2010-11-26, 11:13
Medlem
Hej,

Har funderingar på att läsa en termin eller ett år av min utbildning i USA/Australien.

Detta kommer dock att kosta mig runt 100,000kr per termin så jag undrar vad ni som har erfarenhet från utlandsstudier tycker.

Man betalar ett högt pris jämfört med att studera hemma, vad får man för pengarna?

Är sugen för själva äventyrets skull samt att det ser bra ut i ens CV.

Vad finns det för andra positiva saker? Kanske någon som kan berätta för mig varför det vore en dålig investering?

Mvh
Senast redigerad av Johnstoner 2010-11-26 kl. 11:26.
Citera
2010-11-26, 11:15
Medlem
Defunctuss avatar
Plugger = 100,000kr
Upplevelserna = Ovärderliga

Självklart ska du göra det, ser även bra ut när du söker arbete sedan att du har varit utanför Sverige och har lite koll på hur det funkar i övriga världen.
Citera
2010-11-26, 11:16
Medlem
mattmas avatar
Låter som en lysande idé, finns även stipendier du kan söka, med tanke på att du nu som utlänning kan söka akademiska stipendium kan du säkert få en del av summan betald. Lycka till!
Citera
2010-11-26, 11:33
Medlem
tsw-werts avatar
do it!
Citera
2010-11-26, 13:08
Medlem
Absolut, lätt värt. Upplevelserna är värda mer än vad resan kostar. Kommer att se riktigt bra ut på ditt CV, och framför allt livserfarenheten är ovärderliga.
Citera
2010-11-26, 17:47
Medlem
Behöver du betala terminsavgift eller betalar din högskola/ ditt universitet det? Om inte, så är jag lite nyfiken på hur du budgeterar, funderar själv på att läsa nån termin utomlands via högskolan!
Citera
2010-11-26, 18:06
Medlem
morkfromorks avatar
Helt klart

Och hellre usa än oz om möjligt... vet flera som läst på Curtin och Tafe och det verkar vara rena lekstugan
Citera
2010-11-26, 20:12
Medlem
karamellas avatar
Det finns ingen anledning att betala för sig. Det kryllar av möjligheter att plugga gratis via utbytesavtal med svenska universitet.
Citera
2010-11-26, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbelside
Behöver du betala terminsavgift eller betalar din högskola/ ditt universitet det? Om inte, så är jag lite nyfiken på hur du budgeterar, funderar själv på att läsa nån termin utomlands via högskolan!

Är faktiskt så att jag redan studerar utomlands, i Norge. Så jag vet inte hur jag får tag på stipendier osv.. Inte folkbokförd i Sverige längre.

Finns fyra utbytesplatser på min avdelning på skolan, då ska jag dock ha topp 4 betyg av de sökande. Med utbytesplatser menar jag avgiftsfritt, jag betalar min skolavgift i Norge vilket är ca 1500 SEK och Amerikanen jag byter plats med betalar sin avgift i USA.

Är jag inte topp 4 av de sökande kan jag i alla fall välja att studera utomlands, då mot betalning av terminsavgiften och minst betygssnitt C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in