2010-11-26, 18:59
Medlem
JPlins avatar
Har någon erfarenhet av Filosofi vetenskaplig grundkurs? Går den att läsa sidan av en helfartsutbildning?

Finns det annars en kurs som kan vara bättre att ha intressantare/nyttigare?

Det jag vill få ut är: Nya sett att tänka, argumentera och tala inför grupp altså bli lite vassare på vesentliga färdigheter.
Citera
2010-11-26, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPlin
Har någon erfarenhet av Filosofi vetenskaplig grundkurs? Går den att läsa sidan av en helfartsutbildning?

Finns det annars en kurs som kan vara bättre att ha intressantare/nyttigare?

Det jag vill få ut är: Nya sett att tänka, argumentera och tala inför grupp altså bli lite vassare på vesentliga färdigheter.

Filosofi är jävligt nyttigt att ha i bagaget men är ett jävligt tungt ämne beroende på område.

Vill du bli vassare på argument och vice versa borde du satsa på Teoretisk Filosofi.
Citera
2010-11-27, 13:05
Medlem
JPlins avatar
Teoretisk filosofi är det ända som finns kvar att söka nu, ska ta och prata med studievägledare.
Hur menar du med tung kurs? tidskrävande eller svår? för tid är något jag inte har.
Citera
2010-11-27, 13:34
Medlem
SodRs avatar
Läste Filosofi A på högskolan (blandade teoretisk och praktisk). Var föreläsningar runt 3 förmiddagar i veckan + egna studier, räknades som 100% (!). Arkitekt ska vara tidskrävande vad jag förstår men filosofin går säkert att kombinera med någon annan lugnare kurs inom humaniora. Dock svårt som arkitekt som sagt. Men du kan ju alltid börja på arkitektutbildningen och sedan efter någon termin om du har tid söka filosofi etc.
Citera
2010-11-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPlin
Teoretisk filosofi är det ända som finns kvar att söka nu, ska ta och prata med studievägledare.
Hur menar du med tung kurs? tidskrävande eller svår? för tid är något jag inte har.

Ja, Filosofi är tungt på det sättet att du måste läsa jävla massa böcker och tänka på ett helt annat sätt än vad du är van vid. Har du ingen erfarenhet av Filosofi whatsoever (Filosofi A + B på gymnasiet) så är du ganska körd om du ska köra arkitekt vid sidan av.

Filosofi kräver en hel del av dig och för att påpeka så är universitets/högskolefilosofi mycket tyngre än vad det är på gymnasiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in