Citat:
Ursprungligen postat av BuCe
Marginalerna är hemliga. Några få inköpare vet, och det är allt.
Non Food är det bra marginaler på, oavsett kedja.
Att några artiklar är rena förlustkampanjer bara för att locka folk kan nog vem som helst (som är lite insatt) räkna ut. Tar Willys 29.90 för isbergssallad och Lidl tar 9.90 så förlorar troligtvis Lidl 8-10 kr per kilo. Och det är precis samma sallad.
Jo, marginalerna är såklart hemliga. Men de går rätt väl att räkna på med hjälp av årsredovisningarnas resultaträkningar.
Självklart vill affärerna verka billiga och lockar med varor som säljs med förlust. Kommer en butik och säljer något till 30-40% lägre pris än motsvarande butik så är det nog lockpriser.
Citat:
Angående kassorna så håller jag med Herr Mishap. Det fungerar i alla andra länder så varför kräver svenskarna specialbehandling? Förra sommaren var jag nere i Barcelona och konstaterade att 99% av livsmedelsbutikerna hade detta system, om inte ännu kortare yta efter kassaapparaten.
Lustigt att det är så i alla andra länder, men att jag har besökt 10-talet länder i mina dar, utan att stöta på dessa. Mycket, mycket konstigt.
Citat:
Gilla läget!
Eller handla på ICA, Willy's, Bergendahlanslutna eller Konsum, som 97-98% av sveriges befolkning redan gör...
Jag tror lidl snart skulle tjäna in kostnaden för band på kassorna. Så varför inte? När kristna skulle krisna Sverige, så fick man blanda in lite hedniska saker i traditionerna. Men det gäller kanske inte för tyska nazi?

Typisk tysk respektlöshet.