2010-11-26, 00:45
Medlem
Shifty2k5s avatar
Hej Flashback, jag behöver er hjälp.

Efter att ha spenderat lite slappår efter gymnasiet har jag nu insett att det är dags att göra något med sitt liv. Problemet är att jag är så satans pessimistisk. Jag är en klassisk samhällare som älskar tjocka historieböcker, europeiska språk och politik. Jag har bra betyg i dessa ämnen och är genuint motiverad till att jobba/utbilda mig med något inom detta område. Ni förstår nog att det är här jag hör hemma.

Problemet är att jag är uppvuxen i en naturvetenskaplig/teknisk miljö. Mina föräldrar är läkare och har alltid sett att jag skulle bli ingenjör eller dylikt. Jag har alltid fått höra och är själv av uppfattningen att alla humanistiska yrken är på låtsas och helt onödiga egentligen, och så är jobbmarknaden för dessa obefintlig.

Exempel är statsvetare. Finns det någon med sådan utbildning som faktiskt jobbar med det?
Historiker? Ingen framtid eller? Lärare? nej fyfan värre villkor får man leta länge efter.
Författare? På heltid?
Tolk? Kul karriär liksom.
Jurist? Paragrafer tills man blir snurrig?
Journalist? Jobba tills man dör på Nybro veckoblad?

Jag behöver era tips och erfarenheter från vänner och familj eller bara vad som helst.
Finns det bara knegarjobb för folk som hatar matematik?
Citera
2010-11-26, 00:53
Medlem
rhymenocerouss avatar
Jadu, Universitetsval är ett riktigt svårt val. Det finns ju otroligt många olika program, kolla runt på olika universitets hemsidor om du ser nått du tycker är intressant. Finns ju även många program som kombinerar olika ämnen.
Citera
2010-11-26, 01:15
Medlem
eXtremos avatar
Var inte så trångsynt .

Jurist är en riktigt bra utgångspunkt för en framtida karriär då man har en god grund att stå på och kan välja bland ett flertal yrken såsom advokat, domare, åklagare, kronofogde, bolagsjurist eller varför inte satsa på en karriär inom politiken? En utbildning som öppnar många dörrar och där man knyter ett flertal kontakter.

Ekonom finns också inom räckhåll för oss samhällare om du läser/har läst matematik C, blir man ekonom är det också en relativt bred utbildning med goda chanser att arbeta utomlands om så önskar. Har du bra betyg eller ett gott resultat på högskoleprovet är det HHS som gäller då skolan ha rett gott rykte bland arbetsgivare! Kanske läser du tom en master efter kandidatexamen?

Sedan har vi givetvis utbildningar såsom statsvetenskap och pol. kand. om du är intresserad av politik men inte riktigt vet vad du vill arbeta med i framtiden.

Är det ändå ingenting som lockar an du självklart läsa kurser för att sätta ihop en egen fil. kand. inom något ämne, detta kan vara en bra väg då du enbart läser kurser som intresserar dig!
Citera
2010-11-26, 03:52
Medlem
FloW912s avatar
kort och gott, prostituerad.
du valde en slapp linje som man inte blir mer än 3 år äldre på.
bättre hade varit om du valt en yrkesbaserad linje typ fordon eller natur/teknik med bra möjligheter att läsa vidare.
Citera
2010-11-26, 14:36
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shifty2k5
Hej Flashback, jag behöver er hjälp.

Jag behöver era tips och erfarenheter från vänner och familj eller bara vad som helst.
Finns det bara knegarjobb för folk som hatar matematik?

Det finns flera alternativ för dig, som jag ser det.

Du hävdar att du är genuint intresserad vilket är uppskattat på arbetsmarknaden. I länder som Sverige, där i stort sett vem som helst med tillräcklig ork/drivkraft kan skaffa sig en akademisk examen "gratis" (nåja, skulle man räkna på det så hamnar man väl kring 600 000 kr inkl studielånet & bortfallen inkomst för en treårig utbildning), är det positivt med andra mer personliga egenskaper som ofta förvärvats utanför akademin. Om någon skulle fråga dig vad du "brinner" för, vad skulle du svara?

Det finns en övertro på formell utbildning och kompetens i Sverige idag. Många ungdomar tror att de "är" det de utbildar sig till, och that's it. Man glömmer då bort att en formell examen ofta används i ett utgallringsskede, där dagens höga arbetslöshet medger extremt många arbetssökanden på få arbetstillfällen.

Så vitt jag kan bedöma kan du skaffa dig en examen som du själv bygger ihop (du verkar inte vara så intresserad av studentlivet så en "klass" att gå i kanske inte är så viktigt?). För att ta en kandidatexamen (180 hp) i t ex sociologi läser du A, B och C-kursen (90 högskolepoäng) vilket tar dig 1½ år om du läser på helfart. Du kan sedan disponera dina övriga 90 hp mer eller mindre fritt, förslagsvis läser du A-kurser i ämnen du finner intressanta men inte känner att du behöver fördjupa dig i allt för mycket. T ex något språk?

Att dina föräldrar är läkare betyder inte att du måste läsa en naturvetenskaplig/teknisk utbildning. Visst, det är säkert lite lättare för ingenjörer att få jobb än för samhällsvetare om man bara ser till själva formalian, men kom ihåg vad jag nämnde om personliga egenskaper/intressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in