2010-11-27, 15:42
Medlem
Apocryphas avatar
Funderar på Cryptography Engineering. Bra val?
Har läst lite matte tidigare och är intresserad av kryptering i största allmänhet.
Citera
2010-11-29, 14:55
Medlem
drwatsons avatar
Applied Cryptography av Bruce Schneier är inte fel, men jag ser nu att den inte direkt uppdaterats på några år, men de e klart många principer som fanns då är fortf. aktuella (symmetrisk/öppen etc) även om kryptering allmänt blivit starkare för gemene man sen dess och de chiffer som står där kanske inte är i bruk idag, men väl deras efterträdare.
Citera
2010-11-29, 22:08
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drwatson
Applied Cryptography av Bruce Schneier är inte fel, men jag ser nu att den inte direkt uppdaterats på några år, men de e klart många principer som fanns då är fortf. aktuella (symmetrisk/öppen etc) även om kryptering allmänt blivit starkare för gemene man sen dess och de chiffer som står där kanske inte är i bruk idag, men väl deras efterträdare.
Har funderat på den också.
Men den är som sagt inte uppdaterad sedan 96 ser det ut som. "Min" bok är från 2010 men läser man recensionerna så klagar de på att den inte heller riktigt är aktuell.
Applied Cryptography går tydligen in mer på djupet. Jag vet ingenting

Sedan vet jag inga mer bra författare om kryptering än Schneier.
Citera
2010-11-30, 04:21
Medlem
Poincares avatar
Kan rekommendera The Code Book av Simon Singh och Cryptography Decrypted av HX Mel. Enkla men väldigt läsvärda böcker för nybörjaren.
Citera
2010-11-30, 16:39
Medlem
Beroende på hur djupt du vill gå så har du Handbook of Applie Cryptography som finns att ladda ned (lagligt) från

http://www.cacr.math.uwaterloo.ca/hac/

Annars skall tydligen Schneiers Applied Cryptography ge en bra överblick av principerna (har inte läst den själv) och även om man kan tycka att den är out-dated så kan man ha i bakhuvet att kryptologi är en väldigt konservativ branch - många av de grundläggande delarna för "modern" kryptografi grundlades på 70-talet (diffie-hellman och RSA tex). Sen att nyckellängder har ökat och detaljer fixats är en annan grej. Kryptering med elliptiska kurvor betraktas väl lite som ett "nytt" krypto till exempel men har sina rötter i mitten av 80-talet.

"Kodboken" av Simon Singh är en bra populärvetenskaplig introduktion till kryptologins historia (även om den inte slår "fermats gåta" som bok) och börjar med Caesar-kryptot och ett par andra tidiga varianter och kommer via vinegere-kryptot och Enigma fram till "moderna" algoritmer som DES och öppen-nyckel-kryptografi. Även om den är lite "träig" kan jag rekommendera den om man är nybörjare på krypto då den börjar med väldigt enkla metoder, förklarar hur man kan "knäcka" dem och sedan visar hur den säkrare efterföljaren fungerar istället.

Kan dock tillägga att jag för ett par år sedan liksom du stod och tittade efter en bra bok om krypto och hittade B Schneiers Applied Cryyptography och kände som du att den var lite gammal men fick dess relevans intygad av en bra källa. Har fortfarande inte kommit fram till om jag skall köpa den eller inte dock och letar alltid efter bra böcker om krypto så kommer följa tråden och se om nytt dyker upp!
Citera
2010-11-30, 22:56
Medlem
drwatsons avatar
Det borde dyka upp lite Schneier-böcker på begagnatsiter, spec. studentrelaterade?
Vafan nu får jag nästa plocka fram min egen för att se vad som är outdated eller inte...
Senast redigerad av drwatson 2010-11-30 kl. 22:56. Anledning: sär skriv ning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in