2010-11-26, 17:00
Medlem
TzOns avatar
Hejsan.

Skulle gå in och beställa nya linser på nätet och ser till min förvåning att dom jag brukar köpa inte finns med min baskurva längre.

Jag skall ha baskurva 9.2 och frågan lyder: Går det att beställa linser med en annan baskurva eller kommer dom inte att passa?

Jag behöver inga svar att jag skall gå till en optiker för det vill jag inte.

Tack på förhand.
Citera
2010-11-26, 20:08
Medlem
TzOns avatar
Det ramlar ju inte in svar direkt...
Citera
2010-11-26, 21:27
Medlem
spoilers avatar
Ju lägre värde, desto kupigare lins (och tightare fit). Hur mycket skiljer det från tidigare och finns det olika diametrar på den aktuella linssorten?
Citera
2010-11-26, 22:09
Medlem
TzOns avatar
Jag hade 9.2 innan och nu fanns bara 8.6
Citera
2010-11-26, 22:57
Medlem
Varför vill du inte gå till en optiker?! Risken är att att linsen inte passar bra och då har du ju slängt ut pengar på linserna+måste betala en optiker....
Citera
2010-11-26, 23:00
Medlem
pieces avatar
Jag är känslig på att ha rätt baskurva, så chansar du ta inte för många.
Mina ramlar ur när det inte är rätt.
Citera
2010-11-26, 23:00
Medlem
spoilers avatar
Ok, jag hade valt en annan linssort med samma parametrar som din gamla lins. Känns tveksamt att det kommer att funka med den mindre baskurvan. Kanske om det hade varit på andra hållet med en något större baskurva (och ev om det hade gått att öka diametern samtidigt). Du bör nog leta upp en motsvarande lins av samma material och vätskehalt.
Citera
2010-11-26, 23:39
Medlem
Ignatius-J-Reillys avatar
Du ska definitivt inte ha en lins med en så stor skillnad i baskurva. Värdet hänger ihop med krökningen på din egen hornhinna. I övrigt är det ingen smart idé att laborera med kontaktlinser själv.
Citera
2010-11-27, 08:49
Medlem
TzOns avatar
Problemet är ju att inga internet handlare har kvar några linser med 9.2 i baskurva. Skall man tvingas använda brillor för att man har stora ögon?
Citera
2010-11-27, 12:47
Medlem
spoilers avatar
Vilken lins har du haft och vilka styrkor har du?
Citera
2010-11-27, 12:51
Medlem
Ignatius-J-Reillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TzOn
Problemet är ju att inga internet handlare har kvar några linser med 9.2 i baskurva. Skall man tvingas använda brillor för att man har stora ögon?

Nej, du ska gå till en optiker och få en ny mätning. Därefter kan du få uppgifter om vilka typer av linser du kan ha, och sedan beställa dem på nätet om du nu nödvändigtvis vill. Det finns skäl till att det är bra med regebundna undersökningar om man är kontaktlinsbärare.
Citera
2010-11-27, 13:28
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius-J-Reilly
Nej, du ska gå till en optiker och få en ny mätning. Därefter kan du få uppgifter om vilka typer av linser du kan ha, och sedan beställa dem på nätet om du nu nödvändigtvis vill. Det finns skäl till att det är bra med regebundna undersökningar om man är kontaktlinsbärare.

Om du läser trådstarten en gång till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in