Citat:
Ursprungligen postat av Shifty2k5
Hej Flashback, jag behöver er hjälp.
Jag behöver era tips och erfarenheter från vänner och familj eller bara vad som helst.
Finns det bara knegarjobb för folk som hatar matematik?
Det finns flera alternativ för dig, som jag ser det.
Du hävdar att du är genuint intresserad vilket är uppskattat på arbetsmarknaden. I länder som Sverige, där i stort sett vem som helst med tillräcklig ork/drivkraft kan skaffa sig en akademisk examen "gratis" (nåja, skulle man räkna på det så hamnar man väl kring 600 000 kr inkl studielånet & bortfallen inkomst för en treårig utbildning), är det positivt med andra mer personliga egenskaper som ofta förvärvats utanför akademin. Om någon skulle fråga dig vad du "brinner" för, vad skulle du svara?
Det finns en övertro på formell utbildning och kompetens i Sverige idag. Många ungdomar tror att de "är" det de utbildar sig till, och that's it. Man glömmer då bort att en formell examen ofta används i ett utgallringsskede, där dagens höga arbetslöshet medger extremt många arbetssökanden på få arbetstillfällen.
Så vitt jag kan bedöma kan du skaffa dig en examen som du själv bygger ihop (du verkar inte vara så intresserad av studentlivet så en "klass" att gå i kanske inte är så viktigt?). För att ta en kandidatexamen (180 hp) i t ex sociologi läser du A, B och C-kursen (90 högskolepoäng) vilket tar dig 1½ år om du läser på helfart. Du kan sedan disponera dina övriga 90 hp mer eller mindre fritt, förslagsvis läser du A-kurser i ämnen du finner intressanta men inte känner att du behöver fördjupa dig i allt för mycket. T ex något språk?
Att dina föräldrar är läkare betyder inte att du måste läsa en naturvetenskaplig/teknisk utbildning. Visst, det är säkert lite lättare för ingenjörer att få jobb än för samhällsvetare om man bara ser till själva formalian, men kom ihåg vad jag nämnde om personliga egenskaper/intressen.