2010-11-26, 20:22
Bannlyst
Ursäkta en aning kanske missgivande topic, kom inte på något bättre!

Jag tänkte bränna sprit i två omgångar, ~10+~10 liter 40%, och undrar nu huruvida en påse aktivt kol räcker för att rena två omgångar sprit (körningar)?

Tänkte köpa detta kol:
http://www.pgw.se/product_info.php?products_id=52

Alltså... Jag tänkte köra en körning, rena det. Sen köra en till körning och rena det med samma kol, eller hälften av det som är kvar om jag använder 50% av kolet till respektive körning...

Räcker en påse? Antingen kör jag i allt i "reningsverket", renar första körningen en gång och renar andra körningen två gånger. Eller så tar jag 50% av kolet till respektive körning och renar det två gånger per vardera körning.

Slutfrågan:
Klarar jag mig med en påse aktivt kol, eller ska jag köpa två påsar så det blir en var till respektive körning?

Edit:
Ber om ursäkt för eventuella felstavningar, särskrivningar och dåliga meningsuppbyggnader. Orkar inte kolla igenom min text nämligen, är inne i "dimman" så att säga!
Senast redigerad av amagadfittnoob 2010-11-26 kl. 20:25.
Citera
2010-11-26, 20:58
Medlem
Om jag fattat dig rätt så skall du köra ut ca 20 liter färdig sprit på 40%.
genom 2,5kg kol
två gånger.

har jag fattat rätt?
Citera
2010-11-26, 21:32
Medlem
charkovs avatar
Mjoo, 2 påsar kol skall precis räcka till att rena 20 liter 40% sprit med.
Citera
2010-11-26, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amagadfittnoob
Ursäkta en aning kanske missgivande topic, kom inte på något bättre!

Jag tänkte bränna sprit i två omgångar, ~10+~10 liter 40%, och undrar nu huruvida en påse aktivt kol räcker för att rena två omgångar sprit (körningar)?

Tänkte köpa detta kol:
http://www.pgw.se/product_info.php?products_id=52

Alltså... Jag tänkte köra en körning, rena det. Sen köra en till körning och rena det med samma kol, eller hälften av det som är kvar om jag använder 50% av kolet till respektive körning...

Räcker en påse? Antingen kör jag i allt i "reningsverket", renar första körningen en gång och renar andra körningen två gånger. Eller så tar jag 50% av kolet till respektive körning och renar det två gånger per vardera körning.

Slutfrågan:
Klarar jag mig med en påse aktivt kol, eller ska jag köpa två påsar så det blir en var till respektive körning?

Edit:
Ber om ursäkt för eventuella felstavningar, särskrivningar och dåliga meningsuppbyggnader. Orkar inte kolla igenom min text nämligen, är inne i "dimman" så att säga!

En del beror på vilken konstruktion reningsanläggningen har, det jag använde när det begav sig är, stor tratt, 1,5m långt 37mm plaströr, röret fyllt med kol och en bit lakan fäst i nederändan för att hålli in kolet. En sådan laddning räcker till 15-20 liter sprit sen börjar orenheterna sköljas ut (man ska aldrig köra vätskan genom samma kol mer än en gång). Vill man ha riktigt bra resultat kör man två gånger båda med nytt kol. Förmodligen vet Du redan att när man renar genom kol kommer det först ut vatten (upp mot en liter) detta kan man ta med i nästa kokning om man vill ha vara på varenda droppe alkohol. När spriten runnit ner i röret (inget kvar uppe i tratten) slår man i en liter rent vatten för att driva ut den sista spriten som annars stannar i kolet.
Citera
2010-11-27, 07:42
Medlem
stilltons avatar
den stora frågan är hur pass ren sprit du får ur apparaten, och hur pass rent du vill att det ska bli.
Citera
2010-12-03, 13:41
Medlem
Fluffass avatar
Jag har kört med både trattårör metoden. senaste gångerna har jag kört med uppochnermetoden.
Nu orkar jag inget att än pet metoden. Får se om det blir en två stegs pet rening eller nåt.

