2010-11-26, 20:27
Medlem
Jag funderar på att starta en enskild firma. Eftersom detta är något jag vill göra vid sidan om mitt jobb så undrar jag ett par frågor:
Måste man verkligen ta betalt för varje timme(timlön)? Kan man inte ta betalt för varje hemsida istället? Det känns mycket härligare att arbeta när man vill och vila när man vill, så länge hemsidan blir klar till slut.

Om man nu måste ta betalt för varje timme, hur mycket tar ni efter skatt(netto) ?Ja, jag har sökt, men trådarna är gamla, vill hellre ha färskt information.

Om ni tar betalt för varje hemsida istället (ingen timlön), hur mycket tar ni då efter skatt?
Citera
2010-11-26, 20:31
Medlem
Adam211s avatar
Känner en polare som tar betalt per hemsida.. han är också webbutvecklare/programmerare
Citera
2010-11-26, 20:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Du kan ta betalt hur du vill antingen per timme eller ett fast pris. Det är upp till dig och kunden att komma överrens om det, troligtvis föredrar även kunden ett fast pris då han vet vad det kommer att kosta i slutändan.

Vad kostar en hemsida tja allt från 5000 till 5000000 det är helt omöjligt att tala om ifall man inte vet vad den skall innehålla för funktioner och innehåll. En hemsida kan ju vara allt från en enkel sida med logga, adress och telefonnummer till en handelsplats typ amazon.com
Senast redigerad av kimdah2002 2010-11-26 kl. 20:39.
Citera
2010-11-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du kan ta betalt hur du vill antingen per timme eller ett fast pris. Det är upp till dig och kunden att komma överrens om det, troligtvis föredrar även kunden ett fast pris då han vet vad det kommer att kosta i slutändan.

Vad kostar en hemsida tja allt från 5000 till 5000000 det är helt omöjligt att tala om ifall man inte vet vad den skall innehålla för funktioner och innehåll. En hemsida kan ju vara allt från en enkel sida med logga, adress och tellefonnummer till en handelsplats typ amazon.com

Jaha okej. Men jag tänker inte göra något riktigt komplicerat. Min målgrupp är folk som driver en enskild firma själv eller tillsammans med sin hustru/man. 4-6 länkar som 'kontakta, om företaget, bilder' och liknande. Målgruppen säljer tjänster, inte varor. 5000 per hemsida alltså? Om jag drar ut det ur företagskontot så dras mycket skatt ur det också, då får jag väl bara 3000 i netto eller?
Citera
2010-11-26, 21:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niklasdenfule
Jaha okej. Men jag tänker inte göra något riktigt komplicerat. Min målgrupp är folk som driver en enskild firma själv eller tillsammans med sin hustru/man. 4-6 länkar som 'kontakta, om företaget, bilder' och liknande. Målgruppen säljer tjänster, inte varor. 5000 per hemsida alltså? Om jag drar ut det ur företagskontot så dras mycket skatt ur det också, då får jag väl bara 3000 i netto eller?
Ja typ...

Tips kolla in konkurrenterna o lite vad dom gör för sitt arvode... (1 exempel av 10000)
http://www.sannesdesign.se/
http://www.sannesdesign.se/portfolio-4/
Senast redigerad av kimdah2002 2010-11-26 kl. 21:08.
Citera
2010-11-26, 21:21
Medlem
Dr.Elmos avatar
Citat:
ca 30% skatt + ca 25% sociala avgifter. Det kostar att ha enskild firma.

Det är omöjligt att säga hur mycket du möjligtvis kan ta betalt för dina sidor då vi inte har en aning om hur duktig du är. Länka något tidigare projekt?

Själv hade jag tagit fast pris för hemsidan, och ganska lågt med tanke på att det låter som du är relativt nybörjare?
Citera
2010-11-27, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Elmo
ca 30% skatt + ca 25% sociala avgifter. Det kostar att ha enskild firma.

Det är omöjligt att säga hur mycket du möjligtvis kan ta betalt för dina sidor då vi inte har en aning om hur duktig du är. Länka något tidigare projekt?

Själv hade jag tagit fast pris för hemsidan, och ganska lågt med tanke på att det låter som du är relativt nybörjare?

Jag är inte alls så duktig om jag ska vara helt ärlig. Jag har gjort en hemsida åt ett företag, det blev inte så där jätte snyggt men syftet var att lära mig css. Så nu 'kan' jag css jämfört med att jag inte kunde css överhuvudtaget. Jag skulle helst inte länka till hemsidan jag gjorde med tanke på att jag vill vara anonym, men det är typ en sådan hemsida: http://www.sannesdesign.se/portfolio-4/ jag kan göra och lite till. Kan bara css och html alltså.

Så när man drar ut pengar från företagskontot (brutto-pengar är där inne i kontot), måste skatt dras ut OCH sociala avgifter dras ut ur brutto-pengarna för att det senare ska räknas som netto-pengar? förstår jag rätt?

Jag får alltså 'arvode' från företaget som betalar mig (fast pris) när hemsidan blir klar , inte sant?
Eftersom jag ska ta emot en 'arvode' så måste alltså det fasta priset vara hög för att kunna täcka skatt,socialaavgifter,semester - och andra sociala förmåner, är det sant eller falskt eller är det bara så om jag tog betalt per timme??
Citera
2010-11-27, 12:19
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Så när man drar ut pengar från företagskontot (brutto-pengar är där inne i kontot), måste skatt dras ut OCH sociala avgifter dras ut ur brutto-pengarna för att det senare ska räknas som netto-pengar? förstår jag rätt?

