2010-11-26, 21:46
Medlem
skuttss avatar
Hej!

Jag har en vän som vill studera till läkare, dock vet hon inte om hon kommer klara utbildningen.
Hon är inte jättesmart utan mer medelsmart. Alltså inte dum men inte heller direkt smart. Tror ni förstår.

Hon har betygen som krävs men dessa har hon fått genom hårt plugg och megamycket smörande för lärarna. Vilket (tyvärr) har fungerat mer än väl. Personligen tycker jag verkligen inte hon är värd betygen och det är jag inte själv med. Finns många som tycker det är orättvist och är lite förbannade men jag kunde inte bry mig mindre och är glad för hennes skull.

På högskoleprovet fick hon bara 0,9 till exempel.

Alltså diskussionsunderlaget:

Kommer min vän att klara av en läkarutbildning även fast hon "bara" är medelsmart?. Dock är hon ju relativt målmedveten.

Skulle vara roligt om en läkarstudent kunde skriva några rader och säga sin åsikt. Givetvis är andra som har något intressant att skriva välkomna.

Hej på er.
Citera
2010-11-26, 22:07
Bannlyst
Så hon fick alltså 22.5 i betyg? Har svårt att tro att en idiot skulle få det, visst smörande och hårt arbete kommer man långt med, mycket långt till och med. Men för 22.5 krävs i alla fall lite fallenhet och någorlunda intelligens.

Skenat kanske bedrar, det kanske är du som uppfattar henne som "dum". Alla visar inte intelligens utåt, utan kan verka som snittet, men som egentligen är mycket smartare.

Men om hon nu är så dum, så får vi väl hoppas att hon lottas bort. Läkarykret skall inte bli det nya lärarykret, ett underbetalt skitjobb som erbjuder de nästan sämsta arbetsförhållandena i Sverige.

Ödets nyck...
Citera
2010-11-26, 22:09
Medlem
Uppenbarligen är hon ambitiös och målmedveten, vill hon ge det ett försök så varför övertala henne? Blir det för tufft kommer hon ju själv inse det. Förhoppningsvis anpassar hon sig efter nivån och kör på, men återigen, varför ens försöka övertala henne att inte köra? Avundsjuka? Kanske är hon inte värd sina betyg, kanske är hon det. Hursom har hon nu dem så lät henne göra vad hon vill. Klart man kan diskutera och komma med input, men vill hon så låt henne köra. Som tidigare nämnt, är det för tufft lär hon knappast fortsätta. Dessutom, som någon annan påpekade, kan hon vara skarpare än du tror.
Citera
2010-11-26, 22:16
Medlem
skuttss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Uppenbarligen är hon ambitiös och målmedveten, vill hon ge det ett försök så varför övertala henne? Blir det för tufft kommer hon ju själv inse det. Förhoppningsvis anpassar hon sig efter nivån och kör på, men återigen, varför ens försöka övertala henne att inte köra? Avundsjuka? Kanske är hon inte värd sina betyg, kanske är hon det. Hursom har hon nu dem så lät henne göra vad hon vill. Klart man kan diskutera och komma med input, men vill hon så låt henne köra. Som tidigare nämnt, är det för tufft lär hon knappast förtsätta.

Jag försöker inte övertala henne. Det är hon som utryckt sina funderingar men jag har inte kunnat hjälpa henne så mycket då jag inte vet någon om utbildningen så jag tänkta ta mina kära medflashare till hjälp.

Jag har sagt precis samma saker till henne. Alltså ge det ett försök om om det är för tufft så är det väl inge mer än att du får hoppa av. Tyvärr skulle hon hon nog bli förkrossad, åtminstone ett tag efter avhoppet.
Citera
2010-11-26, 22:21
Medlem
skuttss avatar
Ang betygen och smartheten (finns det ordet?) så var våra lärare dels mycket givmilda med bra betyg till dom som verkligen försökte då majoriteten var extremt dåliga. Dels så smörade hon faktiskt extremt mycket vilket bidrog.

Så absolut hon är inte dum, verkligen inte. Men som sagt var det lätt att få bra betyg på vår skola.

Har läst om betygsinflation i diverse trådar och JA det stämmer verkligen i synnerhet på vår skola (friskola).

Och nej jag är verkligen inte avundsjuk försöker bara komma med vettiga åsikter till en vän som funderar. Själv har jag jobb inom bygg och trivs bra med det, så här blir det ingen läkare.
Citera
2010-11-26, 23:02
Medlem
SodRs avatar
Hon skrev MVG på matte D och Fysik B nationella etc? Det är inte fy skam enligt mig.

