Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-26, 15:14
Medlem
GenKans avatar
Setup:
E8400 @3.0 gz (noctua nh-d14 kyler)
P5q-Pro
2x2 Gb ddr2 corsair ram
460 Gbite 1gb
7200 F1 samsung 1Tb

Spel som får datorn att lagga på ett skumt sätt:
- Dragon Age (lika mycket både med/utan AA @1080 och 720)
- COD: black ops (lika mycket både på minsta/max)
- GTA4 (lika lagg både på mini/max)

Spel som flyter mer eller mindre perfekt på max:
- TF2 / HL2
- Serius Sam HD
- Bionc commando
- Portal

Kör StreetFighter 4 och benchar max fps (59.93) med allt på max @1080

Lagget kan beskrivas som att det flyter perfekt @45-60fps i perioder och sen går ner till 10-15fps.
Det som körs i bakgrunden när jag spelar:
- Spotify
- Chrome
- Msn
- RocketDock

Alltså inga tunga klienter. Mobo/Cpu/Ram är ganska gammalt (ca 2år) medan 460 är ~2månader. Det är inga problem med temps (ligger runt 40-50c på gpu och 30-40c på cpu). Tycker personligen att datorn borde klara iaf lägsta grafiken utan problem med alla spel.

Lagget kan beskrivas som att det flyter i ca 10-15sec sen går den ner till 5-15fps under 3-4sec sen börjar flyta bra. Musen fastnar medan spelet flyter ibland.

Är det något jag glömt skriva så fråga om det så finns det här inom ett par minuter.

BigUp
Citera
2010-11-26, 15:42
Medlem
hasenfrasens avatar
"Fastnar" råttan är det förmodligen värmeproblem som gör att cpu eller gpu som trottlar. Kör coretemp och logga tempen medans du spelar. Kör även FURMARK med xtreme burnin.
Citera
2010-11-26, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenKan
- Utorrent

Tja, du kan ju börja med att sluta tanka diverse hårdporr samtidigt som du spelar. Det bör sänka ditt lagg en aning.

Datorn verkar ju helt okej, dock vet jag av erfarenhet att black ops inte flyter på riktigt så smidigt som man skulle önska då det fortfarande är väldigt nytt så det kan du utesluta.

Eventuella hårdvaruproblem får it-nördarna svara på, inte så erfaren där. Vad jag kan rekommendera dig att göra är att pröva stänga av alla program och se om lagget minskar, eventuellt kolla upp din internetuppkoppling och se vad du sitter på egentligen.
Citera
2010-11-26, 15:54
Medlem
GenKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
"Fastnar" råttan är det förmodligen värmeproblem som gör att cpu eller gpu som trottlar. Kör coretemp och logga tempen medans du spelar. Kör även FURMARK med xtreme burnin.

Kör speedfan, ska testa att bencha lite och logga. Återkommer med resultat.
Citera
2010-11-26, 16:03
Medlem
MrHumpes avatar
Kör du black ops, Dragon age och GTA4 över nätet? Stäng av spotify och skriv resultat.
Citera
2010-11-26, 17:04
Medlem
GenKans avatar
Sitter på 100/10 BBB stats nät så linan är inga problem. Det är min dator som har problem, allt annat kan uteslutas.

Här är resultaten efter 30min spelande (top resultat):
cpu: 53c
Gpu: 48c
core1/2: 45c

= inte värme problem
Citera
2010-11-26, 17:20
Medlem
MrHumpes avatar
Provade min på 24mb fiber, men den laggade ändå på HoN med spotify uppe.

Spotify associerar inte speciellt bra med vissa spel i W7, något kompaktibilitetsfel. Gör som jag säger, stäng av spotify och prova igen, det måste inte ha med hastigheten på ditt nät att göra.
Citera
2010-11-26, 17:39
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenKan
Sitter på 100/10 BBB stats nät så linan är inga problem. Det är min dator som har problem, allt annat kan uteslutas.

Här är resultaten efter 30min spelande (top resultat):
cpu: 53c
Gpu: 48c
core1/2: 45c

= inte värme problem

Men hallå där! HELT omöjligt att cpu core1 och core2 kan vara kallare än externa cpu-tempen, du måste använt en gammal coretemp eller missat något väsentligt.

Eftersom din råtta hakar upp sig är det förmodligen hårdvaruberoende eftersom råttan är interruptstyrd. Det kan vara ditt nätverkskort som fått spunk och genererar interruptstorm eller nätverksdrivarna som är buggiga att hantera hw-interrupts så att operativet missar interrupt från råttan. Prova med ett väl beprövat nätverkskort som t.ex. RTL8139.
Citera
2010-11-27, 00:19
Medlem
GenKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Men hallå där! HELT omöjligt att cpu core1 och core2 kan vara kallare än externa cpu-tempen, du måste använt en gammal coretemp eller missat något väsentligt.

Eftersom din råtta hakar upp sig är det förmodligen hårdvaruberoende eftersom råttan är interruptstyrd. Det kan vara ditt nätverkskort som fått spunk och genererar interruptstorm eller nätverksdrivarna som är buggiga att hantera hw-interrupts så att operativet missar interrupt från råttan. Prova med ett väl beprövat nätverkskort som t.ex. RTL8139.

Detta borde inte uppstå om jag inte har kabeln i? Isf testar jag det imorgon.

Kolla temps under Prime95:
Gpu: 43c
Cpu: 49c
Core1/2: 50-51c
Citera
2010-11-27, 00:37
Awaiting Email Confirmation
ja jag har ditt problem. Din cpu är 2kärning och därav laggeT. den pallar inte allt som händer och tänker för hårt
Byt cpu innan den smälter hela datorn till glass.
4 Kärnigt är det som gäller idag. Kolla te.x på blocket.se varför tror du alla säljer sina 2kärniga "speldatorer" ?
Citera
2010-11-27, 14:14
Medlem
GenKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZerZtream
ja jag har ditt problem. Din cpu är 2kärning och därav laggeT. den pallar inte allt som händer och tänker för hårt
Byt cpu innan den smälter hela datorn till glass.
4 Kärnigt är det som gäller idag. Kolla te.x på blocket.se varför tror du alla säljer sina 2kärniga "speldatorer" ?

För att dom är gamla självklart. Men har också läst att gpu betyder betydligt mer än cpu när det gäller spel samt att få spel klara av att använda alla 4 kärnorna. Oftast är det bara 2 kärnor som belastas när man spelar. Därför tycker jag att det ändå borde gå att spela.

Nu har jag kört lite updates på drivers/windows ska se om det laggar mindre.

Kört Prime95 nu i snart 2h och temps:
Cpu: 51c
Core1/2: 52c
Gpu (som inte belastas): 42c
Citera
2010-11-27, 15:21
Awaiting Email Confirmation
GPU = Graphics Processing Unit eller nåt sånt. :P

CPU = Central Processing Unit Så

GPU:n är nog inte boven i dramat
Citera
  • 1