2010-11-26, 20:53
Medlem
Jag har precis (2 veckor sedan) börjat 'prodda' musik elektroniskt med hjälp av 2 olika program, FL Studio 9 samt Ableton Live 8.

Bara 5 demos än så länge men har fastnat lite i mitt tänk... Tycker alla mina låtar låter exakt likadant medans närstående till mig har sagt klichéer som 'oh wow bästa jag hört'. Kan någon ge mig lite pointers/feedback/kritik på mina nya älsklingar som inte är helt biased.

Förlåt för min svenska, är bara svensk till hälften!

soundcloud.com/nasslor
Citera
2010-11-26, 20:56
Medlem
Inte min musiksmak men du verkar fortfarande ha talang för vad du gör
Citera
2010-11-26, 20:58
Medlem
Brunsass avatar
väldigt bra faktiskt!
Citera
2010-11-26, 21:08
Medlem
Dr_Dollars avatar
Det här är så långt ifrån min musik stil man kan komma...men jag gillade det jag lyssnade på iaf

Talang har du!
Citera
2010-11-26, 21:11
Medlem
WaldemarKas avatar
Jag tycker att det var lite långa intron i förhållande till låtens längd. Sen skulle jag vilja ha ett break där du gör låten "smalare" eller helt byter melodi. Alltså inte bara plockar bort trummor och bas.
Sen skulle jag vilja ha låtarna längre.

Jag tycker du hade riktigt bra melodier och får till ett ganska fylligt sound. Jag gissar på att du inte spelar något instrument utanför datorn för du verkar ha, precis som man ska, skitit i allt vad musikaliskaregler heter. Det är bra! Då kan du göra det som låter bra istället för det som är rätt. Om jag var otydlig nog.

Så längre låtar eller kortare intro (helst längre låtar) och ett break så är jag tillfredsställd!
Citera
2010-11-26, 21:33
Medlem
wzbzs avatar
Enda jag störde mig på var den konstiga strukturen på låtarna samt de oinspirerande titlarna.
Keep it up!
Citera
2010-11-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
Jag tycker att det var lite långa intron i förhållande till låtens längd. Sen skulle jag vilja ha ett break där du gör låten "smalare" eller helt byter melodi. Alltså inte bara plockar bort trummor och bas.
Sen skulle jag vilja ha låtarna längre.

Jag tycker du hade riktigt bra melodier och får till ett ganska fylligt sound. Jag gissar på att du inte spelar något instrument utanför datorn för du verkar ha, precis som man ska, skitit i allt vad musikaliskaregler heter. Det är bra! Då kan du göra det som låter bra istället för det som är rätt. Om jag var otydlig nog.

Så längre låtar eller kortare intro (helst längre låtar) och ett break så är jag tillfredsställd!

Tack så mycket för din utförliga post!
Dessa 5 är bara 'demo'versioner och kommer definitivt att utvecklas!
Jag har knepat lidt på olika break men det känns aldrig rätt :c

Jag har dessutom spelat både piano och gitarr rätt länge fast aldrig varit speciellt duktig på 'praktisk' musik. Att jag har böjt och bänt på musikregler är helt och hållet mening, för det blir mycket bättre/mer oväntat så! c:

Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Enda jag störde mig på var den konstiga strukturen på låtarna samt de oinspirerande titlarna.
Keep it up!

Konstig för att man inte är van vid det, säger jag! ^^
Titlarna har jag gett ungefär 5 sekunders betänketid var så där håller jag med dig till 100%.
Förutom 'A MAN FOR HELSINKI' som kom till mig i en uppenbarelse då jag vaknade upp för några dagar sedan helt efterbränd och det hade börjat snöa. Ville göra en låt som klingade lite finskt... blev snarare lite asiatiskt av någon anledning p,Q

-----
Edit:

Så klart många tack till er andra som tagit er tiden att lyssna!
Mycket roligt att få höra vad folk tänker, man har ju alltid något litet hörn inuti själen som vill att sin musik ska bli omtyckt... tror jag iallafall!
Senast redigerad av naesslor 2010-11-26 kl. 22:41.
Citera
2010-11-28, 13:43
Medlem
Andre-Hs avatar
Tycker också att det är bra melodier och fylligt sound.
Lite grötigt och dålig ljudkvalitée kanske men det kommer du fixa lätt.
Märks att du har alla förutsättningar med tanke på hur mycket ljud du ändå lyckats åstadkomma
Citera
2010-11-29, 16:33
Medlem
Sjukt bra ju, när kan jag köpa skivan
Citera
2010-11-29, 17:14
Medlem
Det lät i alla fall bra för att vara sådan musik men längre låtar hade vart coolare. Eftersom du har en annorlunda uppsättning av delar som jag också gillar känns det mysigare med med längre låtar som utvecklas till någonting. Kanske något riff som upprepar sig men ändras utifrån det i 2 minuter eller någonting för att bli antiklimax och sedan börjar bygga upp något nytt. Just my 2 cents.
Citera
2010-11-30, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andre-H
Tycker också att det är bra melodier och fylligt sound.
Lite grötigt och dålig ljudkvalitée kanske men det kommer du fixa lätt.
Märks att du har alla förutsättningar med tanke på hur mycket ljud du ändå lyckats åstadkomma

Det blir rätt så dålig kvalité på ljudet genom soundcloud då de konverterar allt till 128kbps mp3or
Jag har precis kommit på hur man använder 'compressors'/'limiters' och fått lite mer insikt i hur mastering fungerar så när låtarna är klara borde det låta top-notch! c:

Citat:
Ursprungligen postat av beron
Sjukt bra ju, när kan jag köpa skivan

Ska göra färdigt de 7 låtarna jag har och sen 'släpper' jag väll ett mix-tape eller något.

Citat:
Ursprungligen postat av TheApocalypse
Det lät i alla fall bra för att vara sådan musik men längre låtar hade vart coolare. Eftersom du har en annorlunda uppsättning av delar som jag också gillar känns det mysigare med med längre låtar som utvecklas till någonting. Kanske något riff som upprepar sig men ändras utifrån det i 2 minuter eller någonting för att bli antiklimax och sedan börjar bygga upp något nytt. Just my 2 cents.

Lyssnade precis på 'Your Hand In Mine' med Explosions In The Sky innan jag läste ditt inlägg och blev dubbelt upp inspirerad! Mysig progressive elektronisk musik!

Åter igen, tack för alla svar och för att ni tagit er tiden att lyssna!
Citera
2010-12-03, 13:55
Medlem
Hittar ingen Edit knapp?
Edit: Löst. ^^'

3 av låtarna har iallafall blivit färdiga och ligger uppe på http://soundcloud.com/nasslor .

Vart otroligt skönt att komma ur min 'writers block'!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in