2010-11-25, 21:08
Medlem
Hej, har ett problem. Egentligen fattar jag handpåläggning till 99 % och detta är väl den sista %:en då. har funktionen: (4 - x^2) / ( x^3 + 2x^2 + x) och kör handpåläggning och får alltså:

4 - x^2 / (x (x+1)^2 ) där jag sen får A till 4 och C till -3. B kan jag inte sätta in, eftersom (x+1) inte förekommer i exakt den formen i nämnaren..... Boken vill då "Sätt x = 1" och visst det verkar väl bra, och de får ut B till att vara -5 och det är jag med på, men varför sätter de x = 1?
Citera
2010-11-25, 21:31
Medlem
klasklätters avatar
Förstår inte riktigt vad du menar(boken?), när du delar upp bråket får du:

A/x + B/(x+1)² + C/(x+1)

Jag gjorde en fullständig lösning som jag kan ladda upp åt dig om du vill..
Citera
2010-11-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasklätter
Förstår inte riktigt vad du menar(boken?), när du delar upp bråket får du:

A/x + B/(x+1)² + C/(x+1)

Jag gjorde en fullständig lösning som jag kan ladda upp åt dig om du vill..
Ja, gärna. Ditt C är mitt B, d.v.s. det jag inte förstår.
Citera
2010-11-25, 22:10
Medlem
Du kan ju lösa ut två av konstanterna med handpåläggning, om du då sen stoppar in ett värde på x är det inte sen så svårt att räkna ut vad den sista konstanten är, kanske så de gjorde och valde då x=1
Citera
2010-11-25, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokf
Du kan ju lösa ut två av konstanterna med handpåläggning, om du då sen stoppar in ett värde på x är det inte sen så svårt att räkna ut vad den sista konstanten är, kanske så de gjorde och valde då x=1
Aha, börjar mer och mer förstå att man kan välja vilket x-värde man vill på sista, och de råkade välja x = 1. Ska testa med x = 3 och se om jag får samma. Eller är jag ute och cyklar igen?
Citera
2010-11-25, 22:15
Medlem
Non-Atomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattefifflarn
Hej, har ett problem. Egentligen fattar jag handpåläggning till 99 % och detta är väl den sista %:en då. har funktionen: (4 - x^2) / ( x^3 + 2x^2 + x) och kör handpåläggning och får alltså:

4 - x^2 / (x (x+1)^2 ) där jag sen får A till 4 och C till -3. B kan jag inte sätta in, eftersom (x+1) inte förekommer i exakt den formen i nämnaren..... Boken vill då "Sätt x = 1" och visst det verkar väl bra, och de får ut B till att vara -5 och det är jag med på, men varför sätter de x = 1?

(4 - x^2) / (x(x+1)^2) = b/(x+1) + c/(x+1)^2 + a/x

=> 4-x^2 = b(x^2+x) + cx + a(x^2+2x+1) = x^2(b+a) + x(b+c+2a) + a

a = 4
b = -5
c = -3
Citera
2010-11-25, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Non-Atomic
(4 - x^2) / (x(x+1)^2) = b/(x+1) + c/(x+1)^2 + a/x

=> 4-x^2 = b(x^2+x) + cx + a(x^2+2x+1) = x^2(b+a) + x(b+c+2a) + a

a = 4
b = -5
c = -3
Hmm okej, tack. Fattar att man får ut a via din lösning enkelt till 4. Sen ska "någonting + 4 bli -1", alltså B = -5, sen "3 plus något ska bli 0", alltså blir c = -3. Men med den lösningen måste man ju tänka.

Nä men allvarligt, tack. Men gillar nog handpåläggning mer om det går att göra (reella rötter).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in