjälpen iaf.!
NP.

~Paul~
Citera
2010-09-18, 12:48
Medlem
Quorthons avatar
Älgstek blir underbart gott utan att man behöver krångla till det så mycket. Svårt att misslyckas med om älgen är välhängd och steken mör.
Citera
2010-09-18, 15:52
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Älgstek blir underbart gott utan att man behöver krångla till det så mycket. Svårt att misslyckas med om älgen är välhängd och steken mör.

Mmmmm, välhängd älg...

Skämt åsido har du rätt, älg är jävligt gott och jag tycker inte heller att man behöver göra särskilt mycket med den. Den ska helt smaka rätt naturligt, lite vilt sådär
Citera
2010-09-18, 23:31
Medlem
mattias_rs avatar
Instämmer med dom 2 senaste inläggen - Älgstek ska smaka älg

Du kan även lägga steken i en fryspåse sedan aluminiumfolie och in med steken i ugnen (150-180grader.) Använd köttermometer.
Citera
2011-01-20, 13:02
Medlem
Citat:

~Paul~

Jag har aldig tillagat älgstek men då min man är jägare har jag några st i frysen och ska ge mig på denna delikata rätt nästa helg. När jag åt det hemma så lagade alltid mamma den i ugnen men jag är sugen på att koka den.

Jag kollade på ungefär detta receptet men har hans kokbok för vilt och i den ingår även marinering.

http://www.recept.nu/1.289985/per_mo...rbergs_algstek

Vad tycker du blir bäst i ugn eller koka? Varför ska man göra det ena eller andra? OM man kör i ugn ska man då köra på lågtemperatur som man gör nuförtiden alla recept jag hittar står det så varmt som 175-200 grader.

Du har ju sådan fantastisk koll på det här med matlagning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in