Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-27, 00:25
Medlem
Tja. Jag har börjat spela in musik och gör nu egna låtar/covers. Gjorde min första ikväll, bara ett litet test.
Hursomhelst, jag sparade det jag gjort i en mapp. När jag skulle öppna ljudfilen hoppades jag på att man skulle kunna spela den i ett vanlgt ljud program, tillexempel Windows media player. Men det ända programmet jag kunde använda ljudfilen i var mitt inspelningsprogram jag använder, Cubase LE4. Filen döpte jag till "första inspelningen FADETOBLACkk". Nu heter den "första inspelningen FADETOBLACkk.cpr"
så jag antar att fil-typen är .cpr (??)

Så, min fråga är; Vad ska jag göra för att få låten/ljudklippet till en vanlig .mp3 fil?

Taaack på förhand,
WIO
Citera
2010-11-27, 00:28
Medlem
Divino Codinos avatar
"A .cpr file is a cubase project file, not an audio file.
This means that its basically a playlist of audio/midi files, plus a record of settings and plugins that were used in that particular cubase project, so in order to retrieve an mp3 from a .cpr file, you will need;

that particular project folder containing all the elements of the track

a copy of cubase, equal in version to the one used to make the .cpr or higher

Then once viewing the project in cubase, you can highlight the whole track in blue along the ruler, then export audio file as an mp3."

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080717120739AAj5Lgj
Citera
2010-11-27, 00:30
Medlem
Owers avatar
Ladda ner Replay media converter så kan du ändra det till vilken fil typ som helst.
Citera
2010-11-27, 00:36
Medlem
pyro860s avatar
Du har, som sades innan, skapat en projektfil till cubase.

Under file brukar det finnas "save as mp3"/"render as..." eller nått i den stlen. Just cubase kan jag inte var skiten är men oftast finns det nått sådant i denna typ av program.
Citera
2010-11-27, 00:43
Medlem
2pks avatar
Du får ju exportera skiten från Cubase. Fungerar det inte att göra direkt till mp3. Så kan du ta filen du får ut och komprimera till mp3 i Audacity med LAME.
Citera
2010-11-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ower
Ladda ner Replay media converter så kan du ändra det till vilken fil typ som helst.
Ehm. Är det ett program där man ändrar filtyper...?
Citera
2010-11-27, 16:34
Medlem
Owers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whipitover
Det heter egentligen replay media cather och det finns en converter funktion i det och det programmet som kan man ladda ner separat.
Men ts verkar ha fått bättre svar så det är väl skitsamma.
Citera
2010-11-27, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whipitover

Jag använder !LameXP Mp3 Encoder.2007 .. den funkar skitbra, är snabb och har många möjligheter, men som sagt till TS, det är en projektfil du skapat nu. Det finns inget ljud i den filen.
Du får göra en ny fil, och spara som t ex .WAV eller för all del MP3 om programmet klarar det.
Citera
2010-11-27, 23:07
Medlem
Nu har jag fixat det! Tack för hjälpen. Lär komma upp fler problem för mer i framtiden, troligen på jag vända mig till FB så vi hörs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in