Har du enskild firma spelar det ingen roll om pengarna är på företagskontot eller inte, du betalar skatt på vinsten (dina och företagets pengar är samma sak i enskild firma när man räknar vinst, men självklart dras utgifter du har i företaget bort från vinsten också).

För att räkna ut hur mycket du ska ta betalt bör du räkna per timme (även om kunden debiteras per sida).

Låt säga att du vill ha en timlön som du får ut drygt 100kr netto på (alltså jämförbart med en vanlig timlön före skatt på 140kr, eller en månadslön på 24.000kr). Och att du har 0kr övriga utgifter.

För den "lönen" skulle du behöva ta betalt ungefär 500kr i timmen av dina kunder.

Det baseras på att du kan debitera ungefär 60% av din tid. Alltså du jobbar ungefär 60% av tiden på sidor, resten går åt till administration, marknadsföring, planering etc. etc. Här gäller det att vara ärlig mot dig själv. För ett hobbyprojekt är det kanske ok att du sitter och fyller i företagsdeklarationer, fakturor, försäkringspapper m.m. utan att räkna det som jobb, men för att vara lite mer seriös måste det tas med i beräkningen.

Sen ungefär 50% skatt på vinsten.

Så lätt avrundat 200kr netto för faktiskt jobb på sidor, sen dubbla för för skatten, 400kr. Sen lite marginal så är summan uppe i 500kr.

Även med marginalen ovan så är 500kr ganska lågt räknat, du kommer behöva rensa företagets konto för att få ut hela beloppet och företaget kan inte ha några utgifter överhuvudtaget förutom din lön.

-

Så låt säga att du räknar med 40 timmar för en sida, då skulle du behöva ta betalt ungefär 20.000kr av kunden.

Här gäller det att vara ärlig igen med tidsberäkningen, "äh, det tar väl en halvtimme att slänga ihop en design" fungerar inte i längden.
Citera
2010-11-27, 13:04
Medlem
TheBasterds avatar
Precis som Tooner skriver, så blir det betydligt mer pengar än vad man först tror. Och helt ärligt så kommer ingen att betala 20000kr för en sida, om man ser till vad man får. Utan påhopp så verkar dina kunskaper för webutveckling inte vara de skarpaste...

Mitt råd till dig är att bygga ett hobbyprojekt, där du lär dig grunderna bra, och bygger upp en generisk webplats. Denna kan du sedan använda dig av och modifiera för att passa dina olika kunder du kommer ha. Då kan du sälja en webplats för 5000kr utan att lägga väldigt många timmar, eller att debitera orimliga summor..
Citera
2010-11-27, 13:07
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Priset beror ju också på hur bra du är på webbutveckling.
Citera
2010-11-27, 13:50
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Priset beror ju också på hur bra du är på webbutveckling.

Priset jag räknade ut är helt baserat på vad man vill ha i lön själv. Om sedan företag är villiga att betala det för en amatör-sida utan garantier är en helt annan sak.

Man kan såklart sänka sina krav på lön till 25kr/timme netto och ta 5000kr för sidan totalt. Men då skulle iallafall jag tycka att det rent ekonomiskt inte vore så bra idé.
Senast redigerad av Tooner 2010-11-27 kl. 13:52.
Citera
2010-11-29, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tooner
Har du enskild firma spelar det ingen roll om pengarna är på företagskontot eller inte, du betalar skatt på vinsten (dina och företagets pengar är samma sak i enskild firma när man räknar vinst, men självklart dras utgifter du har i företaget bort från vinsten också).

För att räkna ut hur mycket du ska ta betalt bör du räkna per timme (även om kunden debiteras per sida).

Låt säga att du vill ha en timlön som du får ut drygt 100kr netto på (alltså jämförbart med en vanlig timlön före skatt på 140kr, eller en månadslön på 24.000kr). Och att du har 0kr övriga utgifter.

För den "lönen" skulle du behöva ta betalt ungefär 500kr i timmen av dina kunder.

Det baseras på att du kan debitera ungefär 60% av din tid. Alltså du jobbar ungefär 60% av tiden på sidor, resten går åt till administration, marknadsföring, planering etc. etc. Här gäller det att vara ärlig mot dig själv. För ett hobbyprojekt är det kanske ok att du sitter och fyller i företagsdeklarationer, fakturor, försäkringspapper m.m. utan att räkna det som jobb, men för att vara lite mer seriös måste det tas med i beräkningen.

Sen ungefär 50% skatt på vinsten.

Så lätt avrundat 200kr netto för faktiskt jobb på sidor, sen dubbla för för skatten, 400kr. Sen lite marginal så är summan uppe i 500kr.

Även med marginalen ovan så är 500kr ganska lågt räknat, du kommer behöva rensa företagets konto för att få ut hela beloppet och företaget kan inte ha några utgifter överhuvudtaget förutom din lön.

-

Så låt säga att du räknar med 40 timmar för en sida, då skulle du behöva ta betalt ungefär 20.000kr av kunden.

Här gäller det att vara ärlig igen med tidsberäkningen, "äh, det tar väl en halvtimme att slänga ihop en design" fungerar inte i längden.

När du säger utgifter...menar du då saker som jag har köpt till företaget? Som till exempel Photoshop.

Vad menar du med 50% skatt, en person tidigare sa ca 30%. Nu blev jag förvirrad.

Citat:
Har du enskild firma spelar det ingen roll om pengarna är på företagskontot eller inte, du betalar skatt på vinsten (dina och företagets pengar är samma sak i enskild firma
Ja just det, det där glömde jag bort. Jag gissar på att det bara funkar för aktiebolag? Så den pengar som jag får utav ett annat företag för att ha gjort en hemsida, när är det staten kommer in och drar skatt? Gör det andra företaget det där åt mig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in