2010-11-27, 12:39
Medlem
Sterila kvaddlar http://sv.wikipedia.org/wiki/Sterila_kvaddlar verkar vad jag vet endast användas vid förlossning. Frågan är varför det inte används vid andra akuta smärttillstånd. Det är ju relativt effektivt mot smärta även om det gör väldigt ont att få? T.ex. när det gäller knarkare som har ont och inte kan få morfin hur som helst och liknande situationer.

Eller är det bara födande kvinnor som det är acceptabelt att plåga lite extra för att ge smärtlindring? Finns det några riktlinjer på denna smärtlindringsmetod i andra sammanhang än förlossning, eller är det morfin som gäller oavsett omständigheter?
Citera
2010-11-27, 16:59
Medlem
Mycket av förlossningsdelen sköts av medicinska shamaner, aka barnmorskor. Anledningen till att det inte används i resten av vården är att det inte är särskilt effektivt mer än som placebo, att vetenskapen bakom är suspekt och att det finns bättre grejer.
Senast redigerad av jonisn99 2010-11-27 kl. 17:02.
Citera
2010-11-27, 17:04
Medlem
Manco Capacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonisn99
Mycket av förlossningsdelen sköts av medicinska shamaner, aka barnmorskor. Anledningen till att det inte används i resten av vården är att det inte är särskilt effektivt mer än som placebo, att vetenskapen bakom är suspekt och att det finns bättre grejer.
Håller med. I Sverige sköts alla "normala" graviditeter av tradition av barnmorskor och där finns tyvärr vissa som ägnar sig åt pseudovetenskap, även om de liksom övriga vården skall arbeta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.
Citera
2010-11-27, 17:28
Medlem
Hela förlossningsvården är suspekt enligt mig. Jag har svårt att se att andra patienter skulle bli utsatta för samma smärta ivrigt påhejade med att det är positivt med smärta.
Citera
2010-11-27, 21:08
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Sterila kvaddlar http://sv.wikipedia.org/wiki/Sterila_kvaddlar verkar vad jag vet endast användas vid förlossning. Frågan är varför det inte används vid andra akuta smärttillstånd. Det är ju relativt effektivt mot smärta även om det gör väldigt ont att få? T.ex. när det gäller knarkare som har ont och inte kan få morfin hur som helst och liknande situationer.

Eller är det bara födande kvinnor som det är acceptabelt att plåga lite extra för att ge smärtlindring? Finns det några riktlinjer på denna smärtlindringsmetod i andra sammanhang än förlossning, eller är det morfin som gäller oavsett omständigheter?

Det är inte så enkelt att man helt enkelt vill plåga kvinnor. Vid en förlossning bör man ta dels hänsyn till att smärtan som sådan inte indikerar något farligt - många av smärtlindringsmetoderna inom obstetriken är inriktade från rent medikamentell behandling, exempelvis andningsövningar, TENS osv. Dels är det även så att alla (nästan) läkemedel du ger till modern riskerar att gå över till barnet. Vi ger sällan petidin (ett opiodpreparat vanligt inom förlossningsmedicin) till mödrar eftersom det riskerar ge ett slött och andningspåverkat barn.

Vad gäller användandet av sterila kvaddlar är effekten momentan och övergående. Det är få smärttillfällen som den är lämplig till utom förlossning, i många fall vill man ha både morfinets smärtstillande effekt liksom den oroslindrande.
Citera
2010-11-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Hela förlossningsvården är suspekt enligt mig. Jag har svårt att se att andra patienter skulle bli utsatta för samma smärta ivrigt påhejade med att det är positivt med smärta.

Fast det är den ju. Smärtan kommer ju från muskelsammandragningarna som är det som föder fram barnet. Utan smärtan kan värkarna bli svagare
Citera
2010-11-28, 03:45
Medlem
För många år sedan fick jag detta insprutat i huvudet, bakom öronen då jag haft smärtor i musklerna i nacke och upp mot huvudet under en längre period.
Det funkade alldeles utmärkt, från att ha nästan krypit in på vårdcentralen så gick jag ut normalt och knatade omkring i butikerna och shoppade i nästan två timmar för första gången på flera månader.

Så enbart förlossning används de inte endast till.
Citera
2010-11-28, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostmackan
För många år sedan fick jag detta insprutat i huvudet, bakom öronen då jag haft smärtor i musklerna i nacke och upp mot huvudet under en längre period.
Det funkade alldeles utmärkt, från att ha nästan krypit in på vårdcentralen så gick jag ut normalt och knatade omkring i butikerna och shoppade i nästan två timmar för första gången på flera månader.

Så enbart förlossning används de inte endast till.

Intressant.
Citera
2010-11-28, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Fast det är den ju. Smärtan kommer ju från muskelsammandragningarna som är det som föder fram barnet. Utan smärtan kan värkarna bli svagare

Mina värkar fungerade bättre när jag fick bedövning, men jag kanske är unik på något vis. Jag tror mer att det gör ont för att kroppen bokstavligen sliter sönder sig själv för att barnet ska kunna komma ut. En bieffekt snarare än något positivt.
Citera
2010-11-28, 22:42
Medlem
Jag vet åtminstone ett par fall där man lyckas häva ryggskott med kvaddlar av sterilt vatten. Det lär göra himla ont i ett par minuter, och sedan släpper all värk om det lyckas. Tydligen fungerar det bäst i samband med muskelkramper, som ryggskott eller nackspärr.
Har aldrig hört någon förklaring till hur eller varför det skulle fungera, men tydligen gör det det ibland. Skulle tro att det kräver en hel del känsla för när /var /hur man sprutar. Det är säkert inte fel om den som gör behandlingen har lite grundkunskaper i akupunktur eller så. Skulle själv kunna tänka mig att prova under rätt omständigheter, det är ju knappast farligt.
Undrar om det inte fanns en artikel i Läkartidningen om kvaddelbehandling för en himla massa år sen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in