Frågan är väl besvarad i sig själv; Hon vet vad hon vill göra och hon har tillräckliga betyg (notera att 22.5 inte räcker för att komma in, du behöver hyfsat på HP också då de slutat lotta ut platser. HP värdet kan dock sänkas denna termin från förra). Givetvis ska hon pröva. Failar hon så kanske hon får upp ögonen för att slicka stjärt bara tar en så långt.
Citera
2010-11-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodR
Hon skrev MVG på matte D och Fysik B nationella etc? Det är inte fy skam enligt mig.

Frågan är väl besvarad i sig själv; Hon vet vad hon vill göra och hon har tillräckliga betyg (notera att 22.5 inte räcker för att komma in, du behöver hyfsat på HP också då de slutat lotta ut platser. HP värdet kan dock sänkas denna termin från förra). Givetvis ska hon pröva. Failar hon så kanske hon får upp ögonen för att slicka stjärt bara tar en så långt.

Nu är det väl rätt vanligt förekommande att lärarna skiter i betyget på nationella och sätter höga betyg på smörande elever ändå?

0.9 på HP och 20.0 / 22.5 i slutbetyg verkar väldigt lustigt för övrigt, antingen hade hon en riktigt dålig dag eller så är hon inte så smart som sina gymnasiebetyg förtäljer.
Citera
2010-11-26, 23:25
Medlem
skuttss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Nu är det väl rätt vanligt förekommande att lärarna skiter i betyget på nationella och sätter höga betyg på smörande elever ändå?

0.9 på HP och 20.0 / 22.5 i slutbetyg verkar väldigt lustigt för övrigt, antingen hade hon en riktigt dålig dag eller så är hon inte så smart som sina gymnasiebetyg förtäljer.

Kan säga att betyg på nationella icke speglade slutbetyg. Och att hon förmodligen kan bättre än 0,9 då hon var ute och drack några glas vin dagen innan.
Citera
2010-11-26, 23:25
Medlem
SodRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight

Citat:
Ursprungligen postat av skutts
Hej!

Jag har en vän som vill studera till läkare, dock vet hon inte om hon kommer klara utbildningen.
Hon är inte jättesmart utan mer medelsmart. Alltså inte dum men inte heller direkt smart. Tror ni förstår.

Hon har betygen som krävs men dessa har hon fått genom hårt plugg och megamycket smörande för lärarna. Vilket (tyvärr) har fungerat mer än väl. Personligen tycker jag verkligen inte hon är värd betygen och det är jag inte själv med. Finns många som tycker det är orättvist och är lite förbannade men jag kunde inte bry mig mindre och är glad för hennes skull.

På högskoleprovet fick hon bara 0,9 till exempel.

http://www.magicdragon.com/SherlockHolmes/SherlockSmall.gif
Citera
2010-11-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodR
http://www.magicdragon.com/SherlockHolmes/SherlockSmall.gif

Jag lever fortfarande i en (svunnen) tid då det finns gränser för hur stor (liten) påverkan ens smörande har på betygen, dvs typ ingenting. Uppenbarligen har betygsinflationen spårat ur många gånger om.
Citera
2010-11-27, 00:23
Medlem
ESS-Lunds avatar
Är man normalsmart men nyfiken, socialt begåvad och driven för att hjälpa människor kan man bli en jättebra läkare. Man kan även bli en bra labbråtta. Däremot blir det kanske svårare för en sån person att lösa cure for cancer genom en snilleblixt, men vad vet jag egentligen.

Personligen tycker jag det är viktigare för henne att tänka över anledningen till varför hon vill bli läkare. Brinner hon för att hjälpa folk, tycker om att lära sig nya saker och är allmänt nyfiken så är det bara att köra. Om hon däremot söker läkare enbart för att hon lyckades få högsta betyg är det synd, men det finns många karriärister/pengasugna även inom läkarkåren. Dock tycker jag det är konstigt att de inte väljer en annan utbildning om de bara vill ha pengar då de kan få mer pengar snabbare genom andra utbildningar. Angående eventuell svårighetsgrad är den inte högre än i gymnasiet om man lyckas få MVG på ärlig väg, men det kommer däremot inte fungera att smöra i lika hög utsträckning som tur är.
Citera
2010-11-27, 00:37
Medlem
retardes avatar
Vad är det egentligen i läkarprogrammet som kräver intelligens? Det är inte matematik eller fysik så då återstår kemi och biologi. Hur avancerade blir dessa ämnen om man inte siktar på forskning utan på att bli praktiserande husläkare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in