Jag tänker ta en 2 L cola flaska. Skära ur botten. borra ett hål i korken typ 1mm. i med en påse kol. stadga upp det och rena!
Citera
2010-12-03, 13:49
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffas
Jag har kört med både trattårör metoden. senaste gångerna har jag kört med uppochnermetoden.
Nu orkar jag inget att än pet metoden. Får se om det blir en två stegs pet rening eller nåt.

Jag tänker ta en 2 L cola flaska. Skära ur botten. borra ett hål i korken typ 1mm. i med en påse kol. stadga upp det och rena!
Skulle inte ens tänka tanken att köra annat än rörmetoden.
Den klart överlägsnaste om man vill ha riktigt rent brännvin!.
Citera
2010-12-03, 14:51
Medlem
Fluffass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Skulle inte ens tänka tanken att köra annat än rörmetoden.
Den klart överlägsnaste om man vill ha riktigt rent brännvin!.

Jag körde trattrör metoden men tyckte inte det blev så bra.

Har alltid tyckt det varit svårt att rena spriten efteråt. Jag ska testa pet metoden och se hur det blir.
Blir det lika bra som dem andra metoderna jag har kört så blir jag nöjd. Man får ju smaka och lukta.

Med ett liitet hål i korken kommer det bli bra sprit tror jag. Gör jag det två ggr ännu bättre. tvättar kolet innan. byter kolet efter en rening. ca 10L färdig sprit kommer jag rena.
Citera
2010-12-03, 18:15
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffas
Jag körde trattrör metoden men tyckte inte det blev så bra.

Har alltid tyckt det varit svårt att rena spriten efteråt. Jag ska testa pet metoden och se hur det blir.
Blir det lika bra som dem andra metoderna jag har kört så blir jag nöjd. Man får ju smaka och lukta.

Med ett liitet hål i korken kommer det bli bra sprit tror jag. Gör jag det två ggr ännu bättre. tvättar kolet innan. byter kolet efter en rening. ca 10L färdig sprit kommer jag rena.
går det inte att bara lossa koken en aning? då kan du ju börja med att ha den helt åtskruvad tills spriten trängt ur luften ur kolet.
Citera
2012-01-26, 20:10
Medlem
MindWalker86s avatar
Hej, jag har ca 5 liter sprit jag tänkt rena i aktivt kol..

Har en fråga, är det bara att öppna påsen med kolet i och slå det i röret man ska rena med.
Eller måste man "tvätta" kolet innan?

Om ja, hur tvättar man det?

Mvh MindWalker86
Citera
2012-01-26, 20:22
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindWalker86
Hej, jag har ca 5 liter sprit jag tänkt rena i aktivt kol..

Har en fråga, är det bara att öppna påsen med kolet i och slå det i röret man ska rena med.
Eller måste man "tvätta" kolet innan?

Om ja, hur tvättar man det?

Mvh MindWalker86
första alternativet är att slå det i en kastrull med vatten. koka upp. hälla av vattnet. slå på nytt vatten och koka upp. sen tömma i kolröret.
andra alternativet är att slå det torra kolet i röret och hälla i ett par liter kokhett vatten som får gå genom röret. slå på spriten (40-50%) innan kolet blir torrt.
andra alternativet är enklare men inte lika effektivt.

lite mer tips här: https://www.flashback.org/t1048379
Citera
2012-01-26, 20:32
Medlem
MindWalker86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
första alternativet är att slå det i en kastrull med vatten. koka upp. hälla av vattnet. slå på nytt vatten och koka upp. sen tömma i kolröret.
andra alternativet är att slå det torra kolet i röret och hälla i ett par liter kokhett vatten som får gå genom röret. slå på spriten (40-50%) innan kolet blir torrt.
andra alternativet är enklare men inte lika effektivt.

lite mer tips här: https://www.flashback.org/t1048379

Ok, tack för tipsen..

/MindWalker86
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in