2010-11-25, 20:07
Bannlyst
Yesbox, jag har läst de hundratals trådarna gällande ämnet, men det här går lite djupare än så.

Eftersom min hora till dator har gett upp totalt, jag har ett problem som är helt ofixbart, postade en tråd om detta innan, så jag har bestämt mig för att formatera skiten och köra in XP istället (aldrig att jag rör vista igen, aldrig i mitt liv.)

Eftersom jag är väldigt dålig på det här tar jag hjälp av er datorproffs.

Först och främst antar jag att jag måste bränna ut xp på en skiva, har laddat ner windows xp swe, men det är en .ISO fil, och med lite googling så är det ju nero som ska användas där..

Måste jag bränna skivan på något speciellt sätt för att datorn efter omformatering ska fatta att det är xp på skivan och börja installera? Jag har ju som sagt bara en chans på det här, om jag bränner fel och formaterar skiten så sitter jag där med en dator lika sofistikerad som en miniräknare.

2. Hur formaterar jag datorn? Förmodar att format :c inte funkar längre, så hur bär man sig åt där?

Jag skiter fullständigt i allt som finns på datorn, jag vill bara ha en clean burk och en ny start på datorlivet.

Om det är någonting annat jag bör tänka på så får du gärna säga till!

Tack för all form av hjälp och råd!
Citera
2010-11-25, 20:09
Medlem
använd programmet imgburn till att bränna ison på skivan..

sen är det bara i princip säga åt datorn att boota ifrån skivan, sen följa installationsguiden. Man formaterar altså diskar i installationen.
Citera
2010-11-25, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zondar
använd programmet imgburn till att bränna ison på skivan..

sen är det bara i princip säga åt datorn att boota ifrån skivan, sen följa installationsguiden. Man formaterar altså diskar i installationen.

Aha, så det blir alltså inte något skit kvar från min nuvarande installation? Så att den liksom tar upp 12939 gig.
Citera
2010-11-25, 20:13
Medlem
Det är bara att sätta in skivan och formatera om.
Citera
2010-11-25, 20:16
Medlem
Nej så länge du bootar ifrån skivan, och inte försöker installera xp inne i vista.. så kommer allt försvinna :P
Citera
2010-11-25, 20:20
Bannlyst
Citat:
Nej så länge du bootar ifrån skivan, och inte försöker installera xp inne i vista.. så kommer allt försvinna :P

Tack, ska prova det nu!
Citera
2010-11-25, 20:22
Medlem
daniel3131s avatar
Hur menar du att den tar så mycket?
Citera
2010-11-25, 20:41
Bannlyst
Citat:

Jag kom förbi stadet där den typ "laddade filer" och sen stod det "startar windows" *antar att den menade att den skulle påbörja installationen* men då fick jag bluescreen.

Roligt!
Citera
2010-11-25, 20:45
Medlem
oO blåskärm under en installation, roligt. börjar låta som om det är någon hårdvara som inte riktigt är frisk. Jag skulle börja testa RAM-minnena men Memtest86 eller liknande.

Helst med endast en modul åt gången.
Citera
2010-11-25, 20:53
Medlem
AdoRebels avatar
Hmm. Om du känner någon datorkunnig så kan du ju överlämna datorn till denne. Annars kan du ju alltid googla dig till svaret eller till och med söka på flashback!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in