2006-05-15, 18:26
Medlem
Squalos avatar
Jag tycker inte dom är otrevligare än någon annanstans, typ Willy's eller så. ICA håller kanske lite högre klass, men Lidls är knappast värre än Willy's och Konsum.
Citera
2006-05-15, 18:30
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuCe
Det är tråkigt att ni tycker Lidls personal är griniga. Faktiskt är ryktet oftast det omvända. På många håll i landet kommer kunderna med tårtor, målar tavlor och massor med knäppa bevis på uppskattning

Att personalen ibland faktiskt ÄR griniga beror på Lidls genomsnittskund, d.v.s en kund som redan på förväg besämt sig att Lidl är värdelöst, han/hon är generad över att ens vara där och parkerar en bit ifrån, kassasystemet suger och sortimentet är under all kritik. Allt detta låter han/hon också personalen få veta.
Varför har dom så värdelöst kassasystem? Hur dyra är dom där banden egentligen? Var det värt att snåla på dom? Likaså kundkorgarna. Hur mycket kan dom sparat på det? Tror det stjälper mer än det hjälper.
Citera
2006-05-15, 18:51
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Huvudanledningarna att jag väljer bort Lidl.
- det ligger avsides
- otrevlig personal
- tråkig inredning
- dåligt sortiment (men där får jag kanske tänka om nu)
- uselt kassasystem (även om jag börjat vänja mig med tiden)
- det är jävligt lågstatus att handla där, känns så genant att jag parkerar så långt från vägen som möjligt för att ingen ska se mig
Varför väljer Squalo bort Lidl:

- Inga jävla band på kassorna
- Inga kundvagnar
- Dåligt sortiment
- Inte allt är bra
- Låg status

Varför väljer Squalo Lidl:

- Ligger nära
- Hyffsade grejer (bra choklad, fryst mat, etc.)
- Alltid lite folk där
Citera
2006-05-15, 18:53
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Kassasystemet fungerar ju bra i alla andra länder varför skulle det inte fungera här?

Upplever heller inte personalen som särskilt dryg.
Citera
2006-05-15, 18:57
Medlem
brobbans avatar
Hörde från en arbetskamrat att de har något som hette "quark"(stavning?) som var gott om protein i och inge annan skit, skulle smaka godare än Keso. Vet inte i vad för slags tillstånd det är i men tänkte gå ner och spana någon dag.
Citera
2006-05-15, 18:58
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverent Mishap
Kassasystemet fungerar ju bra i alla andra länder varför skulle det inte fungera här?

Upplever heller inte personalen som särskilt dryg.
I andra länder har dom pack-pojkar som packar varorna i påsar.

Sen har dom inte sånna kassor i alla länder. Verkligen inte. Jag som engelsman har då rakt inte upplevt dom i någon större utsträckning. Inte i England, inte i Lettland. Inte i dom flesta länder vars kassor jag kommer ihåg...

Sen är inte folk vana vid det.
Citera
2006-05-15, 19:00
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Hörde från en arbetskamrat att de har något som hette "quark"(stavning?) som var gott om protein i och inge annan skit, skulle smaka godare än Keso. Vet inte i vad för slags tillstånd det är i men tänkte gå ner och spana någon dag.
Dom där tyskarna har sitt kvarg i typ allt. Går att hitta kvarg i fikabröd, youghurt och sånna där enportions-grejer, som risifrutti och småyoughurt...
Citera
2006-05-16, 00:55
Medlem
Squalos avatar
Förresten, BuCe, har du någon koll på ungefär vilka marginaler Lidl har på maten, respektive non-fooden?
Citera
2006-05-16, 01:11
Medlem
BuCes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Förresten, BuCe, har du någon koll på ungefär vilka marginaler Lidl har på maten, respektive non-fooden?

Marginalerna är hemliga. Några få inköpare vet, och det är allt.

Non Food är det bra marginaler på, oavsett kedja.

