2010-11-26, 16:29
Medlem
Kan det här bli komplikationer?

Den enda internetanslutning jag har över huvud taget är från min iPhone, d.v.s. 3G-nät, inget ADSL eller liknande.

Jag vill ha möjligheten att koppla upp både Macen och iPhone i ett gemensamt WiFi-nät mot Airport Expressen, av den anledning att jag vill kunna streama musik från både datorn och telefonen direkt till AE:n.

Men hur blir det om man ansluter dessa tre mot varandra i ett Wifi-nät (utan internet på AE:n), och använder telefonens 3G-nät att surfa med? Går det ihop? Förstår ni hur jag menar?

Min enda internetkälla är telefonen. Jag vet att det mest smidiga och optimala vore att koppla in ADSL-modemet direkt i AE:n och låta den styra över allt nät. Men jag vill ha en connection mellan AE:n->Datorn och AE:n->Telefonen, bara för att streama musik trådlöst.

Går det här? Kan man köra flera gränssnitt, som Wifi för att föra samman enheterna men surfa på datorn via mobilens 3g-nät?
Citera
2010-11-26, 22:32
Medlem
Ingen som har ett svar?
Citera
2010-11-27, 01:41
Medlem
Ja det funkar.

Delar internetuppkopplingen från telefonen gör du enklast via bluetooth.
Din Airport Express fungerar vid sidan om, precis som vanligt bara det att du inte surfar via den..
Citera
2010-11-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chandros
Ja det funkar.

Delar internetuppkopplingen från telefonen gör du enklast via bluetooth.
Din Airport Express fungerar vid sidan om, precis som vanligt bara det att du inte surfar via den..

Tack för svar. Man kan alltså köra två olika gränssnitt, i det här fallet Bluetooth till iPhone (för Internetdelning) och WiFi mellan Airport Express, Macbook och iPhone? Det har varit mycket snack om att det kan ställa till problem. Varför vet jag inte.

Sen undrar jag: När jag ska ställa in en Airport Express för första gången, så görs det via macen om jag förstått det rätt. Men ett Wifi mellan dessa två är ju som en form av ad-hoc nätverk och det sägs att man inte kan göra nätverket permanent, i den meningen att man slipper skapa ett nytt Airport/Wifi-nätverk varje gång man vill att de ska samspela.

Scenario: Jag skapar Wifi mellan Mac och Airport Express - Klart. Man kan spela musik trådlöst över Airtunes är allt är fine. Men när jag stänger av datorn och startar upp den igen några timmar senare; måste jag skapa ett nytt Wifi-nätverk mellan dessa två eller hittar Macen och AE:n varandra automatiskt?
Citera
2010-11-27, 16:54
Medlem
Om du inte måste ha internet på ditt WiFi är det lättaste att skapa ett nätverk på din Airport Exress (du använder ett program som heter Airport Utility) och sedan ansluta till det med din dator. Då kopplar datorn upp sig till det nätverket med en gång du sätter på det, det samma gäller med telefonen.

För att dela internet slår du bara på internetdelning på telefonen, du kan använda bluetooth men internet kommer förmodligen fungera snabbare om du använder USB-sladd.

Du har då ett trådlöst nätverk utan internet, skapat på din Airport Express och som du ansluter till med din dator och iPhone.
Citera
2010-11-27, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knorris
Om du inte måste ha internet på ditt WiFi är det lättaste att skapa ett nätverk på din Airport Exress (du använder ett program som heter Airport Utility) och sedan ansluta till det med din dator. Då kopplar datorn upp sig till det nätverket med en gång du sätter på det, det samma gäller med telefonen.

Du har då ett trådlöst nätverk utan internet, skapat på din Airport Express och som du ansluter till med din dator och iPhone.

Jag kommer inte att ha internet på WiFi, det kommer istället från telefonen, bluetooth eller USB.

Om jag har förstått dig rätt: Man skapar alltså inte ett WiFi-nät med startposition från macen? Man skapar ett fast/permanent WiFi-nätverk med bas från Airport Expressen, som både Macen och iPhone kan ansluta till?

Jag vill slippa skapa ett nytt nätverk varje gång datorn slås på efter att ha varit avstängd.

Och om jag har en Airport Express: Måste macen vara påslagen för att Wifi-nätet från Airport Expressen ska fungera?

Tack på förhand!
Citera
2010-11-28, 02:05
Medlem
HAPSICORDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Jag kommer inte att ha internet på WiFi, det kommer istället från telefonen, bluetooth eller USB.

Om jag har förstått dig rätt: Man skapar alltså inte ett WiFi-nät med startposition från macen? Man skapar ett fast/permanent WiFi-nätverk med bas från Airport Expressen, som både Macen och iPhone kan ansluta till?

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av vote
Jag vill slippa skapa ett nytt nätverk varje gång datorn slås på efter att ha varit avstängd.

Och om jag har en Airport Express: Måste macen vara påslagen för att Wifi-nätet från Airport Expressen ska fungera?

Nej.
Citera
2010-12-01, 23:04
Medlem
Tack för svar!

Hur lång räckvidd har en Airport Express, på ett ungefär? Om jag har macen och min iPhone 20-25 meter från Expressen, skulle det fungera ändå?
Citera
2010-12-06, 23:38
Medlem
Nån med ett svar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här