Att några artiklar är rena förlustkampanjer bara för att locka folk kan nog vem som helst (som är lite insatt) räkna ut. Tar Willys 29.90 för isbergssallad och Lidl tar 9.90 så förlorar troligtvis Lidl 8-10 kr per kilo. Och det är precis samma sallad.

Angående kassorna så håller jag med Herr Mishap. Det fungerar i alla andra länder så varför kräver svenskarna specialbehandling? Förra sommaren var jag nere i Barcelona och konstaterade att 99% av livsmedelsbutikerna hade detta system, om inte ännu kortare yta efter kassaapparaten.

Gilla läget!
Citera
2006-05-16, 01:31
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Marginalerna är hemliga. Några få inköpare vet, och det är allt.

Non Food är det bra marginaler på, oavsett kedja.

Att några artiklar är rena förlustkampanjer bara för att locka folk kan nog vem som helst (som är lite insatt) räkna ut. Tar Willys 29.90 för isbergssallad och Lidl tar 9.90 så förlorar troligtvis Lidl 8-10 kr per kilo. Och det är precis samma sallad.
Jo, marginalerna är såklart hemliga. Men de går rätt väl att räkna på med hjälp av årsredovisningarnas resultaträkningar.

Självklart vill affärerna verka billiga och lockar med varor som säljs med förlust. Kommer en butik och säljer något till 30-40% lägre pris än motsvarande butik så är det nog lockpriser.

Citat:
Angående kassorna så håller jag med Herr Mishap. Det fungerar i alla andra länder så varför kräver svenskarna specialbehandling? Förra sommaren var jag nere i Barcelona och konstaterade att 99% av livsmedelsbutikerna hade detta system, om inte ännu kortare yta efter kassaapparaten.

Lustigt att det är så i alla andra länder, men att jag har besökt 10-talet länder i mina dar, utan att stöta på dessa. Mycket, mycket konstigt.

Citat:
Gilla läget!
Eller handla på ICA, Willy's, Bergendahlanslutna eller Konsum, som 97-98% av sveriges befolkning redan gör...

Jag tror lidl snart skulle tjäna in kostnaden för band på kassorna. Så varför inte? När kristna skulle krisna Sverige, så fick man blanda in lite hedniska saker i traditionerna. Men det gäller kanske inte för tyska nazi? Typisk tysk respektlöshet.
Citera
2006-05-16, 01:58
Medlem
BuCes avatar
Så gott som alla hard discount kedjor i hela Europa använder detta, eller liknande, kassasystem. D.v.s bortåt 20000-25000 butiker.

2% av marknaden på 2,5 år är inte att förakta. Delar man upp det kategorivis har exempelvis Lidl ~10 % av dryckesmarknaden (enligt Fri Köpenskap för något år sedan). En inte helt betydelselös siffra. Man måste ha klart för sig att Lidl expanderar med ca. 1 butik i veckan. Detta tar naturligtvis kraft från alla inblandade avdelningar. När etableringstakten lugnar sig och försäljningsavdelningen kan koncentrera sig på just försäljning tror jag det blir andra bullar.
Citera
2006-05-16, 08:47
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
2% av marknaden på 2,5 år är inte att förakta. Delar man upp det kategorivis har exempelvis Lidl ~10 % av dryckesmarknaden (enligt Fri Köpenskap för något år sedan). En inte helt betydelselös siffra. Man måste ha klart för sig att Lidl expanderar med ca. 1 butik i veckan. Detta tar naturligtvis kraft från alla inblandade avdelningar. När etableringstakten lugnar sig och försäljningsavdelningen kan koncentrera sig på just försäljning tror jag det blir andra bullar.

Sedan är det väl också en märkbar skillnad för grossisterna (tänker främst på DAGAB-snabbgross) där Lidl håller lägre priser på grönt (och flera fall säkert bättre kvalitet) vilket gör att många restauranger vänder sig dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in